SME

Vodičom autobusov dochádzajú sily. Odborári pre nich žiadajú lepšie podmienky

Zamestnávanie cudzincov je nedostatočné riešenie.

Autobus spoločnosti Arriva na autobusovej zastávke.Autobus spoločnosti Arriva na autobusovej zastávke. (Zdroj: FOTO SME - MARKO ERD)

BRATISLAVA. Príčinou nedostatku vodičov v autobusovej doprave nie je legislatíva umožňujúca po odpracovaní 40 rokov odchod do predčasného dôchodku.

Tvrdí to Odborový zväz (OZ) KOVO, pričom alarmujúcu situáciu v prímestskej autobusovej doprave považuje za následok dlhodobo a systematicky neriešených problémov v tomto odvetví.

„To, čo je potrebné v skutočnosti riešiť, je zmena organizácie práce, najmä pracovného času vodičov, zlepšenie ich pracovných podmienok a mzdového ohodnotenia. Už dnes sú mnohí vodiči na pokraji fyzického aj psychického vyčerpania,“ upozornila predsedníčka Rady OZ KOVO Monika Benedeková.

SkryťVypnúť reklamu

Opotrebovaní

Vodiči sa podľa ich zástupcov rozhodujú pre odchod do predčasného dôchodku najmä pre fyzickú a psychickú opotrebovanosť, spôsobenú nadmerným preťažovaním a náročnými pracovnými podmienkami súvisiacimi najmä s organizáciou pracovného času.

„Dopravcami navrhovanú možnosť pracovať aj popri predčasnom dôchodku považujem za nesystémové riešenie, ktorým by sa ťarcha problému preniesla na štát v podobe platenia predčasných penzií vodičom, ktorí by zároveň mali príjem zo zamestnania,“ povedala Benedeková.

Takáto možnosť by sa podľa nej musela týkať všetkých predčasných dôchodcov, nielen vodičov, čo by zrejme záujem o predčasné penzie ešte zvýšilo a spôsobilo akútny nedostatok zamestnancov aj v iných profesiách, a tým aj tlak na verejné financie.

SkryťVypnúť reklamu

Revízia zákona o organizácii pracovného času

OZ KOVO považuje za nevyhnutné hľadať dlhodobo udržateľné riešenia v sociálnom dialógu medzi odbormi, dopravcami a samosprávnymi krajmi ako objednávateľmi prímestskej autobusovej dopravy.

A to tak, aby sa zvýšila celková atraktivita tohto odvetvia aj pre mladých ľudí, prichádzajúcich na trh práce. V opačnom prípade bude budúcnosť tohto povolania ohrozená.

Odborový zväz navrhuje obnovenie odvetvového kolektívneho vyjednávania v autobusovej doprave aj revíziu zákona o organizácii pracovného času v doprave s cieľom zosúladenia osobného a pracovného života.

Reforma vzdelávania by mala umožniť získať vodičské oprávnenie ako súčasť výuky, zmeny v systéme odmeňovania zabezpečiť spravodlivé mzdy a intenzívnejší sociálny dialóg zvýšiť atraktivitu tejto profesie.

SkryťVypnúť reklamu

Odborári dlhodobo upozorňujú na nepriaznivé pracovné podmienky vodičov autobusov, najmä na vysoký počet hodín na pracovisku alebo v pohotovosti, ako aj na nedostatok odpočinku, neadekvátne mzdové ohodnotenie, či na výrazný podiel nadčasovej práce, klesajúci záujem o túto profesiu.

Pripomínajú aj vysoké náklady na získanie vodičského oprávnenia, nedostatočné spoločenské uznanie tejto profesie, stupňujúcu sa psychickú záťaž a stúpajúci počet fyzických útokov na vodičov. „Počet hodín, ktoré vodiči denne strávia nielen šoférovaním, ale aj čakaním medzi spojmi, vysoko presahuje 40 hodín týždenne.

Ich pracovný deň často začína o štvrtej ráno a nekončí pred 22. hodinou. Za 40 rokov, odpracovaných v profesii vodič, je tak skutočný počet rokov, strávených v práci, oveľa vyšší ako deklarované číslo,“ priblížila mediálna zástupkyňa OZ KOVO Anita Fáková.

SkryťVypnúť reklamu

Nižšia veková hranica nepomohla

Podľa odborárov ani schválené zníženie veku na získanie vodičského oprávnenia na autobus z 24 na 21 rokov nezvýšilo záujem uchádzačov o profesiu vodiča.

„Zamestnávanie cudzincov, často bez základnej znalosti slovenského jazyka, je len slabou náplasťou, pretože aj cudzinci, ak sa už rozhodnú pre prácu vodiča, tak skôr v blízkom Rakúsku či Nemecku, kde môžu pracovať za lepších podmienok, pričom mnohí preferujú skôr nákladnú dopravu pred osobnou,“ dodala Fáková.

Dlhodobá absencia sociálneho dialógu na odvetvovej úrovni bez možnosti harmonizovať pracovné podmienky pre celé odvetvie podľa OZ KOVO viedla postupne k ich erózii a narastaniu rozdielov a sociálnych nerovností na regionálnej aj podnikovej úrovni.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  7. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  6. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 12 247
  2. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 099
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 5 089
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 4 599
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 2 907
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 377
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 1 975
  8. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins 1 612
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 58 907
  2. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 23 455
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 22 099
  4. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil. 8 139
  5. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 7 813
  6. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 7 611
  7. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 6 918
  8. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 5 396
  1. Radko Mačuha: Chránime Slovanov, sme Brat za Brata.
  2. Marcel Rebro: Druhý život obrancov zo 106. bataliónu
  3. Věra Tepličková: Vláda prstom: ty-ty-ty a Šaško robí audity
  4. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  5. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  6. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  7. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  8. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
SkryťZatvoriť reklamu