Mapy sú súčasťou turistiky už od jej začiatkov. V ére digitálnych aplikácií sa pritom pozornosť ľudí presúva od papiera k displeju mobilu. Napriek tomu sa stále vyrábajú papierové mapy.
Na Slovensku ich dlhé roky vydával Vojenský kartografický ústav (VKÚ) Harmanec, ktorý však skrachoval (opravené 18.9.2023). Jeho mapovú časť v roku 2016 kúpil podnikateľ Milan Paprčka, majiteľ vydavateľstva CBS, ktorá vyrástla na turistických maľovaných mapách.
Tento rok v júli Paprčka kúpil aj českú kartografickú spoločnosť ShoCart. Prevzal desaťpercentný podiel jej zakladateľa Karla Kršáka a vyplatil aj väčšinového vlastníka, rakúsku firmu Freytag-Berndt, ktorá sa rozhodla stiahnuť z českého trhu.
V článku sa dočítate:
- kto kupuje papierové mapy,
- prečo Milan Paprčka prevzal najväčšiu českú mapovú firmu,
- ako sa dá skĺbiť papierová mapa s mobilnou aplikáciou.
Prečo kúpili konkurenciu
Vďaka akvizícii ShoCartu sa Paprčkova CBS stala najväčším výrobcom máp v Česku a na Slovensku. Hodnotu transakcie podnikateľ z Kynceľovej pri Banskej Bystrici neprezradil. Povedal len, že to bola výhodná kúpa, hoci s manželkou museli založiť dom na úver z banky.