Keď architekti idú do súťaže o nový bytový projekt, nakreslia návrh, venujú mu čas a aj keď v tendri neuspejú, ich práca môže dostať cenu a môžu si ju doplniť do svojho portfólia.
Pri reklamných agentúrach je situácia značne horšia. Svojimi nápadmi sa nemôžu po prehratej súťaži chváliť, lebo je to ich know-how a ani v jej priebehu sa riešeniami nechcú príliš prezentovať pred inými účastníkmi tendra. Boja sa, že im nápad môže niekto skopírovať.
Aj preto sú súťaže v reklamnom biznise neprehľadné a s nejasným výsledkom. To väčšine hráčov v tejto brandži prekáža, hovoria, že tendre sú neférové a chcú to zmeniť. Pozvali preto sto najväčších zadávateľov reklamy na Slovensku, aby sa pridali k iniciatíve Férový tender.
V článku sa dočítate:
- Prečo chcú reklamné agentúry zmeniť tendre,
- prečo by malo byť v súťažiach menej hráčov,
- v čom sú súťaže netransparentné a neférové,
- aké výhody majú v tendroch architekti?
Tender ako kamufláž
Sedemdesiatdva reklamných agentúr s ročným obratom 370 miliónov eur vypracovalo desať pravidiel, ako by sa mali zlepšiť súťaže, aby boli férovejšie.
„Nie je to vyplakávanie agentúr. Viac ako polovica tendrov je neférová. Hodnota času v tendroch je okolo 4,5 milióna eur ročne a sú to stovky hodín,“ vysvetľuje Peter Kontra, člen prezídia Klubu reklamných agentúr Slovenska (Kras) a šéf veľkej reklamnej agentúry Wiktor Leo Burnett.
Podľa neho nemá význam volať do súťaže desať firiem, keď zadávateľ nie je schopný sa im venovať a vysvetliť im, čo je dôvod súťaže, aký má byť jej výsledok a kto sa na nej zúčastní.
„Nejde nám o obmedzovanie pestrosti tendra, ale o nastavenie jasnejších pravidiel. Niekedy sú tendre len kamuflážou na zmenu obchodnej stratégie firmy či na potvrdenie staronovej agentúry,“ dodáva.
„Je normálne, keď klient nie je spokojný s doterajšou agentúrou. Len by jej to mal povedať a nepozývať ju zbytočne do tendra, ktorý nemá šancu vyhrať,“ vysvetľuje Rastislav Bahurinský, prezident Asociácie digitálnych marketingových agentúr (ADMA).
Kontra vysvetlil, že napríklad architekti sú pri súťažiach na tom výrazne lepšie ako marketéri. „Majú skicovné, majú ceny za návrhy, sú transparentnejší. Je to pre nich prestíž, lebo ukážu návrh, čo my nemôžeme,“ dodáva.
Reklama je kreatívny priemysel a agentúry nevedia presne určiť jednotkovú cenu za návrh či hodinovú sadzbu. Tendre preto nemajú zaplatené.
