SME

Nemec nekúpi iPhone len preto, že ste lacnejší. Na strednú Európu pozerá podozrievavo (rozhovor)

Slováci berú expanziu ako otázku života a smrti, tvrdí Tomáš Vrtík z firmy Expandeco.

Šéf spoločnosti Expandeco Tomáš Vrtík. Šéf spoločnosti Expandeco Tomáš Vrtík. (Zdroj: SME - Marko Erd)

Mnohé e-shopy sa na zahraničných trhoch popálili v dôsledku nesprávnych informácií, nereálnych očakávaní alebo nezvládnutých procesov.

„Ak e-shop nestojí na pevných nohách a nemá vyladené vnútorné procesy, nemal by o expanzii uvažovať. Majiteľ by mal podnikateľsky vyzrieť,“ hovorí zakladateľ poradenskej firmy Expandeco Tomáš Vrtík.

„Musím však uznať, že mnoho slovenských e-shopov na to má, pretože majú know-how, vďaka ktorému sa dokážu presadiť najmä v Maďarsku a južnejšie, teda v Rumunsku či v Bulharsku,“ vysvetľuje v rozhovore pre INDEX.

SkryťVypnúť reklamu

Aj jeho firma pôsobí okrem Slovenska aj v ďalších krajinách. Vie im zabezpečiť v ich mene call centrum, vrátiť im tovar od zahraničných klientov do centrálneho skladu až po preklady stránok e-shopov.

Firma, za ktorou stojí podnikateľ Tomáš Vrtík, sa rozrástla do okolitých krajín. S tímom 70 ľudí v súčasnosti poskytuje služby na Slovensku, v Česku, Poľsku, Rumunsku, Chorvátsku a Bulharsku a medzi jeho klientov patria aj známe značky ako Notino, Northfinder, Mobilonline, Answear či Astratex.

Tomáš Vrtík získal Cenu INDEXU, mediálneho partnera súťaže Mladý inovatívny podnikateľ 2023, za najinšpiratívnejší podnikateľský príbeh. Jej sedemnásty ročník zorganizovala mimovládna organizácia Junior Chamber International Slovakia v spolupráci so Združením podnikateľov Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Pri jazerách učí ľudí relaxovať. Vytvoril model saunového Airbnb Čítajte 

Vlani Expandeco dosiahlo tržby 2,3 milióna eur. Čo ich tvorilo?

Nebude to znieť sexi, ale približne polovicu obratu tvoria služby zákazníckej podpory. E-shopy nám platia za to, že za nich poskytujeme call centrum v lokálnom jazyku na zahraničných trhoch, na ktorých pôsobia. Zastrešených máme trinásť jazykov a od januára pribudne litovčina.

Ďalších tridsať percent tržieb tvorí reverzná logistika, teda zabezpečujeme vratky tovaru späť na Slovensko cez naše sklady v zahraničí. Ak napríklad Poliak reklamuje tovar od slovenského e-shopu.

Zvyšok obratu generujú preklady webových stránok e-shopov, lokalizačné služby alebo jednorazové príjmy, keď pre klienta analyzujeme zahraničný trh alebo zakladáme bankový účet v zahraničí.

Článok nájdete v novembrovom vydaní magazínu INDEX. Výhodne si ho predplaťte! (zdroj: Maňo Štrauch)Článok nájdete v novembrovom vydaní magazínu INDEX. Výhodne si ho predplaťte! (zdroj: Maňo Štrauch)

Koľko takáto služba stojí?

SkryťVypnúť reklamu

Skúsim to vysvetliť na príklade poskytovania lokálnej zákazníckej podpory. E-shop nám platí mesačne 500 eur za každý trh, na ktorom ho zastupujeme. Ak pôsobí v Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku, je to 1500 eur.

Vo fixnom poplatku je lokálne telefónne číslo a predplatený počet komunikácií od jeho zákazníkov. Ak má e-shop predplatených päťdesiat komunikácií, no celkovo vybavíme 250 kontaktov, každú komunikáciu nad rámec paušálu spoplatňujeme sumou 1,50 eura.

Takýto klient potom v danom mesiaci zaplatí 500-eurový paušál a ďalších 300 eur za jeho prekročenie.

Nie je lacnejšie mať takéto služby pod vlastnou strechou, ako ich outsourcovať na externého partnera?

Časť firiem si myslí, že tieto procesy zvládne lacnejšie, ale vedel by som oponovať, pretože na to musia mať vlastných ľudí. Okrem mzdy musia zabezpečiť pracovné miesto, zázemie, vybavenie, školenia a v prípade dovolenky a choroby nájsť náhradu.

SkryťVypnúť reklamu

A to nevravím, že s novým trhom má e-shop administratívnu a účtovnú agendu, na ktorú potrebuje ďalších ľudí. Myslím si, že cez nás sa dá pomerne lacno vstupovať na nové trhy bez veľkých počiatočných nákladov. Príkladom je módna značka Gate, ktorá s nami vstúpila na niekoľko zahraničných trhov.

E-shop by mal rásť postupne

Na čo by sa mal e-shop pripraviť, ak chce expandovať?

Ak e-shop nestojí na pevných nohách a nemá vyladené vnútorné procesy, nemal by nad expanziou uvažovať. Majiteľ by mal podnikateľsky vyzrieť. Potrebuje mať voľný kapitál s tým, že ak stratí, jeho podnikanie to neohrozí.

Dôležité je nastaviť realistické očakávania a hotovostné riziko tak, že počas prvého roka bude nový trh od podnikateľa brať viac ako dávať.

Preto sa snažím e-shopy od expanzie odradiť, keď vidím, že na to nedozrel čas. Ak dynamicky rastú na Slovensku, mali by to využiť, vygenerovať extra kapitál a až následne sa s balíkom peňazí pustiť do nových trhov.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo majú slovenské e-shopy tendenciu expandovať do Česka, Maďarska a na Balkán? Prečo nejdú radšej na rakúsky alebo nemecký trh, kde je vyššia kúpna sila?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAGSA na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (3. 4. 2025)
USD 1.080
AUD 1.715
CZK 24.963
JPY 161.220
CAD 1.548
GBP 0.835
HUF 400.950
PLN 4.178
CHF 0.954
SEK 10.764

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 355
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 521
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 698
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 606
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 128
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 557
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 379
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 656
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 345
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 117
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 10 913
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 321
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 893
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 656
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 345
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 117
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 10 913
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 321
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 893
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu