Aj pred tohtoročnými Vianocami vytiahla Kofola svoju tradičnú reklamu s diviakom a vianočným stromčekom. Nasadzuje ju už dve dekády. V skutočnosti však výrobca sladených nápojov televízne šoty v uplynulom roku obmedzil.
„Išli sme viac do terénu. Iluzórne príbehy v reklame už nefungujú,“ hovorí spolumajiteľ Kofoly Jannis Samaras.
Nejde o jedinú výraznú zmenu v stratégii firmy. Kofola nedávno kúpila podiel v skupine Pivovary CZ Group, ktorá má v portfóliu známe značky ako Holba, Zubr a Litovel, investuje aj do jablkových ciderov.
„Cider určite nenahradí pivo, takí naivní nie sme. Ale chceme rozšíriť portfólio produktov, ktoré ľudia môžu piť. Najmä mladí už dnes nechodia do krčmy len na pivo,“ vysvetľuje Jannis Samaras v rozhovore pre INDEX.
V rozhovore sa dočítate:
- Prečo Kofola kúpila tri pivovary,
- prečo chce Čechov a Slovákov naučiť piť cidery,
- prečo by mali byť energetické nápoje v školách zakázané,
- prečo reklama na kofolu s diviakom stále funguje?
Blížia sa Vianoce a v televízii opäť beží stará reklama Kofoly s diviakom. Stále zaberá?
Zaberá, lebo sa už stala súčasťou Vianoc. Táto časť roka je naša kratšia, ale silná sezóna. Máme fľaše s vianočnými dizajnom aj so sezónnymi príchuťami.
Celý rok beží aj vaša reklama na zbližovanie ľudí cez motív lásky. Aj to stále funguje?
Áno, láska bude téma v každom čase.
Na Slovensku sme tento rok obmedzili televíznu reklamu. Iluzórne príbehy v reklame už nefungujú. Išli sme viac do terénu.
Keďže kofola má byť aj o láske, tak sme hľadali cesty, ako s ňou pracovať. Preto sme zorganizovali niekoľko svadieb na letných hudobných festivaloch.
Kúpa Steigera nie je na stole
Kofola nedávno vstúpila aj do pivovarníckeho biznisu. Máte rád pivo?
Nie som veľký pivár, ale kolegovia sú a zvlášť ten, ktorý bude kúpené pivovary riadiť. Ja mám veľmi rád históriu a baví ma, že za českými meštianskymi pivovarmi je príbeh, ktorý siaha do začiatku 19. storočia.
Prečo nealko firma kúpila pivovar? Aké v tom vidíte synergie?
Určite tam nejaké budú, ale to nebol primárny dôvod na nákup. Pivovary sa s Kofolou nebudú spájať a aj vlastnícka štruktúra je iná ako v Kofole (Kofola je len jedným z troch vlastníkov pivovaru, pozn. red.).
Zaujalo nás najmä to, že sú to lokálne značky piva, navyše z regiónu, kde som sa narodil (severná Morava, pozn. red.). Ich kvalita je vysoká, lebo dodržiavajú tradíciu. Nealko biznis je blízky pivu a nápojovému biznisu rozumieme.
Na českom trhu pôsobia aj veľkí globálni hráči, tých sa nebojíte?
To bola jedna z našich motivácií na kúpu. Aby sme si odskúšali, či sme schopní im konkurovať tak, ako to robíme v nealku.
Na Slovensku sa špekuluje, že kúpite pivovar Steiger vo Vyhniach, s ktorým vaši spoluinvestori v českých pivovaroch dlhodobo manažérsky spolupracujú. Máte taký zámer?
Nie je to na stole.

Zdravé nápoje potrebujú čas
Tržby za tretí štvrťrok tohto roka vám rástli o deväť percent, a to najmä vďaka predaju čapovanej kofoly v gastro podnikoch. Spotrebitelia teda nešetria, nepijú doma, ale chodia do krčiem?
Šetria, lebo spotreba nealka aj piva celkovo klesá, ale podarilo sa nám udržať aspoň čapovanú kofolu na pôvodných objemoch. Pomohlo nám pekné počasie v lete a na jeseň, ale snažíme sa aj rozširovať distribúciu a robiť dobrý marketing.
Celý tento rok skončíme so ziskom (Ebitda pozn.red.) na hornej hranici odhadov, teda zhruba na 1,25 miliardy českých korún (51 miliónov eur, pozn. red.). Drobné posuny ešte môžu nastať smerom hore aj dole.
Ako vidíte budúci rok?
Bude veľmi záležať na tom, ako sa bude dariť ekonomike, keďže predávame rýchloobrátkový tovar. Bude záležať aj na vnímaní ekonomiky ľuďmi.
Myslím si, že by sa nám hodil konzervatívnejší prístup k verejným financiám. V Česku, ale aj inde v Európe sa biznis, ktorý funguje, zdaňuje, a ten, ktorý nefunguje, sa dotuje. Malo by sa viac šetriť, ale to nie je populárne.
V minulosti ste bojovali proti nekalej konkurencii vo výčapoch. Na Slovensku stále pijeme aj Topcolu či Lokálku. Vnímate to ešte stále ako problém?