Ročne sa naprieč Európou prepraví 3,4 miliardy tonážnych kilometrov tovaru. Do konca dekády má k nim pribudnúť ďalších 570 miliónov, čo je ekvivalent objemu prepravy v Nemecku za rok 2015.
Väčšina tovaru, až 77 percent, sa prepravuje v nákladných autách. Tie však znečisťujú ovzdušie, upchávajú cesty a o pár rokov ich nebude mať kto šoférovať. Európska únia chce tento problém riešiť vyšším zapojením železníc, zo súčasných menej ako 20 percent na aspoň 30 percent.
Pre Slovensko s tranzitnou polohou v strede Európy to predstavuje veľkú príležitosť. Zatiaľ ho však nákladní dopravcovia zďaleka obchádzajú a zmeniť to nebude ľahké.
V článku sa dočítate:
- aké výhody má železničná nákladná doprava,
- prečo nie je v rámci EÚ viac využívaná,
- prečo Slovensko nákladní dopravcovia obchádzajú,
- čo hrozí, ak sa problémy železníc nevyriešia.
Prečo sú riešením železnice
Ak by všetok nový tovar skončil iba na cestách, k súčasným viac ako šiestim miliónom kamiónov by pribudla ďalší milión.
Koalícia európskych nákladných železničných spoločností Rail Freight Forward (RFF) tvrdí, že priemyselné regióny Nemecka (Porýnie a Porúrie), Belgicka a Holandska to nemusia zvládnuť.