SME

Lidl zrušil letáky, sporiteľňa bilbordy. Prečo sa skončili tradičné biznisové metódy?

Značke môže poškodiť greenwashing, ale aj greenhushing.

Demonštranti v uliciach Bruselu.Demonštranti v uliciach Bruselu. (Zdroj: SITA/AP)

Mediálna aj finančná gramotnosť, šetrenie potravinami a podpora cirkulárnej ekonomiky. To je len časť projektov, ktorým sa venujú firmy na Slovensku v rámci svojich stratégií spoločenskej zodpovednosti (Corporate Social Responsibility - CSR).

Výhodne si predplaťte mesačník INDEX a zásobte seba či blízkych kvalitnými informáciami zo sveta biznisu a financií na celý rok 2024. (zdroj: SME - Jozef Jakubčo)Výhodne si predplaťte mesačník INDEX a zásobte seba či blízkych kvalitnými informáciami zo sveta biznisu a financií na celý rok 2024. (zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Veľká väčšina potravinového odpadu vzniká v domácnostiach. Lenže predajcovia potravín, si tiež uvedomujú svoj diel zodpovednosti na tvorbe odpadu. Snažia sa preto v rámci CSR aktivít vzdelávať svojich zákazníkov a tiež sami predchádzať vzniku potravinového odpadu.

SkryťVypnúť reklamu

Reťazce predchádzajú tvorbe odpadu

„Dlhodobo zlepšujeme svoje procesy, aby sme objednávali čo najpresnejšie počty potravín, najmä čerstvých výrobkov. Tak minimalizujeme ich prebytok v každodennej prevádzke,“ vysvetľuje hovorca Lidla Tomáš Bezák.

Potravinový reťazec však nikdy nevie presne odhadnúť správanie zákazníkov. Aj preto sa snaží o lepšiu dostupnosť potravín. Vtedy si ľudia môžu nakúpiť vždy to, čo potrebujú. Preto je v tomto biznise dôležitý predvýber sortimentu a rýchla obrátkovosť, čím obchod minimalizuje odpisy.

„Odpisy sú dôležitým ukazovateľom v téme potravinového odpadu a plytvania,“ dodáva Bezák. Najväčší podiel na potravinových odpisoch má ovocie a zelenina, čerstvý chlieb, pečivo a mäso.

Aj preto Lidl spustil už pred rokom projekt Šetríme jedlom. Jeho podstatou je predaj debničiek ovocia a zeleniny, ktoré by inak reťazec vyhodil, napríklad pre poškodený obal či jeden skazený banán v balení.

SkryťVypnúť reklamu

Za rok od spustenia projektu Lidl „zachránil“ 600-tisíc kilogramov ovocia a zeleniny, ktoré by inak skončili v bioplynovej stanici.

Napriek snahe však niektoré potraviny skončia v spaľovni. Ale aj energia, ktorá sa z nich v bioplynových staniciach vyrobí, sa dodáva do elektrickej siete a ročne sa jej vyrobí toľko, že je porovnateľná s ročnou spotrebou 300 domácností.

Menej plastov aj letákov

V potravinách sa aj pre hygienu používa veľa plastov. Reťazce už reagujú aj na tento problém. Snažia sa používať recyklovateľné plasty. Napríklad Lidl sa zaviazal znížiť objem používaných plastov o 30 percent a súčasne chce dosiahnuť maximálnu recyklovateľnosť plastových obalov vlastných značiek do roku 2025.

Okrem plastov sa v potravinách minie aj veľa papiera. A to nielen na obaly, ale aj na letáky s akciami. Tie sú veľmi dôležité pri reklamných kampaniach. Preto je na prvý pohľad prekvapivé, že Lidl sa rozhodol v rámci znižovania odpadu zrušiť distribúciu letákov do domácností.

SkryťVypnúť reklamu

Napokon tento diskont kladie dôraz na trvalú udržateľnosť aj pri výstavbe a prevádzke predajní. „Všetky naše predajne používajú úsporné LED technológie a fotovoltické panely inštalujeme na strechách vybraných predajní,“ dodáva Bezák.

Stavili na mediálnu gramotnosť

Telekomunikačná firma O2 sa v rámci ESG podnikania (prihliadajúceho na životné prostredie a spoločnosť) venuje podpore duševnej pohody, digitálneho vzdelávania a kritického myslenia, ktoré je v dnešných časoch dezinformácií veľmi potrebné.

Okrem toho mobilný operátor podporuje vzťah k športu medzi deťmi, vďaka čomu predchádzajú obezite. Má úzke partnerstvo s O2 Športovou akadémiou Mateja Tótha. Cez svoju nadáciu sa snaží zlepšovať mediálnu gramotnosť, digitálnu vzdelanosť a bojuje proti hoaxom.

SkryťVypnúť reklamu

„Uvedomujeme, že tento fenomén prišiel s nástupom internetu. Tiež hľadáme riešenia, ako znížiť polarizáciu v spoločnosti, ku ktorej často prispievajú sociálne siete v online priestore,“ vysvetľuje vedúca komunikácie O2 Natália Tomeková.

Súvisiaci článok Manažér Telekomu: Hejt nás prekvapil, na spot s lesbickým párom nikto neútočil (rozhovor) Čítajte 

Vratné obaly sú späť

Slovak Telekom dbá na to, aby jeho produkty a služby boli trvalo udržateľné a ohľaduplné k životnému prostrediu. Pri snahe o znižovanie environmentálnej záťaže firma v tomto roku uviedla na trh nové obaly pri prevážaní zásielok cez platformu Packeta.

V rámci pilotnej prevádzky skúša prechod z tradičných jednorazových škatúľ na vratné kartónovo-plastové. Môžu byť použité niekoľko desiatok ráz, čím sa majú znížiť náklady aj uhlíková stopa.

Firma podporuje aj digitalizáciu spoločnosti, čím šetrí prírodné zdroje. Už viac ako polovica jej zákazníkov má namiesto papierových faktúr a zmluvných dokumentov elektronické.

SkryťVypnúť reklamu

Banky mieria na finančné vzdelávanie

Hoci nebankové inštitúcie s úžerníckymi úrokmi boli z trhu eliminované aj prísnejšou legislatívou, stále sú ľudia, ktorí naletia špekulantom. Práve preto sa banky na Slovensku zameriavajú v rámci svojich spoločensky zodpovedných aktivít najmä na finančné vzdelávanie.

Nadácia Slovenskej sporiteľne každoročne cez grantové programy investuje viac ako jeden milión eur do rozvoja vzdelávania, predovšetkým finančného, ale podporuje aj zdravý životný štýl, dostupné bývanie, udržateľnosť či rozvoj občianskej spoločnosti a demokracie.

„Mimoriadnu hodnotu má pre nás prvý vlastný program FinQ zameraný na rozvoj finančnej gramotnosti a finančnej kultúry na slovenských základných a stredných školách,“ informuje správkyňa Nadácie Slovenskej sporiteľne Barbara Henterová.

SkryťVypnúť reklamu

Banky vedia flexibilne reagovať aj na humanitárne katastrofy vo svete, ale aj na lokálne nešťastia. Dokážu finančne pomôcť pri zemetrasení v Turecku a Sýrii, ale aj na východnom Slovensku.

„V týchto prípadoch sme boli schopní poskytnúť prvý balík pomoci do pár dní,“ dodáva Henterová.

Táto najväčšia banka na Slovensku zrušila tiež bilbordy a namiesto toho podporuje užitočný zelený outdoor. Po výsadbe Vodného lesa vo Vysokých Tatrách vysadí ďalšie stovky tisíc stromov po celom Slovensku.

Envirogranty poskytuje aj VÚB. Grant z jej nadácie majú šancu získať projekty zamerané na školské ekoučebne, strediská envirovýchovy či návštevnícke centrá v chránených územiach.

Súvisiaci článok Trenčín sa pripravuje na zmenu klímy aj zeleným mostom Čítajte 

Zelené iniciatívy znečisťovateľov

Aj výrobné firmy sa snažia prispieť v rámci svojich CSR aktivít k znižovaniu emisií či k recyklácii odpadu, čím podporujú cirkulárnu (obehovú) ekonomiku.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad výrobca zásobníkov mydla a hygienických pomôcok Tork sa snaží inováciami znižovať potrebu rozpúšťadiel pri umývaní. Pri výrobe hygienických vreckoviek používa drevo zo zodpovedne spravovaných lesov.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CAKXH na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  7. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  8. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 21 988
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 10 053
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 304
  4. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 387
  5. Ľuboš Fellner otvorene 6 007
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 5 258
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 889
  8. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 3 400
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Jana a Martin Valigurskí zo spoločnosti Fytopharma.

Zakladateľ Fytopharmy už firmu odovzdal mladšej generácii.


Ilustračná fotografia.

Vrt s názvom Galgahévíz-4 je schopný ťažiť približne 1000 barelov ropy denne.


SITA
Stánok spoločnosti Texas Instruments počas medzinárodnej výstavy dovozu China International Imports Expo v Šanghaji.

Vyšetrovanie sa zameria na integrované obvody.


TASR
Britské a americké vlajky na ceste pred Windsorským hradom.

Americký prezident príde do Británie v stredu.


TASR
  1. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  2. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  3. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  4. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  5. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  6. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  7. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  8. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 804
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 36 816
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 12 867
  4. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 10 846
  5. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 161
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 796
  7. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 377
  8. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 374
  1. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  2. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  3. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  4. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  5. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  6. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  7. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  8. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
SkryťZatvoriť reklamu