SME

Ráž chce prepojiť D1 a R1 cez Donovaly napriek negatívnym záverom štúdie

Minister dopravy odhaduje na projekt zhruba dve miliardy eur.

Severný obchvat Banskej Bystrice.Severný obchvat Banskej Bystrice. (Zdroj: Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy spochybňuje výsledky vlastnej koncepčnej štúdie možností severojužného cestného prepojenia cez stredné Slovensko medzi diaľnicou D1 a rýchlostnou cestou R1.

Nové vedenie ministerstva nemieni rešpektovať závery štúdie z októbra tohto roka o tom, že prepojiť D1 s R1 cez Donovaly, ani cez Turiec sa v súčasnosti neoplatí.

Odhad dve miliardy

Rezort dopravy na čele s ministrom Jozefom Rážom chce napriek tomu pokračovať v príprave budúceho prepojenia D1 a R1, hoci podľa štúdie je to nereálne. Zmenu postoja nepodložil žiadnou analýzou ani neinformoval o možných zdrojoch financovania zámeru v predpokladanom objeme 2 miliárd eur.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Železnice plánujú v budúcom roku investovať minimálne miliardu do modernizácie Čítajte 

„Určite sa toho držať nebudeme. Myslím si, že to prepojenie tam patrí," povedal k záverom štúdie na sociálnej sieti vo videu ministerstva dopravy Ráž.

Tunel pod Donovalmi

Vyslovil sa za výstavbu tunela pod Donovalmi, hoci nevie, z akých peňazí, pričom štúdia to neodporúča.

„Kedy a za aké peniaze, to je samozrejme otázka. Za našej administratívy sa určite bude pokračovať v prípravnom procese a v kreslení aj tohoto úseku diaľnice," uviedol minister dopravy k uvažovanému predĺženiu R1 od Slovenskej Ľupče pri Banskej Bystrici po D1 pri Ružomberku.

Ráž sa podľa vlastných slov už stretol s výpočtom, ktorý ukazuje, že predpoklady, ktoré boli použité pri hodnotení prepojenia R1 a D1, neboli úplne štandardné. „Metodika výpočtu výhodnosti alebo nevýhodnosti nejakej cesty sa dokáže veľmi líšiť," tvrdí.

SkryťVypnúť reklamu

Ako podotkol, často netreba pozerať len na ekonomický aspekt toho, či niekde cesta byť má alebo nemá. „Vždy je to samozrejme otázka toho, čo si môžeme dovoliť," poznamenal.

Zo spomínanej štúdie vzišlo viacero odporúčaní vrátane toho, že do budúcna je lepšie pracovať na prepojení severu a juhu cez Turiec a trasu cez Donovaly vyškrtnúť z transeurópskej siete TEN-T.

„Potenciál celého koridoru sme testovali dopravným modelom a následne aj tzv. CBA, teda analýzou nákladov a prínosov. Kritériá medzinárodného cestného koridoru TEN-T najvyššieho európskeho významu však nenapĺňa žiadny z posudzovaných variantov, keďže intenzity tranzitu medzi severom a juhom sú nízke,“ uviedli autori štúdie.

Najvhodnejšia trasa medzi Martinom a Žiarom

Skúmali štyri možnosti prepojenia D1 s R1, avšak pomer prínosov a nákladov vychádza pri každom variante v plnom profile výrazne pod 1, čo je hranica, keď je projekt považovaný za návratný. Preto odporúčali hľadať úspornejšie riešenia.

SkryťVypnúť reklamu

Ako najvhodnejšia sa javí trasa medzi Martinom a Žiarom nad Hronom, teda plánovaná R3. Naopak, pokračovanie R1 z Ružomberka cez Donovaly do Slovenskej Ľupče sa ukázalo ako nereálne. Náklady projektu sa odhadujú na viac ako 2 miliardy eur a navyše by cesta s množstvom tunelov a estakád značne zasiahla územie Národného parku Nízke Tatry.

Minister sa vyjadril aj k príprave výstavby chýbajúcich úsekov D3 na Kysuciach. Z nových eurofondov v Programe Slovensko na roky 2021 až 2027 sú na diaľnice určené peniaze práve len na D3.

„Máme ju finančne krytú, vo vysokom štádiu prípravy a povolenia. Neznamená to, že to začneme stavať zajtra," povedal Ráž.

Myslí si, že ak sa im podarí presadiť pripravovaný zákon o strategických investíciách, tak významne urýchlia aj prípravný a povoľovací proces pre D3. „A budeme ju mať aj finančne krytú a v Programe Slovensko ju stihneme dokončiť," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Práce na Kysuciach

Medzi Žilinou a Čadcou zostáva vybudovať tri úseky D3 v dĺžke 26 kilometrov - v plnom profile Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto (11,2 kilometra), Kysucké Nové Mesto – Oščadnica (10,8 kilometra) a v polovičnom profile Oščadnica - Čadca, Bukov (4 kilometre).

Tieto úseky sú podľa údajov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) v procese prípravy a vypracovania dokumentácie pre stavebné povolenie.

Diaľničiari už skôr zverejnili štúdiu uskutočniteľnosti pre koridor D3 s celkovými investičnými nákladmi 1,27 miliardy až 1,33 miliardy eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH). Pôvodne sa uvažovalo s dokončením úsekov D3 do roku 2029, dokedy by malo byť možné na tento projekt využiť z nových eurofondov 770 miliónov eur.

Výstavba úsekov D3 by mala byť ukončená až v rokoch 2031 - 2032. Počíta s tým ministerstvo dopravy v aktualizácii harmonogramu prípravy a výstavby cestnej infraštruktúry s výstavbou v horizonte rokov 2026 až 2032. Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na to upozornil v hodnotení projektu plánovanej výstavby trasy D3 Žilina, Brodno - Čadca.

Diaľnice

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (21. 5. 2025)
USD 1.124
AUD 1.754
CZK 24.920
JPY 162.590
CAD 1.568
GBP 0.842
HUF 402.650
PLN 4.249
CHF 0.937
SEK 10.884

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 916
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 440
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 148
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 270
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 509
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 086
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 937
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 661
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 700
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 758
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 589
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 417
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 114
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 358
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 133
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 449
  1. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  2. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  3. Tupou Ceruzou: Pandemická
  4. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  5. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  6. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  7. Tupou Ceruzou: Krížovka
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Počet firiem, ktoré definitívne zatvorili minulý rok vzrástol medziročne až o 16 percent.


TASR
Prvé dva nabíjacie stojany Ionity sú na čerpacej stanici Shell Horný dvor v Senci.

Štát plánuje za nabíjacie stanice zaplatiť 177 miliónov eur.


Prezident Republikovej únie zamestnávateľov Miroslav Kiraľvarga.

Slabá štátna pomoc znižuje konkurencieschopnosť firiem, tvrdia zamestnávatelia.


SITA
Ilustračné foto

V druhom pilieri využívali takzvanú arbitráž.


29
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 700
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 758
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 589
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 417
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 114
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 358
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 133
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 449
  1. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  2. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  3. Tupou Ceruzou: Pandemická
  4. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  5. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  6. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  7. Tupou Ceruzou: Krížovka
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
SkryťZatvoriť reklamu