Spoločnosť Idona je nominovaná na cenu FéliX Business Award v kategórii Výnimočný rodinný príbeh.
Keď sa v Československu schyľovalo k Nežnej revolúcii, na úrad v Bánovciach nad Bebravou prišiel poľnohospodársky inžinier Jozef Zajko s tým, že by chcel podnikať ako stolár.
Súdruhovia sa čudovali, ale povolenie na poskytovanie služieb občanom, ako sa vtedy podnikanie oficiálne nazývalo, mu vydali. Musel si však zabezpečiť stolárske vzdelanie.
Zamestnal preto skúseného stolára ako garanta. Pracuje uňho doteraz. Rovnaký ostal aj názov firmy, ktorú začínajúci podnikateľ pomenoval Idona, čo je skratka pre interiéry, doplnky a nábytok.
Stolárčina bola pre Jozefa Zajka najskôr len hobby, ktorému sa venoval po práci v dielni po dedovi. Po istom čase si však povedal, že by z nej mohla mať niečo aj jeho rodina, a tak sa do nej pustil na plný úväzok.
Doba mu priala. Po roku 1989 sa v Bánovciach nad Bebravou rozpadlo viacero štátnych drevárskych podnikov a Jozef Zajko k sebe stiahol nadbytočných, ale skúsených stolárov.
Vyrábali europalety aj nábytok do domácností. Dopyt bol veľký, pretože Ikea ešte na trhu nebola a štátne predajne ponúkali neatraktívny typizovaný nábytok.
Práve atypický nábytok na mieru a malosériová výroba boli hlavné faktory, ktoré Idone pomohli preraziť. Rodinná firma, v ktorej už riadenie prevzali synovia zakladateľa Martin a Michal, však rastie najmä vďaka zvládnutej expanzii na zahraničné trhy.
FéliX Business Award
je biznisová cena, ktorú vyhlasuje INDEX a Slovenská sporiteľňa v spolupráci s partnermi. Získať ju môžu inšpiratívne a spoločensky zodpovedné firmy a samosprávy za aktivity, ktoré prispievajú k prosperite a modernosti krajiny.
Vyhlasovatelia FéliX Business Award
Odborný partner
Domáci trh nestačil
V 90. rokoch starý socialistický nábytok nevymieňali len domácnosti, ale aj banky. Na tento segment sa Idona zamerala. Dizajn a vyhotovenie jej výrobkov podľa Jozefa Zajka oslovili zahraničných majiteľov čerstvo sprivatizovaných štátnych bánk. Neskôr rozšírili výrobu o segment hotelov a reštaurácií.
Od konkurentov sa dokázali odlíšiť aj doplnkovými službami. Nábytok nielen vyrábali, ale aj montovali a klientom vedeli poradiť so zariadením kancelárií a interiérov.

Aj Idonu zasiahla finančná kríza po roku 2008, ale relatívne rýchlo sa z nej spamätala. Zajkovci museli šetriť a dočasne prepustiť desiatku zamestnancov, po pár rokoch ich však vzali späť.
„Od väčšieho prepúšťania nás zachránili dobiehajúce veľké zákazky a bankové úvery,“ majiteľ firmy. V tom čase zariaďovali napríklad Starú radnicu v Bratislave.
Kríza priniesla Bánovčanom ponaučenie v tom, že sa nemôžu spoliehať len na domáci trh. Napríklad luxusnejšie hotely a penzióny, do ktorých dodávali nábytok, sa prestali stavať.
Začali sa preto obzerať po zahraničí, zamerali sa najmä na nemecký trh. „Veľké hotelové siete nás nechceli pustiť do tendrov, spoliehali sa na silných domácich nábytkárov. Napokon sme tam prenikli ako ich subdodávatelia,“ spomína Jozef Zajko.
Ako priznáva, spočiatku robili aj chyby, keď pri kalkuláciách cien pre klientov v cudzine „podstrelili“ trh, a rozdiel potom museli sami doplácať.
Dnes už je Idona v zahraničí etablovaným dodávateľom. Na konte má zákazky vo viacerých veľkých hoteloch v Paríži i po celom Nemecku, kde vyrábali napríklad nábytok pre ikonickú Elbphilharmonie v Hamburgu.
