Autor je analytik spoločnosti FinStat.
V inflačných časoch boli častou témou na Slovensku aj v Česku veľké nadnárodné reťazce. Politici dané spoločnosti podozrievali, že si navyšujú ceny produktov o viac ako len o infláciu.
Finančné údaje ale hovoria presný opak. Len menšej časti supermarketov a hypermarketov stúpli tržby o viac ako úroveň inflácie. Po zarátaní všetkých nákladov, ktoré sa v inflačných časoch zvyšovali, väčšine obchodov dokonca marže klesli.
V analýze sa podrobnejšie pozrieme na finančnú kondíciu najväčších reťazcov v Česku a na Slovensku.
Najväčší je Lidl
V analýze sme sa zamerali na hypermarkety, supermarkety a diskontné predajne. Na Slovensku sme identifikovali 6 reťazcov a v Česku 8. V oboch krajinách pôsobia nemecké reťazce Lidl, Kaufland a Billa a rovnako britské Tesco.
Na Slovensku navyše podniká Terno real estate s.r.o., prevádzkujúce predajne pod značkami Kraj či Terno, a rovnako MILK-AGRO, spol. s r.o. V Česku je okrem spomínanej štvorky silným hráčom na trhu aj Albert Česká republika, s.r.o., Globus ČR, v.o.s., Penny Market s.r.o. a tiež menší reťazec NORMA, k.s.
Tržbami najväčší je na Slovensku aj v Česku nemecký reťazec Lidl zo skupiny Schwarz Gruppe. Na Slovensku utŕžil v roku 2022 takmer 1,9 miliardy eur, zatiaľ čo v Česku vyše 3,4 miliardy eur (prepočítané konverzným kurzom 24,563 CZK = 1 EUR k 11. októbru 2023).
Zatiaľ čo na Slovensku je aj naďalej trhovou dvojkou Tesco s tržbami 1,6 miliardy eur a trojkou Kaufland s tržbami 1,5 miliardy eur, tak v Česku je trhovou dvojkou Kaufland s tržbami vyše 2,6 miliardy eur a trojkou reťazec Albert s tržbami bezmála 2,5 miliardy eur – obe údaje sú za rok 2021, Kaufland ani Albert totiž ešte nezverejnili účtovnú závierku za minulý rok.
Nemecké predajne majú trh supermarketov a hypermarketov lepšie podchytený na Slovensku než v Česku. Kým Lidl a Kaufland majú podiel na tržbách slovenských reťazcov vyše 55 %, tak v Česku je to len necelých 41 %.
Na Slovensku zvyšok trhu tvorí Tesco (26,4 %) a Billa (12,5 %). V Česku sú okrem nich ešte dvaja silní hráči, a to Albert (17,8 %) a Penny Market (12,2 %). Tescu tak ostáva len menší podiel vo výške 12,2 % a Bille 9,1 %.
Na inflácii nezarobili, práve naopak
Obavy, že reťazce si celú infláciu prenesú do koncových cien a ešte si niečo navyše odkroja, sa nenaplnili.