BRATISLAVA. Dôvera verejnosti v umelú inteligenciu postupne rastie. Až 85 percent ľudí verí, že prináša celý rad výhod a polovica z nich si myslí, že jej prínosy prevažujú nad rizikami.
Vyplýva to z rozsiahleho prieskumu, ktorý realizovala spoločnosť KPMG v spolupráci s Queenslandskou univerzitou.
Zatiaľ prevláda opatrnosť
Pokiaľ ide o dôveru v umelú inteligenciu, sú traja z piatich ľudí (61 percent) skôr opatrní.
Respondenti sa obávajú najmä rizík spojených s potenciálnym zlyhaním systému či nepresnými výsledkami, narušením súkromia a bezpečia, zneužitím na kriminálne aktivity alebo so stratou pracovných miest.
Traja zo štyroch by boli ochotnejší dôverovať umelej inteligencii, ak by boli zavedené uisťovacie mechanizmy. Dvaja z piatich opýtaných sa domnievajú, že umelá inteligencia nahradí pracovné miesta v ich pracovnej oblasti a polovica respondentov má pocit, že nerozumie umelej inteligencii ani tomu, kedy a ako sa používa.
Konkurenčná výhoda, automatizácia
Napriek obavám, že zavedenie umelej inteligencie môže mať za dôsledok zrušenie pracovných miest, je väčšina manažérov presvedčená o opaku. Na základe prieskumu KPMG 2023 CEO Outlook, ktorý skúmal názory 1 325 generálnych riaditeľov svetových spoločností, sú investície do generatívnej umelej inteligencie vo firmách prioritou.
Až 70 percent opýtaných sa vyjadrilo, že dúfajú, že im tieto investície zabezpečia konkurenčnú výhodu. Umelá inteligencia podľa nich prinesie nové pracovné miesta, keďže vo väčšine oblastí technológia nedokáže plnohodnotne nahradiť ľudskú prácu. Výhody vidia najmä pri automatizácii úloh.
V priemere polovica respondentov je ochotná umelej inteligencii v práci dôverovať a spoliehať sa na jej výstupy. Očakávajú, že sa vďaka tomu zvýši ich autonómia a kompetencie v práci.
Lídri si však uvedomujú aj riziká spojené s generatívnou umelou inteligenciu a ako svoju najväčšiu obavu uvádzajú etické nejasnosti. Mnoho firiem spomalilo pokrok v automatizácii práve z dôvodu neistoty v tom, akým spôsobom dospievajú systémy využívajúce umelú inteligenciu k výsledkom.
Riadi sociálne siete
Zatiaľ čo 82 percent ľudí má o umelej inteligencii povedomie, každý druhý opýtaný v prieskume potvrdil, že má medzery v tom, kedy a ako sa používa.
Traja z piatich respondentov si ale napríklad uvedomujú, že aj bežné aplikácie, ako napríklad sociálne siete, využívajú umelú inteligenciu.
„Umelá inteligencia je pre časť verejnosti ešte stále záhadou, čo nie je prekvapivé vzhľadom na to, ako rýchlo táto technológia za posledné roky napredovala. Uistenie zo strany odborníkov a vlád, že je umelá inteligencia používaná v súlade s etickými princípmi, môže zohrať významnú úlohu pri zvyšovaní povedomia a dôvery,“ uviedol partner spoločnosti KPMG na Slovensku Rudolf Sedmina.