BRATISLAVA. Kritiku Rady pre rozpočtovú zodpovednosť na adresu návrhu vyrovnaného rozpočtu, ktorý v stredu schválila vláda, považuje ministerstvo financií za neprimeranú.
Pripomenulo, že základnou ústavnou funkciou Rady pre rozpočtovú zodpovednosť je stráženie transparentnosti rozpočtového procesu.
"Ministerstvo financií si váži pravidlá rozpočtového procesu. Pri zostavovaní rozpočtu ministerstva financií v prvom rade záležalo na tom, aby v celom procese boli dodržané všetky písané aj nepísané pravidlá a zákonné postupy. V opačnom prípade by ministerstvo financií mohlo vytvoriť do budúcnosti nebezpečný precedens," uviedol rezort financií.
Spor o mandát a aktuálne kompetencie
Z tohto dôvodu mohlo ministerstvo pri príprave vyrovnaného rozpočtu nájsť potrebné škrty výhradne iba v tzv. nemandatórnych položkách. Tie má totiž vláda k dispozícii bez toho, aby potrebovala schválenie legislatívy v parlamente.
Ide najmä o úspory na prevádzkových nákladoch, nákladoch na zamestnancov a investíciách.
Ministerstvo tvrdí, že takýto postup doteraz dlhodobo presadzovala aj samotná rozpočtová rada, a preto je zmena ich dlhodobého postoja v tejto otázke prekvapivá.

"Ak by sme postupovali podľa návodu Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, hrozilo by, že ministerstvo financií koná nad rámec svojho mandátu a aktuálnych kompetencií," dodal rezort.
Rade pre rozpočtovú zodpovednosť chýbajú argumenty
Rozpočtová rada v stredu upozornila, že zákon o štátnom rozpočte je jedným z najdôležitejších zákonov a vláda je povinná pripravovať jeho návrh v súlade s ústavou a jej cieľmi.
To znamená vyvinutie čo najväčšej snahy o predstavenie alebo prijatie realistických opatrení vedúcich k naplneniu rozpočtových cieľov. Kabinet podľa Rady pre rozpočtovú zodpovednosť nevyužil príležitosť predstaviť vlastný, argumentami zdôvodnený návrh opatrení, ktoré by považoval v aktuálnej situácií za najvhodnejšiu formu konsolidácie.
Aj keď vláda nemá vyslovenú dôveru parlamentu, má podľa Rady pre rozpočtovú zodpovednosť plné kompetencie predstavovať opatrenia a schvaľovať legislatívne návrhy, ktoré sú nevyhnutné pre prípravu rozpočtu.
"Z tohto pohľadu sa javí spôsob zostavenia rozpočtu nerealistickými plošnými opatreniami len v úzkej časti výdavkov s argumentom nemožnosti pripravovať legislatívne opatrenia za veľmi zjednodušenú a analyticky nepodloženú úvahu, v snahe len čisto formálne naplniť požiadavku ústavného zákona," vytkla rozpočtová rada.