Pandémia narušila námorné logistické reťazce z Ázie a vyvolala obrovský dopyt po doprave. Ceny kontajnerovej dopravy vyleteli do astronomických výšok. Preprava štandardného kontajneru (typu TEU) zo Šanghaja do severnej Európy v roku 2021 stála 14- až 16-tisíc dolárov.
Lodné spoločnosti inkasovali obrovské zisky a ich akcie na burze trhali rekordy. Jednou z nich bola izraelská ZIM. Od januára 2021 do marca 2022 jej akcie vystrelili o 600 percent, keď dosiahli kurz 90 dolárov. Vlani firma vyplatila akcionárom dividendu vyše 27 dolárov na akciu.
Po období žatvy prišlo trpké vytriezvenie. ZIM sa stala príkladom investičnej pasce. Dnes je z nej jeden z najväčších lúzrov na trhu a výhľad na rok 2024 je pesimistický.
Malá nádej na oživenie
Tristné obdobie okrem ZIM zažívajú aj konkurenti, ako A. P. Moller-Maersk Group a MSC. Dopyt po tovare z Číny sa vrátil do starých koľají a v kombinácii s ochladením globálnej ekonomiky majú lodné spoločnosti nevyužité prepravné kapacity.
Konkurenčný boj ich dotlačil k tomu, aby začali o zákazníka bojovať nižšími cenami. Preprava zo Šanghaja do severnej Európy sa dostala na úrovni okolo 1200 dolárov za kontajner, čo je cena na hranici ekonomickej únosnosti.
Akcie ZIM sa od marca 2022 prepadli o 92 percent, od začiatku tohto roka o takmer 60 percent. Šéf firmy Eli Glickman priznal, že „existuje len malá nádej na oživenie v roku 2024“.