Slovenskí diaľničiari sa sťažujú na archeológov, ekonómov a politikov, ako aj na nepružné zákony o verejnom obstarávaní. To všetko podľa nich zdržuje výstavbu nových autostrád.
Kým Slovákom sa stále nepodarilo dokončiť ani diaľnicu z Bratislavy do Košíc, v Poľsku za uplynulých dvadsať rokov postavili štyritisíc kilometrov autostrád. Predseda Poľskej komory stavebných inžinierov Mariusz Dobrzeniecki to pripisuje najmä kvalitnej príprave projektov ešte pred prvým výkopom.
„Som prekvapený, že na Slovensku celý proces od začiatku prípravy cesty cez obstarávanie po dokončenie výstavby trvá viac ako štrnásť rokov. U nás to je priemerne osem rokov,“ hovorí.
Poľský expert tiež vysvetľuje, že sa nespoliehajú na najlacnejších dodávateľov, čo je bežná prax na Slovensku.
V poľských diaľničných tendroch tvorí ponúknutá cena pri výbere staviteľa len 60 percent váhy, zvyšok sú skúsenosti uchádzača, jeho predchádzajúce projekty a profesionalita zamestnancov.
„V súťaži nezvíťazí vždy úplne najnižšia cena,“ dodáva pre INDEX Mariusz Dobrzeniecki. Rozhovor vznikol na konferencii Slovenskej komory stavebných inžinierov.
V rozhovore sa dočítate:
- prečo Poliaci stavajú diaľnice rýchlejšie,
- prečo si stavbári nemôžu zvyšovať ceny skokovo,
- ako Poľsko rieši námietky environmentalistov,
- prečo bude hlavná tepna obnovy Ukrajiny prechádzať Poľskom?
Koľko kilometrov diaľnic sa v Poľsku postavilo za posledných dvadsať rokov?
Od nášho vstupu do EÚ v roku 2004 sme vybudovali štyritisíc kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Nebolo to hladké, našťastie sme pri ministroch dopravy mali kontinuitu a stabilitu, každý nadväzoval na toho predošlého a projekty sa nerušili a nemenili.
Popritom sa zmenila legislatíva, aby sa výstavba ciest mohla urýchliť. Ani v Poľsku nie je všetko ideálne, ale bariéry výstavby sa minimalizovali. Skrátili sa napríklad lehoty na vydávanie stavebného povolenia.

Prečo sa Poľsku darí stavať diaľnice rýchlejšie a lacnejšie než Slovensku? Nie je to aj tým, že máte ľahší terén?