Napriek snahe separovať odpad má Slovensko v recyklácii ešte veľké rezervy. Naďalej sa hromadí na skládkach, hoci tlak na občanov aj firmy rastie, keďže napríklad poplatky za zber a zneškodňovanie odpadov rastú.
Priemyselné podniky musia spĺňať prísne normy na recykláciu zvyškových materiálov z výroby. No aj keď odpad zbierajú, často ho nemajú kde predať, hoci pre inú firmu môže byť vstupnou surovinou, za ktorú rada zaplatí.
Napríklad cementárne spaľujú odpad vo veľkých objemoch v peciach na výrobu cementu, recyklované PET fľaše zasa nakupujú firmy, ktoré z nich robia plastový granulát, vhodný na ďalšie využitie.
V tom, že ponuka odpadu sa často nedokáže spojiť s dopytom po ňom, videl Cyril Klepek dieru na trhu. Navyše, frustrovali ho neprehľadné ceny v odpadovom biznise. „Pripomínalo mi to taxislužby pred príchodom Uberu,“ spomína zakladateľ digitálneho odpadového trhoviska Cyrkl v podcaste spoločnosti Deloitte.
V článku sa dozviete:
- Ako sa z odpadu robí biznis,
- ktoré prebytočné materiály sa najlepšie predávajú,
- koľko dokáže firma ušetriť na recyklácii odpadov,
- aké zelené trendy pomáhajú tomto biznisu.
Prepojiť predávajúcich s kupujúcimi
Digitálne odpadové trhovisko funguje pomerne jednoducho. Po bezplatnej registrácii na webovej stránke vložíte ponuku odpadového materiálu a potom si vyberiete kupujúceho s najvýhodnejšou cenou.
Napríklad predajňa stavebnín môže do systému zadať drevené europalety, ktoré jej ostávajú po predaji tovaru. Následne už len počká na najlepšiu ponuku od potenciálneho kupca.
Samozrejme, existuje viacero online portálov, ktoré sa venujú zberu dát o cenách druhotných surovín. Silnou stránkou Cyrklu má byť, že si dokáže poradiť aj s veľkou rôznorodosťou odpadových materiálov.