Spoločnosť Resco sa ocitla v tom správnom čase na správnom mieste. Jej produkt bol presne to, čo mal v hľadáčiku americký technologický gigant Microsoft. Softvér pre podnikovú mobilitu a manažment vzťahov so zákazníkmi (CRM) umožňuje pracovníkom zhromažďovať a spracúvať dáta kdekoľvek v teréne.
Hlavnou devízou aplikácie je funkčnosť aj na miestach, kam nedosiahne mobilný signál. Dá sa na ňu spoľahnúť na púšti, na horách, v podzemí či na ropnej plošine uprostred mora.
Resco je tohtoročným víťazom FéliX Business Award v hlavnej kategórii Excelentný biznis príbeh. Tretí ročník biznisových cien vyhlásila Slovenská sporiteľňa s magazínom INDEX. Čo rozhodlo o víťazoch?
Víťazi 3. ročníka FéliX Business Award:
- Resco – víťaz hlavnej kategórie Excelentný biznis príbeh.
- Lukamasiv – víťaz kategórie Výnimočný rodinný biznis.
- Občianske združenie Návrat – víťaz kategórie Cena Slovenskej sporiteľne za verejné dobro.
- Šaľa – víťaz kategórie Samospráva pre budúce generácie.
- Re-plast – víťaz kategórie Biznis pre budúce generácie.
So slobodou v podnikaní je spojená aj zodpovednosť
Firmy so zamestnancami, ktorí pracujú predovšetkým v teréne, využívajú softvér od Resco viac ako 15 rokov. Výkonný riaditeľ spoločnosti Andrew Lorraine prezrádza, že záujem o ich riešenie neklesá aj napriek lepšiemu pokrytiu 5G sieťou.
Spoločnosť prekročila hranice, niekoľko rokov pracuje na inováciách, je špičkou v odbore a partnerom známych svetových firiem, čo zarezonovalo aj v 14-člennej odbornej porote.
„Príbeh Resco ukazuje, že aj slovenská firma má neuveriteľný potenciál v zahraničí a môže byť úspešná a svetová. V dnešnej dobe potrebujeme takéto pozitívne príklady vidieť častejšie, aby nám to dávalo nádej, že sa oplatí tvoriť,“ konštatuje Ivana Molnárová, CEO spoločnosti Alyra a predsedníčka poroty Biznis ceny FéliX.

Vzorom môže byť aj ďalších päť nominovaných firiem Canor, Gevorkyan, Martinus, SK Dental a Titans Freelancers. Svojim inovatívnym a zodpovedným prístupom k podnikaniu i zamestnancom pomáhajú tvoriť moderné Slovensko.
Podnikanie sa podľa Molnárovej často spája najmä so slobodou. Netreba však zabúdať, že ruka v ruke so slobodou kráča zodpovednosť vytvárať hodnotu nielen pre seba, ale aj pre spoločnosť.
„Podnikanie si vyžaduje trpezlivosť a čestnosť. Tieto spoločnosti majú zakorenené silné hodnoty, čo môže byť inšpiráciou aj pre ďalších,“ hovorí Ivana Molnárová.
Norbert Hovančák, člen boardu Slovenskej sporiteľne, oceňuje zapálenosť a tvrdohlavosť slovenských podnikateľov, ktorí sa len tak nevzdávajú a sú hladní po úspechu.
„Firmy u nás sa však často sústreďujú prioritne na Slovensko a nepremýšľajú globálne. Na päťmiliónovom trhu však miliónový biznis nespravíte. Dá sa na tom popracovať, takže úspech nemusí byť ďaleko,“ vysvetľuje Norbert Hovančák.
Dokázali automatizovať aj tradičné remeslo
V kategórii Výnimočný rodinný biznis zvíťazila spoločnosť Lukamasiv z podpolianskej obce Krivá, ktorá je jedným z dodávateľov Ikea. V tejto kategórii boli nominované aj spoločnosti SWIDA Innovative, Sylex, Medeco Cast, Galvex a Idona.
„Rodinných firiem máme na Slovensku státisíce, aj kvalitných a hodnotných sú tisíce, preto sme mali problém vybrať,“ hovorí Erika Matwij, expertka na riadenie rodinných firiem a majiteľka spoločnosti Inštitút Rodinného Businessu, na margo dvojnásobného počtu nominácií v porovnaní s ostatným rokom.
„Každá z nominovaných firiem sa nachádzala v inom štádiu generačnej výmeny, čo bolo jedným z kritérií. Pozerali sme sa tiež na inovatívnosť a atmosféru vo firme,“ ozrejmuje Erika Matwij.

Trojgeneračná nábytkárska firma Ľubomíra Očenáša dokázala, že pomocou inovácií sa dá pretvárať aj tak konzervatívne odvetvie, akým je práca s drevom. Ich investície do automatizácie a robotizácie výroby sa doposiaľ vyšplhali na deväť miliónov eur. Odhodlanie majiteľa nezlomila ani počiatočná neistota a obavy z technologickej zmeny. Vďaka nej vyrábajú efektívnejšie, s nižšími nákladmi i chybovosťou.
Nezlomnosť a odvaha je príznačná aj pre organizácie z neziskového sektora, ktoré za ich aktivity oceňuje kategória Cena Slovenskej sporiteľne za verejné dobro.
Nominované organizácie Centrum Slniečko, Návrat a Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica roky upozorňujú a riešia pálčivé problémy a prispievajú k spoločenskej zodpovednosti krajiny.
Cenu FéliX získalo občianske združenie Návrat, ktoré od roku 1993 presadzuje a podporuje návrat opustených detí z detských domovov do rodín. Ich aktivity smerujú k systémovým zmenám i edukácii verejnosti.

Pozitívny vplyv pre ďalšie generácie
Až dve kategórie FéliX Business Award – Biznis pre budúce generácie a Samospráva pre budúce generácie – sú zamerané na udržateľnosť, ekológiu a inovatívnosť firiem aj samospráv.
„V prípade samospráv je porovnávanie náročné. Snažíme sa hľadať jedinečné projekty, ktoré by mohli byť replikovateľné aj inde,“ prezrádza zámer poroty Molnárová.
Nominovaná trojica miest Šaľa, Trenčín a Veľký Krtíš ukazuje, ako moderné samosprávy zlepšujú ekologickými riešeniami atraktívnosť bývania v nich a kvalitu života obyvateľov.
Ocenenie FéliX cestuje do mesta Šaľa, ktoré už osem rokov realizuje viacero smart riešení na zvyšovanie energetickej efektívnosti budov, mestskej dopravy a mobility.
V kategórii Biznis pre budúce generácie získali nomináciu spoločnosti Ropa Group, RE-PLAST a Power battery. Podľa Ivany Molnárovej sa porota okrem silného environmentálneho príbehu a finančného zdravia firiem opierala aj o ich podporu regiónu a komunít, čo prinášajú zamestnancom a aké vytvárajú pracovné prostredie.
Cenu FéliX získala firma RE-PLAST, ktorá svoje podnikanie otočila o 180 stupňov. Namiesto vyrábania ton plastových fólií a produkovania ďalšieho odpadu objavili v plaste hodnotnú surovinu. Mesačne zrecyklujú 1 200 ton fólie.
Novinkou tretieho ročníka je Cena KMPG za zodpovedné podnikanie, ktorá kombinuje prísne hospodárske výsledky s udržateľnosťou. Ocenenie získala firma Gevorkyan, ktorá je európskym lídrom v oblasti práškovej metalurgie, a tiež jedným z najväčších svetových inovátorov v tomto odvetví.
„Spoločnosť KPMG ako odborný partner pomáha s čo najpresnejším zadefinovaním kritérií jednotlivých kategórií, a tiež transparentnosťou celého hodnotiaceho procesu. Pripravila jedinečný ranking, ktorý pomohol „prečistiť“ úvodné nominácie,“ prezrádza Hovančák.

Budúcnosť bude patriť tým najprispôsobivejším
Zatiaľ čo pred niekoľkými rokmi sme si mnohé veci nevedeli predstaviť, dnes sú bežnou súčasťou našich životov. Predpovedanie budúcnosti síce často stojí na vratkých nohách, niektoré trendy sú však jasné. Sme svedkami nástupu umelej inteligencie, ktorá zmení aj biznis.

„Inteligentné nástroje môžeme využiť na uľahčenie práce alebo naopak, aby sme ju mohli rozšíriť a urobiť oveľa viac za kratší čas,“ povedal na nedávnej biznisovej konferencii Filip Dřímalka, expert na digitálne trendy a ich implementáciu vo firmách. Zároveň zdôraznil, že dnešná umelá inteligencia je tou najhlúpejšou formu, akú zažijeme.
Norbert Hovančák zo Slovenskej sporiteľne považuje za stávku na istotu digitalizáciu, flexibilné pracovné podmienky a udržateľnosť.
„Najmä environmentálna udržateľnosť môže vyzerať ako povinnosť, ale je to veľká biznisová príležitosť. Mladšia generácia je ochotná priplatiť si, ak vidí, že firma dbá na ekológiu. Okrem vyšších tržieb vytvára aj väčšiu lojálnosť klientov, a zároveň tieto aktivity lákajú aj investorov,“ ozrejmuje Hovančák.
Podľa Ivany Molnárovej v budúcnosti zamiešajú karty aj malé firmy, ktoré budú vedieť flexibilnejšie reagovať na spoločenské zmeny.
„Podnikanie bude viac o komunitnom alebo regionálnom tvorení. Mám pocit, že preváži návrat k väčšej spolupráci medzi firmami nad súperením. Dôraz bude na vytváranie hodnôt, čo bude mať pre ľudí väčší zmysel, než neustály tlak na rast. Napokon, ten nie je udržateľný ani pre nich, ani pre planétu,“ uzatvára predsedníčka poroty FéliX Business Award.
Tento článok vám prináša Slovenská sporiteľňa.
Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.