Spoločnosť Martinus je nominovaná na ocenenie FéliX Business Award v kategórii Excelentný biznis príbeh.
Rodičia najprv z Michala Meška chceli mať lekára, jeho záujmy sa však točili okolo počítačov a technológií. Na strednej škole vytvoril web Referaty.sk, ktorý bol medzi žiakmi a študentmi istý čas populárnejší než Wikipédia.
V roku 2000 sa pridal do tímu bratov Miroslava a Jozefa Santusovcov, ktorí v Martine prevádzkovali kamenné kníhkupectvo Martinus. Pomáhal vytvoriť jeho e-shop, čo bol kľúčový moment, ktorý rozbehol expanziu dnes zrejme najznámejšieho slovenského knižného reťazca.
V roku 2006 sa Michal Meško stal spolumajiteľom Martinusu a odvtedy tiež stojí v jeho čele. Firmu previedol viacerými ťažkými obdobiami a chystá sa písať jej ďalšie kapitoly.
FéliX Business Award
je biznisová cena, ktorú vyhlasuje INDEX a Slovenská sporiteľňa v spolupráci s partnermi. Získať ju môžu inšpiratívne a spoločensky zodpovedné firmy a samosprávy za aktivity, ktoré prispievajú k prosperite a modernosti krajiny.
Vyhlasovatelia FéliX Business Award
Odborný partner
Nechceli byť ďalší Amazon
Pred pol druha dekádou stáli na biznisovej križovatke. Rozmach internetu rozšíril možnosti online nakupovania a v Martinuse premýšľali, či do sortimentu pridajú cédečka, hračky, kozmetiku alebo oblečenie. Mali predsa už vybudovanú logistiku, tak prečo do toho nejsť?
„My sme tento koncept odmietli. Vedome sme sa stotožnili s tým, že nebudeme Amazon, ale kníhkupectvo,“ spomína Michal Meško. S odstupom času hovorí, že to bolo oslobodzujúce rozhodnutie, ktoré definovalo identitu firmy a určilo jasné mantinely.
Martinus sa sústredil na dve biznisové nohy, okrem online predaja sa vrátil k svojim koreňom. Prvé kamenné kníhkupectvo mimo Martina otvoril v roku 2009 v Bratislave, o rok neskôr pribudla Nitra a potom Považská Bystrica, Poprad, Košice, Lučenec či Banská Bystrica.
Dnes okrem e-shopu Martinus na Slovensku prevádzkuje 17 kamenných kníhkupectiev, v ôsmich z nich má aj kaviareň (Foxford). Svoj koncept prenáša aj do Česka, kde už prevádzkuje online obchod a na jeseň tam chce otvoriť aj prvé kamenné kníhkupectvo.
Prvá predajňa v Česku
Český trh je náročnejší než slovenský. Vďaka e-shopom Mall.cz a Alza.cz patrí medzi svetovú špičku. Martinus.cz funguje už desať rokov, no silná konkurencia limituje jeho pozíciu.
„Keď sme e-shop otvárali, naivne sme si mysleli, že skopírujeme koncept zo Slovenska a bude to fungovať. Plán sa tak celkom nenaplnil a musím uznať, že sme sa aj trošku popálili,“ spomína Michal Meško.