SME

Lidl zrušil letáky, sporiteľňa bilbordy. Prečo sa skončili tradičné biznisové metódy?

Značke môže poškodiť greenwashing, ale aj greenhushing.

Demonštranti v uliciach Bruselu.Demonštranti v uliciach Bruselu. (Zdroj: SITA/AP)

Mediálna aj finančná gramotnosť, šetrenie potravinami a podpora cirkulárnej ekonomiky. To je len časť projektov, ktorým sa venujú firmy na Slovensku v rámci svojich stratégií spoločenskej zodpovednosti (Corporate Social Responsibility - CSR).

Výhodne si predplaťte mesačník INDEX a zásobte seba či blízkych kvalitnými informáciami zo sveta biznisu a financií na celý rok 2024. (zdroj: SME - Jozef Jakubčo)Výhodne si predplaťte mesačník INDEX a zásobte seba či blízkych kvalitnými informáciami zo sveta biznisu a financií na celý rok 2024. (zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Veľká väčšina potravinového odpadu vzniká v domácnostiach. Lenže predajcovia potravín, si tiež uvedomujú svoj diel zodpovednosti na tvorbe odpadu. Snažia sa preto v rámci CSR aktivít vzdelávať svojich zákazníkov a tiež sami predchádzať vzniku potravinového odpadu.

SkryťVypnúť reklamu

Reťazce predchádzajú tvorbe odpadu

„Dlhodobo zlepšujeme svoje procesy, aby sme objednávali čo najpresnejšie počty potravín, najmä čerstvých výrobkov. Tak minimalizujeme ich prebytok v každodennej prevádzke,“ vysvetľuje hovorca Lidla Tomáš Bezák.

Potravinový reťazec však nikdy nevie presne odhadnúť správanie zákazníkov. Aj preto sa snaží o lepšiu dostupnosť potravín. Vtedy si ľudia môžu nakúpiť vždy to, čo potrebujú. Preto je v tomto biznise dôležitý predvýber sortimentu a rýchla obrátkovosť, čím obchod minimalizuje odpisy.

„Odpisy sú dôležitým ukazovateľom v téme potravinového odpadu a plytvania,“ dodáva Bezák. Najväčší podiel na potravinových odpisoch má ovocie a zelenina, čerstvý chlieb, pečivo a mäso.

Aj preto Lidl spustil už pred rokom projekt Šetríme jedlom. Jeho podstatou je predaj debničiek ovocia a zeleniny, ktoré by inak reťazec vyhodil, napríklad pre poškodený obal či jeden skazený banán v balení.

SkryťVypnúť reklamu

Za rok od spustenia projektu Lidl „zachránil“ 600-tisíc kilogramov ovocia a zeleniny, ktoré by inak skončili v bioplynovej stanici.

Napriek snahe však niektoré potraviny skončia v spaľovni. Ale aj energia, ktorá sa z nich v bioplynových staniciach vyrobí, sa dodáva do elektrickej siete a ročne sa jej vyrobí toľko, že je porovnateľná s ročnou spotrebou 300 domácností.

Menej plastov aj letákov

V potravinách sa aj pre hygienu používa veľa plastov. Reťazce už reagujú aj na tento problém. Snažia sa používať recyklovateľné plasty. Napríklad Lidl sa zaviazal znížiť objem používaných plastov o 30 percent a súčasne chce dosiahnuť maximálnu recyklovateľnosť plastových obalov vlastných značiek do roku 2025.

Okrem plastov sa v potravinách minie aj veľa papiera. A to nielen na obaly, ale aj na letáky s akciami. Tie sú veľmi dôležité pri reklamných kampaniach. Preto je na prvý pohľad prekvapivé, že Lidl sa rozhodol v rámci znižovania odpadu zrušiť distribúciu letákov do domácností.

SkryťVypnúť reklamu

Napokon tento diskont kladie dôraz na trvalú udržateľnosť aj pri výstavbe a prevádzke predajní. „Všetky naše predajne používajú úsporné LED technológie a fotovoltické panely inštalujeme na strechách vybraných predajní,“ dodáva Bezák.

Stavili na mediálnu gramotnosť

Telekomunikačná firma O2 sa v rámci ESG podnikania (prihliadajúceho na životné prostredie a spoločnosť) venuje podpore duševnej pohody, digitálneho vzdelávania a kritického myslenia, ktoré je v dnešných časoch dezinformácií veľmi potrebné.

Okrem toho mobilný operátor podporuje vzťah k športu medzi deťmi, vďaka čomu predchádzajú obezite. Má úzke partnerstvo s O2 Športovou akadémiou Mateja Tótha. Cez svoju nadáciu sa snaží zlepšovať mediálnu gramotnosť, digitálnu vzdelanosť a bojuje proti hoaxom.

SkryťVypnúť reklamu

„Uvedomujeme, že tento fenomén prišiel s nástupom internetu. Tiež hľadáme riešenia, ako znížiť polarizáciu v spoločnosti, ku ktorej často prispievajú sociálne siete v online priestore,“ vysvetľuje vedúca komunikácie O2 Natália Tomeková.

Súvisiaci článok Manažér Telekomu: Hejt nás prekvapil, na spot s lesbickým párom nikto neútočil (rozhovor) Čítajte 

Vratné obaly sú späť

Slovak Telekom dbá na to, aby jeho produkty a služby boli trvalo udržateľné a ohľaduplné k životnému prostrediu. Pri snahe o znižovanie environmentálnej záťaže firma v tomto roku uviedla na trh nové obaly pri prevážaní zásielok cez platformu Packeta.

V rámci pilotnej prevádzky skúša prechod z tradičných jednorazových škatúľ na vratné kartónovo-plastové. Môžu byť použité niekoľko desiatok ráz, čím sa majú znížiť náklady aj uhlíková stopa.

Firma podporuje aj digitalizáciu spoločnosti, čím šetrí prírodné zdroje. Už viac ako polovica jej zákazníkov má namiesto papierových faktúr a zmluvných dokumentov elektronické.

SkryťVypnúť reklamu

Banky mieria na finančné vzdelávanie

Hoci nebankové inštitúcie s úžerníckymi úrokmi boli z trhu eliminované aj prísnejšou legislatívou, stále sú ľudia, ktorí naletia špekulantom. Práve preto sa banky na Slovensku zameriavajú v rámci svojich spoločensky zodpovedných aktivít najmä na finančné vzdelávanie.

Nadácia Slovenskej sporiteľne každoročne cez grantové programy investuje viac ako jeden milión eur do rozvoja vzdelávania, predovšetkým finančného, ale podporuje aj zdravý životný štýl, dostupné bývanie, udržateľnosť či rozvoj občianskej spoločnosti a demokracie.

„Mimoriadnu hodnotu má pre nás prvý vlastný program FinQ zameraný na rozvoj finančnej gramotnosti a finančnej kultúry na slovenských základných a stredných školách,“ informuje správkyňa Nadácie Slovenskej sporiteľne Barbara Henterová.

SkryťVypnúť reklamu

Banky vedia flexibilne reagovať aj na humanitárne katastrofy vo svete, ale aj na lokálne nešťastia. Dokážu finančne pomôcť pri zemetrasení v Turecku a Sýrii, ale aj na východnom Slovensku.

„V týchto prípadoch sme boli schopní poskytnúť prvý balík pomoci do pár dní,“ dodáva Henterová.

Táto najväčšia banka na Slovensku zrušila tiež bilbordy a namiesto toho podporuje užitočný zelený outdoor. Po výsadbe Vodného lesa vo Vysokých Tatrách vysadí ďalšie stovky tisíc stromov po celom Slovensku.

Envirogranty poskytuje aj VÚB. Grant z jej nadácie majú šancu získať projekty zamerané na školské ekoučebne, strediská envirovýchovy či návštevnícke centrá v chránených územiach.

Súvisiaci článok Trenčín sa pripravuje na zmenu klímy aj zeleným mostom Čítajte 

Zelené iniciatívy znečisťovateľov

Aj výrobné firmy sa snažia prispieť v rámci svojich CSR aktivít k znižovaniu emisií či k recyklácii odpadu, čím podporujú cirkulárnu (obehovú) ekonomiku.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad výrobca zásobníkov mydla a hygienických pomôcok Tork sa snaží inováciami znižovať potrebu rozpúšťadiel pri umývaní. Pri výrobe hygienických vreckoviek používa drevo zo zodpovedne spravovaných lesov.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAKXH na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (23. 5. 2025)
USD 1.131
AUD 1.761
CZK 24.942
JPY 162.190
CAD 1.568
GBP 0.843
HUF 403.730
PLN 4.246
CHF 0.934
SEK 10.849

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 460
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 239
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 099
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 842
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 466
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 163
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 929
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 143
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 075
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 043
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 104
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 059
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 617
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 417
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 075
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 043
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 104
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 059
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 617
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 417
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu