Zázraky od osekávania úradníkov by neočakával. Pri daniach z nehnuteľností vidí priestor na zvýšenie. Naopak, dane z príjmu by veľmi nezvyšoval, lebo by pôsobili demotivačne. Novej vláda radí šetriť viac, ako plánuje Robert Fico.
„Pri konsolidácii o pol percenta HDP by dlh naďalej prudko rástol,“ hovorí minister financií dočasnej vlády Michal Horváth.
Zdanenie úrokovej marže bánk vidí ako reálnu, ale len dočasnú možnosť, ako zvýšiť príjmy štátu. "Verím, že toto zdanenie by motivovalo banky, aby rýchlejšie zvyšovali sadzby aj na termínovaných vkladoch,“ vysvetľuje Michal Horváth v rozhovore pre INDEX.
V rozhovore sa dozviete:
- Prečo je škodlivé mať vyrovnaný rozpočet,
- prečo majú byť výdavkové limity v ústave,
- či hrozí Slovensku výrazne zvyšovanie daní,
- prečo by sa mali zdaniť bankové zisky,
- prečo nestačí šetriť na úradníkoch?
Grécko, ktorému pred trinástimi rokmi hrozil bankrot, má opäť investičný rating od agentúry S&P. Dokazuje to, že konsolidovať verejné financie sa oplatí, aj keď je to bolestivé?
Konsolidáciu treba robiť postupnými krokmi. Grécko v tom dlho otáľalo. Razantné kroky prišli až po nátlaku veriteľov a mali obrovský dosah na životnú úroveň. Dlho trvalo aj krajine, aj jej verejným financiám, kým sa z toho pozviechali.
Bolo by dobré, ak by sme sa nevybrali touto cestou, ale aby sme mali osud našej krajiny vo vlastných rukách. V budúcnosti by sme tak nemuseli robiť veľké nútené škrty prakticky zo dňa na deň.
Minulý týždeň ste predstavili reformu dlhovej brzdy. Na jednej strane v nej uvažujete o prísnejších sankciách za vysoký dlh, na druhej strane hovoríte, že už len príprava vyrovnaného rozpočtu je prísna sankcia. Prečo treba sankcie ešte viac sprísňovať?
Pri nižších sankčných pásmach, keď dlh ešte nie je príliš vysoký, je dobré mať prísnejšie sankcie. Tie doterajšie boli len reputačného charakteru. Fungovali prvýkrát, ale ex post sa prejavili ako nedostatočné na to, aby brzdili narastanie dlhu.
Naopak, v najvyššom sankčnom pásme, kde je teraz požiadavka na vyrovnaný rozpočet, sme zistili, že v súčasnosti je to nerealistické a škodlivé riešenie pre vývoj ekonomiky.
V budúcnosti by, samozrejme, malo byť smerovanie k vyrovnanému rozpočtu cieľom každého ministra financií, no dopracovať sa k nemu musíme postupnými premyslenými krokmi. To všetko sme zohľadnili aj v našom návrhu na modernizáciu dlhovej brzdy.

Čiže vyrovnaný rozpočet už pri vysokom dlhu nebude povinný?
Ide nám skôr o to, aby sankcia v hornom sankčnom pásme garantovala zastavenie rastu dlhu s výhľadom na niekoľko rokov. Za istých okolností aj nové sankcie môžu byť podobné ako vyrovnaný rozpočet.
Odporúčate ukotvenie výdavkových limitov v ústavnom zákone. Lenže nová vláda nemá ústavnú väčšinu. Mala by ho podporiť aj opozícia?
Je dôležité ukotviť ich princípy v ústavnom zákone. Aj dlhová brzda by mala byť zdieľaná naprieč politickým spektrom. Stalo sa tak aj pred desiatimi rokmi, keď za jej zavedenie hlasovali jednotne koaliční aj opoziční poslanci.