Mnohé e-shopy sa na zahraničných trhoch popálili v dôsledku nesprávnych informácií, nereálnych očakávaní alebo nezvládnutých procesov.
„Ak e-shop nestojí na pevných nohách a nemá vyladené vnútorné procesy, nemal by o expanzii uvažovať. Majiteľ by mal podnikateľsky vyzrieť,“ hovorí zakladateľ poradenskej firmy Expandeco Tomáš Vrtík.
„Musím však uznať, že mnoho slovenských e-shopov na to má, pretože majú know-how, vďaka ktorému sa dokážu presadiť najmä v Maďarsku a južnejšie, teda v Rumunsku či v Bulharsku,“ vysvetľuje v rozhovore pre INDEX.
Aj jeho firma pôsobí okrem Slovenska aj v ďalších krajinách. Vie im zabezpečiť v ich mene call centrum, vrátiť im tovar od zahraničných klientov do centrálneho skladu až po preklady stránok e-shopov.
Firma, za ktorou stojí podnikateľ Tomáš Vrtík, sa rozrástla do okolitých krajín. S tímom 70 ľudí v súčasnosti poskytuje služby na Slovensku, v Česku, Poľsku, Rumunsku, Chorvátsku a Bulharsku a medzi jeho klientov patria aj známe značky ako Notino, Northfinder, Mobilonline, Answear či Astratex.
Tomáš Vrtík získal Cenu INDEXU, mediálneho partnera súťaže Mladý inovatívny podnikateľ 2023, za najinšpiratívnejší podnikateľský príbeh. Jej sedemnásty ročník zorganizovala mimovládna organizácia Junior Chamber International Slovakia v spolupráci so Združením podnikateľov Slovenska.
Čo sa v rozhovore dočítate:
- ako by mal e-shop analyzovať zahraničný trh, na ktorý chce vstúpiť,
- koľko takáto expanzia stojí,
- aké e-shopy by nad zahraničnými trhmi nemali premýšľať.

Vlani Expandeco dosiahlo tržby 2,3 milióna eur. Čo ich tvorilo?
Nebude to znieť sexi, ale približne polovicu obratu tvoria služby zákazníckej podpory. E-shopy nám platia za to, že za nich poskytujeme call centrum v lokálnom jazyku na zahraničných trhoch, na ktorých pôsobia. Zastrešených máme trinásť jazykov a od januára pribudne litovčina.
Ďalších tridsať percent tržieb tvorí reverzná logistika, teda zabezpečujeme vratky tovaru späť na Slovensko cez naše sklady v zahraničí. Ak napríklad Poliak reklamuje tovar od slovenského e-shopu.
Zvyšok obratu generujú preklady webových stránok e-shopov, lokalizačné služby alebo jednorazové príjmy, keď pre klienta analyzujeme zahraničný trh alebo zakladáme bankový účet v zahraničí.
Koľko takáto služba stojí?
Skúsim to vysvetliť na príklade poskytovania lokálnej zákazníckej podpory. E-shop nám platí mesačne 500 eur za každý trh, na ktorom ho zastupujeme. Ak pôsobí v Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku, je to 1500 eur.
Vo fixnom poplatku je lokálne telefónne číslo a predplatený počet komunikácií od jeho zákazníkov. Ak má e-shop predplatených päťdesiat komunikácií, no celkovo vybavíme 250 kontaktov, každú komunikáciu nad rámec paušálu spoplatňujeme sumou 1,50 eura.
Takýto klient potom v danom mesiaci zaplatí 500-eurový paušál a ďalších 300 eur za jeho prekročenie.
Nie je lacnejšie mať takéto služby pod vlastnou strechou, ako ich outsourcovať na externého partnera?
Časť firiem si myslí, že tieto procesy zvládne lacnejšie, ale vedel by som oponovať, pretože na to musia mať vlastných ľudí. Okrem mzdy musia zabezpečiť pracovné miesto, zázemie, vybavenie, školenia a v prípade dovolenky a choroby nájsť náhradu.
A to nevravím, že s novým trhom má e-shop administratívnu a účtovnú agendu, na ktorú potrebuje ďalších ľudí. Myslím si, že cez nás sa dá pomerne lacno vstupovať na nové trhy bez veľkých počiatočných nákladov. Príkladom je módna značka Gate, ktorá s nami vstúpila na niekoľko zahraničných trhov.
E-shop by mal rásť postupne
Na čo by sa mal e-shop pripraviť, ak chce expandovať?
Ak e-shop nestojí na pevných nohách a nemá vyladené vnútorné procesy, nemal by nad expanziou uvažovať. Majiteľ by mal podnikateľsky vyzrieť. Potrebuje mať voľný kapitál s tým, že ak stratí, jeho podnikanie to neohrozí.
Dôležité je nastaviť realistické očakávania a hotovostné riziko tak, že počas prvého roka bude nový trh od podnikateľa brať viac ako dávať.
Preto sa snažím e-shopy od expanzie odradiť, keď vidím, že na to nedozrel čas. Ak dynamicky rastú na Slovensku, mali by to využiť, vygenerovať extra kapitál a až následne sa s balíkom peňazí pustiť do nových trhov.
Prečo majú slovenské e-shopy tendenciu expandovať do Česka, Maďarska a na Balkán? Prečo nejdú radšej na rakúsky alebo nemecký trh, kde je vyššia kúpna sila?