SME

Vodičom autobusov dochádzajú sily. Odborári pre nich žiadajú lepšie podmienky

Zamestnávanie cudzincov je nedostatočné riešenie.

Autobus spoločnosti Arriva na autobusovej zastávke.Autobus spoločnosti Arriva na autobusovej zastávke. (Zdroj: FOTO SME - MARKO ERD)

BRATISLAVA. Príčinou nedostatku vodičov v autobusovej doprave nie je legislatíva umožňujúca po odpracovaní 40 rokov odchod do predčasného dôchodku.

Tvrdí to Odborový zväz (OZ) KOVO, pričom alarmujúcu situáciu v prímestskej autobusovej doprave považuje za následok dlhodobo a systematicky neriešených problémov v tomto odvetví.

„To, čo je potrebné v skutočnosti riešiť, je zmena organizácie práce, najmä pracovného času vodičov, zlepšenie ich pracovných podmienok a mzdového ohodnotenia. Už dnes sú mnohí vodiči na pokraji fyzického aj psychického vyčerpania,“ upozornila predsedníčka Rady OZ KOVO Monika Benedeková.

SkryťVypnúť reklamu

Opotrebovaní

Vodiči sa podľa ich zástupcov rozhodujú pre odchod do predčasného dôchodku najmä pre fyzickú a psychickú opotrebovanosť, spôsobenú nadmerným preťažovaním a náročnými pracovnými podmienkami súvisiacimi najmä s organizáciou pracovného času.

„Dopravcami navrhovanú možnosť pracovať aj popri predčasnom dôchodku považujem za nesystémové riešenie, ktorým by sa ťarcha problému preniesla na štát v podobe platenia predčasných penzií vodičom, ktorí by zároveň mali príjem zo zamestnania,“ povedala Benedeková.

Takáto možnosť by sa podľa nej musela týkať všetkých predčasných dôchodcov, nielen vodičov, čo by zrejme záujem o predčasné penzie ešte zvýšilo a spôsobilo akútny nedostatok zamestnancov aj v iných profesiách, a tým aj tlak na verejné financie.

SkryťVypnúť reklamu

Revízia zákona o organizácii pracovného času

OZ KOVO považuje za nevyhnutné hľadať dlhodobo udržateľné riešenia v sociálnom dialógu medzi odbormi, dopravcami a samosprávnymi krajmi ako objednávateľmi prímestskej autobusovej dopravy.

A to tak, aby sa zvýšila celková atraktivita tohto odvetvia aj pre mladých ľudí, prichádzajúcich na trh práce. V opačnom prípade bude budúcnosť tohto povolania ohrozená.

Odborový zväz navrhuje obnovenie odvetvového kolektívneho vyjednávania v autobusovej doprave aj revíziu zákona o organizácii pracovného času v doprave s cieľom zosúladenia osobného a pracovného života.

Reforma vzdelávania by mala umožniť získať vodičské oprávnenie ako súčasť výuky, zmeny v systéme odmeňovania zabezpečiť spravodlivé mzdy a intenzívnejší sociálny dialóg zvýšiť atraktivitu tejto profesie.

SkryťVypnúť reklamu

Odborári dlhodobo upozorňujú na nepriaznivé pracovné podmienky vodičov autobusov, najmä na vysoký počet hodín na pracovisku alebo v pohotovosti, ako aj na nedostatok odpočinku, neadekvátne mzdové ohodnotenie, či na výrazný podiel nadčasovej práce, klesajúci záujem o túto profesiu.

Pripomínajú aj vysoké náklady na získanie vodičského oprávnenia, nedostatočné spoločenské uznanie tejto profesie, stupňujúcu sa psychickú záťaž a stúpajúci počet fyzických útokov na vodičov. „Počet hodín, ktoré vodiči denne strávia nielen šoférovaním, ale aj čakaním medzi spojmi, vysoko presahuje 40 hodín týždenne.

Ich pracovný deň často začína o štvrtej ráno a nekončí pred 22. hodinou. Za 40 rokov, odpracovaných v profesii vodič, je tak skutočný počet rokov, strávených v práci, oveľa vyšší ako deklarované číslo,“ priblížila mediálna zástupkyňa OZ KOVO Anita Fáková.

SkryťVypnúť reklamu

Nižšia veková hranica nepomohla

Podľa odborárov ani schválené zníženie veku na získanie vodičského oprávnenia na autobus z 24 na 21 rokov nezvýšilo záujem uchádzačov o profesiu vodiča.

„Zamestnávanie cudzincov, často bez základnej znalosti slovenského jazyka, je len slabou náplasťou, pretože aj cudzinci, ak sa už rozhodnú pre prácu vodiča, tak skôr v blízkom Rakúsku či Nemecku, kde môžu pracovať za lepších podmienok, pričom mnohí preferujú skôr nákladnú dopravu pred osobnou,“ dodala Fáková.

Dlhodobá absencia sociálneho dialógu na odvetvovej úrovni bez možnosti harmonizovať pracovné podmienky pre celé odvetvie podľa OZ KOVO viedla postupne k ich erózii a narastaniu rozdielov a sociálnych nerovností na regionálnej aj podnikovej úrovni.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (22. 5. 2025)
USD 1.132
AUD 1.757
CZK 24.867
JPY 162.760
CAD 1.572
GBP 0.845
HUF 402.050
PLN 4.242
CHF 0.935
SEK 10.845

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 113
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 789
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 161
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 990
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 219
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 064
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 055
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 021
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 792
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 890
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 618
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 180
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 678
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 654
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 160
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 937
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


36
Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


19
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci asi nepoznajú.


1
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


3

Neprehliadnite tiež

Ak by politici netorpédovali druhý pilier, na účtoch by ľudia mali o dve až osem miliard eur viac, hovorí Nalevanko.


a 2 ďalší
Kevin Hassett, riaditeľ americkej Národnej ekonomickej rady.

Ekonóm očakáva priebehu nasledujúcich dvoch týždňov nové obchodné dohody.


TASR 3
Logo pri centrále Microsoftu v Redmonde.

Aurora prekonala operačné strediská na predpovedanie hurikánov.


TASR
Igor Matovič.

Líder hnutia Slovenska zhodnotil rok a pol pôsobenia Ficovej vlády.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 792
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 890
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 618
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 180
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 678
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 654
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 160
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 937
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťZatvoriť reklamu