Keď pred rokom poľská stavebná firma Budimex vyhrala súťaž na dostavbu nepodarenej križovatky D1/D4, málokto ju na Slovensku poznal. Pritom táto spoločnosť vybudovala každý štvrtý kilometer z 5-tisíc kilometrov poľských diaľnic. A má plány stavať cesty aj na Slovensku.
Jej šéf pochybovačom o vyťaženosti autostrád odkazuje, že každá jedna v Poľsku na seba nabalila biznis v podobe logistických centier, ktoré vygenerovali ďalšiu dopravu. „Vyťaženosť ciest dopravou meriame na 25 rokov dopredu,“ tvrdí.
Rýchlosť výstavby diaľnic v Poľsku vysvetľuje dobrou predprojektovou prípravou a predvídateľnosťou tendrov. „Vieme na osem rokov dopredu, aké súťaže budú na stole,“ hovorí Cezary Łysenko, člen predstavenstva a vedúci divízie infraštruktúry v Budimexe, v rozhovore pre INDEX.
V rozhovore sa dočítate:
- Prečo nemali pred pár rokmi dôvod prísť na Slovensko,
- s akou maržou počítajú pri projekte výstavby križovatky D1/D4,
- aké skúsenosti majú so slovenskými dodávateľmi,
- ako v Poľsku riešia podozrivo nízku cenu v súťažiach,
- prečo ani v Poľsku nie sú populárne PPP projekty.
Prečo ste sa rozhodli prísť na malý a vysoko konkurenčný slovenský trh?
Pretože ste krajina, ktorá je veľmi podobná Poľsku kultúrne, jazykovo a ste v EÚ. Navyše, Slovensko je v procese budovania rýchlostných ciest a diaľnic, takže je to pre nás rastúci trh a to nielen pri cestách, ale aj na železniciach. Druhý dôvod je, že v Poľsku spolupracujeme so slovenskými firmami, takže u vás máme obchodných partnerov.
Neuvažovali ste o vstupe na slovenský trh cez kúpu domácej firmy?
Rozmýšľali sme o tom, ale vstup na trh cez akvizíciu je dlhší proces. Bolo ľahšie otvoriť na Slovensku pobočku. Neskôr, keď náš biznis narastie, zvážime aj akvizície.

Prečo ste sa rozhodli pre vstup na trh práve teraz a nie pred piatimi či desiatimi rokmi?
Vstup na Slovensko sme pripravovali už pred troma rokmi. Pred piatimi sme nemali dôvod prísť, lebo poľský stavebný boom bol obrovský. Teraz trh postupne spomaľuje, takže je najlepší čas vyjsť s našou ponukou do zahraničia.
Vidíte príležitosti na expanziu aj na Ukrajine?
Veľmi pozorne sledujeme ukrajinský trh, ale musia byť splnené isté podmienky na vstup. Najprv sa musí skončiť vojna, aby tam bolo bezpečné investovať. Druhá podmienka je zlepšenie transparentnosti podnikateľského prostredia. Nie je možné pre nás ako transparentnú firmu na burze, aby sme išli podnikať do takého neprehľadného biznis prostredia.

Terén máme zložitý aj v Poľsku
Na Slovensku spomaľuje výstavbu diaľnic okrem iného aj zložitý terén. Štát šetrí na geologických prieskumoch, a potom stavbárov vždy niečo prekvapí. Ako je to s prípravou terénu pred stavbou v Poľsku?