SME
Nedeľa, 1. október, 2023 | Meniny má Arnold

Pracujú s batériami, ktoré majú aj niekoľko metrov. Uhasiť ich je takmer nemožné

Spoločnosť Power Battery je nominovaná na ocenenie FéliX Business Award.

Peter Spodniak (vľavo) vedie podnik spoločne so synom Igorom Krajčím. Peter Spodniak (vľavo) vedie podnik spoločne so synom Igorom Krajčím. (Zdroj: Lukáš Klčo)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spoločnosť Power Battery je nominovaná na cenu FéliX Business Award v kategórii Biznis pre budúce generácie.

Felix logo nové

V zmesovom odpade končí viac ako polovica prenosných batérií, napríklad z televíznych ovládačov alebo laptopov. A pri lítium-iónových, ktoré sa využívajú v notebookoch či v mobiloch, recyklácia nepresiahne päť percent. Odpad, ktorý z nich vzniká, je pritom každý rok o pätinu vyšší.

Peter Spodniak sa ho snaží systematicky znižovať už desať rokov. Vo svojej firme Power Battery spočiatku staré batérie repasoval, dnes sa spolu so synom Igorom špecializuje aj na ich zber a výkup.

SkryťVypnúť reklamu

Ročne zo skladov v Banskej Bystrici odíde k recyklátorom 3200 ton rôznych druhov batérií. A ďalší rast môže Spodniakovej firme priniesť nástup elektromobility.

Vyhlasovatelia FéliX Business Award

Odborný partner

Na prvý pokus to nevyšlo. Ani na druhý

Peter Spodniak začal podnikať v 90. rokoch, najprv v stavebníctve, neskôr v biznise s nápojovými automatmi. K batériám ho priviedol rozhovor s partiou kamarátov.

„Zaumienili sme si, že sa staneme priekopníkmi v obnove použitých batérií, a tak znížime množstvo vznikajúceho odpadu,“ spomína na rok 2013, keď sa rozhodol založiť firmu Power Battery.

Zohnať z Kórey prístroje na kontrolu stavu batérií mu pomohol kamarát, ktorý pracoval ako obchodný zástupca Samsungu. Naučil ho aj to, ako s nimi narábať. A keď si od Cestných stavieb prenajal časť haly na Majerskej ceste v Banskej Bystrici, podpísal prvú zákazku so zvolenskou SAD.

SkryťVypnúť reklamu

Na skúšku mu poslali sto batérií z autobusov: „Merali sme hustotu a napätie na jednotlivých článkoch, ale aj na celej batérii.“

Ak boli namerané hodnoty vyššie a zároveň sa ani jeden článok nejavil ako poškodený, batéria sa dala regenerovať. Čiže jej kapacitu bolo možné pomocou elektrických výbojov, ktoré očistili články od nanesenej kyseliny, zvýšiť o desať až tridsať percent.

V prípade nižších hodnôt a poškodení na menej než polovici článkov zasa batériu repasovali. Nefungujúcu časť vymenili, skontrolovali prepojovacie káble a systém proti zatekaniu.

Väčšina batérií z autobusov však vykazovala príliš veľké poškodenie. Zároveň mali články zaliate do jedného celku. To síce súvisí s konštrukčným riešením autobatérií ako takých, no tiež to znamená, že články sa jednotlivo nedali vymieňať . „Zregenerovať sa nám podarilo asi päť batérií. Zvyšok bol odpad,“ spomína Peter Spodniak.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhý pokus sa preto zameral na trakčné batérie, používané najmä vo vysokozdvižných vozíkoch. Pri nich nie je problém dostať sa k jednotlivým článkom.

Narazil však na nezáujem logistických centier a výrobcov či predajcov vysokozdvižných vozíkov. Skrátka, nechceli batérie s nižšou ako stopercentnou kapacitou: „Vozíky musia u nich fungovať celých osem hodín bez nabitia. To regenerovaná batéria nedokáže.“

Kľúčová je spolupráca s firmami produkujúcimi odpad

Peter Spodniak sa nevzdal a klientelu si nakoniec našiel. Stali sa ňou menšie priemyselné firmy, pre ktoré nová batéria v hodnote niekoľko tisíc eur predstavovala príliš veľkú, ale najmä zbytočnú investíciu.

Majiteľ Power Battery si tiež uvedomil, že iba z regenerácie a repasovania batérií, ktorých cena sa v závislosti od výkonu a nutnosti nákupu nových článkov bežne pohybuje v stovkách eur, nevyžije.

SkryťVypnúť reklamu

Potenciál zbadal v množstve batérií, ktoré sa ukázali ako nevhodné na ďalšie použitie a v halách sa kopili ako odpad: „Napadlo mi, že životnému prostrediu môžeme pomôcť ich výkupom.“

Najprv si musel poradiť s papierovačkami. Aby od ministerstva životného prostredia dostal oprávnenie na výkup batérií, potreboval partnera v každom slovenskom okrese.

Trvalo mu pol roka, kým presvedčil prvých stodvadsať. Väčšinu z nich tvorili autoservisy. „Zmluvy sme často podpisovali špinavými rukami na kapote, pričom v niektorých okresoch na východe ani nebolo s kým,“ spomína Peter Spodniak.

V súčasnosti už Power Battery vykupuje olovené batérie používané v autách a priemysle od deväťsto firiem. Dokopy ide o 3200 ton ročne, pričom zhruba osemdesiat percent pochádza zo zberových spoločností ako Marius Pedersen, Kosit či Detox.

SkryťVypnúť reklamu

Denne pribudne v skladoch Spodniakovej firmy niekedy aj dvadsať ton batérií: „Všetky musíme skontrolovať, uskladniť a pripraviť na expedíciu.“ Recykláciu zabezpečujú partnerské podniky v Česku a Rumunsku.

Ďalšiu tonu odpadu ročne tvoria prenosné batérie z ovládačov, mobilov a notebookov, ktoré v Power Battery ručne triedia podľa toho, aký chemický prvok obsahujú.

Zbierajú ich v zazmluvnených firmách, obciach či nemocniciach do špeciálnych kontajnerov. „Ide o doplnkovú službu pre zákazníka, od ktorého vykupujeme olovené batérie,“ hovorí Peter Spodniak.

Elektromobilita je príležitosť

Od roku 2019 Power Battery spolupracuje aj so slovenskými fabrikami automobiliek Jaguar Land Rover a Kia. Odoberá od nich lítiové batérie, ktoré sa poškodia pri montáži do áut.

SkryťVypnúť reklamu

Je to úplne iný materiál než ten, na aký boli v Spodniakovej firme predtým zvyknutí: „Najväčšie batérie majú aj niekoľko metrov na dĺžku a zároveň sú veľmi horľavé.“ Rizikom je, že pri horení lítia vzniká kyslík, preto je hasenie v podstate nemožné.

Viac ako pätnásť ton batérií, ktoré získali minulý rok, preto skladujú oddelene v špeciálnom priestore a snažia sa ich k spracovateľovi vyexpedovať čo najskôr.

Žiadna firma na Slovensku, či dokonca vo východnej Európe sa však takejto recyklácii zatiaľ nevenuje, lebo je finančne aj logisticky náročná.

Vhodní spracúvatelia sú podľa Spodniaka zatiaľ len v Španielsku, vo Francúzsku, v Nemecku a Taliansku, teda v krajinách, ktoré sú v elektromobilite oveľa ďalej než stredná Európa.

Problém je, že majú pomerne vyťažené kapacity. Ako vraví Peter Spodniak, zmluvu s recyklačnou firmou Snam z Francúzska sa im podarilo uzavrieť iba so šťastím.

SkryťVypnúť reklamu

Cieľom je podchytiť aj ďalších spracovateľov: „Chceme sa dostať do štádia, že batérie vyvezieme tam, kde nám to bude ekonomicky aj ekologicky najviac vyhovovať.“

Veľké množstvá lítiových batérií, ktoré by v nadchádzajúcich rokoch mal priniesť rozmach elektromobility, chce Power Battery skladovať v pripravovanom novom sklade.

Mal by byť vybavený protipožiarnymi činidlami a kamerovým systémom a jeho steny budú mať obloženie z vermikulitu, ktoré odolá teplotám do 600 stupňov Celzia.

Potenciál vidí Peter Spodniak aj repasovaní batérií z elektromobilov, ktoré môžu slúžiť ako úložiská energie z obnoviteľných zdrojov, ako sú solárne panely. „Zatiaľ je to hudba budúcnosti, určite to však nevylučujeme,“ uzatvára.

Tento článok vám odomyká Slovenská sporiteľňa.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (1. 10. 2023)
USD 1.059
AUD 1.634
CZK 24.339
JPY 158.100
CAD 1.423
GBP 0.865
HUF 389.500
PLN 4.628
CHF 0.967
SEK 11.533

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  2. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  3. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  4. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  5. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  6. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  7. Všetkým lepí pred voľbami
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. Svetový deň srdca v Nemocnici AGEL Košice-Šaca
  2. List moruše bielej pomáha znižovať hladinu cukru v krvi
  3. Zlato z malého futbalu aj plážového volejbalu
  4. Vďaka Blue Berry™ si užívam život naplno!
  5. V sobotu môžete urobiť dobrú voľbu! Union víta nových poistencov
  6. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  7. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  8. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 22 316
  2. Všetkým lepí pred voľbami 13 205
  3. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí 7 828
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 975
  5. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 5 013
  6. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 786
  7. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa? 4 722
  8. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne 3 902

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 84 036
  2. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 41 028
  3. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 40 425
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 31 042
  5. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 511
  6. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď 15 642
  7. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 10 053
  8. Věra Tepličková: Kto všetko sa nám smeje? Asi všetci, čo rozumejú po slovensky 9 875
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná snímka.

Predstavitelia G7 zatiaľ nemajú v úmysle prehodnotiť strop.


TASR 30. sep
Vedci našli o dôvod viac nežiť v kúdoľoch prachu.

Znížil sa aj predaj sprchových gélov či toaletného papiera.


TASR 30. sep
Budova americkej centrálnej banky vo Washingtone.

Inflačné tlaky sa totiž znižujú a tempo rastu cien spomaľuje smerom k dvojpercentnému cieľu banky.


TASR 29. sep
Ilustračné foto

Akcie ukončili najhorší kvartál za uplynulý rok miernym rastom.


TASR 29. sep

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 84 036
  2. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 41 028
  3. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 40 425
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 31 042
  5. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 511
  6. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď 15 642
  7. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 10 053
  8. Věra Tepličková: Kto všetko sa nám smeje? Asi všetci, čo rozumejú po slovensky 9 875
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu