BRATISLAVA. Hoci predaje elektromobilov na Slovensku rastú, situácia stále nie je ideálna.
Ako konštatuje riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský, podiel novoregistrovaných elektromobilov u nás totiž aktuálne dosahuje iba 2,4 percenta, čo je stále výrazne menej ako hranica päť percent, ktorá sa zo skúseností zo zahraničia javí ako bod zlomu pre organický rast elektromobility.
Odraz od dna
SEVA preto opakovane apeluje na vládu, aby využila svoje právomoci a nevyužité zdroje z plánu obnovy alokovala na program priamej podpory nákupu elektromobilov pre jednotlivcov aj firmy.
V priebehu prvého polroka 2023 sa na Slovensku zaregistrovalo už približne toľko nových elektromobilov, ako počas celého minulého roka. Batériových elektrických vozidiel v kategóriách M1 a N1, kam patria osobné autá a malé dodávky, bolo v tomto období registrovaných 1 932. V tejto kategórii sú započítané údaje od importérov, ale aj individuálne dovozy vozidiel.

„Na prvý pohľad tieto čísla dávajú dôvod na mierny optimizmus a vyzerá to tak, že sme sa konečne odrazili od dna. Stále však vidieť opatrnosť spotrebiteľov a istú nedôveru v rozvoj skutočnej elektromobility,“ zhodnotil Križanský.
Pribúdajú dovezené jazdené elektromobily
Počty elektromobilov na slovenských cestách pritom pomerne výrazne rastú aj vďaka individuálnym dovozom jazdených áut.
Takéto vozidlá je podľa asociácie nevyhnutné započítavať do celkovej flotily, nakoľko sú pre všetky relevantné štatistiky rovnako významné ako novovyrobené autá.
„V priemere každý štvrtý elektromobil, zaregistrovaný na Slovensku v prvom polroku 2023, už má viac ako šesť mesiacov, čo sú dovozy jazdených vozidiel z druhej ruky,“ zdôraznil Križanský.