BRATISLAVA. Získanie kompletnej výroby batérií pre elektromobily na Slovensku by rozhodne malo byť posudzované ako strategický cieľ budúcej vlády, nakoľko výrazne pomôže stabilizovať automobilovú výrobu na Slovensku.
V súvislosti s vyhlásením spoločností InoBat a Gotion High-Tech o výstavbe gigafabriky na výrobu batérií to uviedol generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Viktor Marušák.
„Práve v týchto dňoch a rokoch sa rozhoduje o tom, ako bude v budúcnosti vyzerať mapa výrobných závodov na elektromobily v Európe. Preto je mimoriadne dôležité takúto prevádzku na Slovensko prilákať. A to čo najskôr," skonštatoval.
Prekážkami sú byrokracia a cena elektriny
Firmy pritom zatiaľ neohlásili, kam bude uvedená investícia smerovať. Pôjde o európsky región, Slovensko údajne o projekt môže zabojovať.
Zatiaľ sa mu pritom, na rozdiel od okolitých krajín, v tejto sfére príliš nedarí. Dôvodov je podľa Marušáka viacero, no medzi tie hlavné patria komplikované procesy pri získavaní povolení na výstavbu trvajúce až niekoľko rokov a cena elektrickej energie, ktorá je pri tejto investícií kľúčová.
„Krajinám okolo Slovenska sa jednoducho zatiaľ darí investorom ponúknuť lepšie podmienky," zhrnul.
Čiastočná výroba už prebieha
Na Slovensku sú už pritom ohlásené dve investície, ktoré budú zamerané na kompletovanie akumulátorov pre elektrické automobily.
Prvá je súčasťou plánovaného výrobného závodu Volvo a druhá je v určitom rozsahu plánovaná v prevádzke Porsche Smart Battery Shop v Dubnici nad Váhom.
V trnavskom Stellantise už kompletáž prebieha. Ani jedna z nich však nebude vyrábať batérie úplne.
Spoločnosti InoBat a Gotion High-Tech podpísali predbežnú dohodu o spoločnom podniku na výstavbu gigafabriky na výrobu batérií. Tá by v prvom štádiu mala dosiahnuť kapacitu 20 GWh a vytvoriť tisícky pracovných miest.
Výstavba továrne by mala začať v roku 2024, s plným spustením sa počíta v roku 2026. Mala by sa rozprestierať na ploche viac ako 100 hektárov.