SME

Nevyplakávame, no viac ako polovica tendrov je neférová, tvrdia reklamné agentúry

Reklamné agentúry chcú férovejšie súťaže.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: STOCK ADOBE)

Keď architekti idú do súťaže o nový bytový projekt, nakreslia návrh, venujú mu čas a aj keď v tendri neuspejú, ich práca môže dostať cenu a môžu si ju doplniť do svojho portfólia.

Pri reklamných agentúrach je situácia značne horšia. Svojimi nápadmi sa nemôžu po prehratej súťaži chváliť, lebo je to ich know-how a ani v jej priebehu sa riešeniami nechcú príliš prezentovať pred inými účastníkmi tendra. Boja sa, že im nápad môže niekto skopírovať.

Aj preto sú súťaže v reklamnom biznise neprehľadné a s nejasným výsledkom. To väčšine hráčov v tejto brandži prekáža, hovoria, že tendre sú neférové a chcú to zmeniť. Pozvali preto sto najväčších zadávateľov reklamy na Slovensku, aby sa pridali k iniciatíve Férový tender.

SkryťVypnúť reklamu

Tender ako kamufláž

Sedemdesiatdva reklamných agentúr s ročným obratom 370 miliónov eur vypracovalo desať pravidiel, ako by sa mali zlepšiť súťaže, aby boli férovejšie.

„Nie je to vyplakávanie agentúr. Viac ako polovica tendrov je neférová. Hodnota času v tendroch je okolo 4,5 milióna eur ročne a sú to stovky hodín,“ vysvetľuje Peter Kontra, člen prezídia Klubu reklamných agentúr Slovenska (Kras) a šéf veľkej reklamnej agentúry Wiktor Leo Burnett.

Podľa neho nemá význam volať do súťaže desať firiem, keď zadávateľ nie je schopný sa im venovať a vysvetliť im, čo je dôvod súťaže, aký má byť jej výsledok a kto sa na nej zúčastní.

„Nejde nám o obmedzovanie pestrosti tendra, ale o nastavenie jasnejších pravidiel. Niekedy sú tendre len kamuflážou na zmenu obchodnej stratégie firmy či na potvrdenie staronovej agentúry,“ dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

„Je normálne, keď klient nie je spokojný s doterajšou agentúrou. Len by jej to mal povedať a nepozývať ju zbytočne do tendra, ktorý nemá šancu vyhrať,“ vysvetľuje Rastislav Bahurinský, prezident Asociácie digitálnych marketingových agentúr (ADMA).

Kontra vysvetlil, že napríklad architekti sú pri súťažiach na tom výrazne lepšie ako marketéri. „Majú skicovné, majú ceny za návrhy, sú transparentnejší. Je to pre nich prestíž, lebo ukážu návrh, čo my nemôžeme,“ dodáva.

Reklama je kreatívny priemysel a agentúry nevedia presne určiť jednotkovú cenu za návrh či hodinovú sadzbu. Tendre preto nemajú zaplatené.

Spálené hodiny

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAHR3 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (20. 4. 2025)
USD 1.136
AUD 1.785
CZK 25.009
JPY 161.980
CAD 1.577
GBP 0.859
HUF 407.600
PLN 4.274
CHF 0.929
SEK 11.028

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 538
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 585
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 457
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 164
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 120
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 799
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 749
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 779
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 070
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 465
  3. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 20 269
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 871
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 548
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 183
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 748
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 6 959
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Americkému turizmu hrozia škody v miliardách dolárov.


TASR 5
Logo Volkswagenu.

Cieľom je vyhnúť sa vysokým americkým clám.


TASR 1
Plniaca linka jedlého oleja v Palme z konca 60. rokov.

Značky Heliol a Raciol prežili, v bratislavskej fabrike sa však už nevyrábajú.


Vizualizácia projektu Fizz Park.

Investor presvedčil úradníkov z magistrátu.


9
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 070
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 465
  3. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 20 269
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 871
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 548
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 183
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 748
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 6 959
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu