SME

Hirman: Sankcie proti Rusku? Taraba je úplne mimo, z Ruska sa plyn stále dováža

Rusko už pred inváziou škrtilo dodávky plynu.

Karel Hirman.Karel Hirman. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Plyn je fosílny zdroj, no ako palivo je „zelenší“ ako nafta. Na to v projekte na výstavbu prečerpávacej stanice a zásobníka na stlačený zemný plyn, takzvaný LNG terminál, stavila štátna firma Verejné prístavy.

Vybudovať ho chce na Dunaji v blízkosti centra Bratislavy a mal by fungovať ako čerpacia stanica pre ekologickejší pohon riečnych lodí, ale aj ako zásobník plynu.

Minister životného prostredia Tomáš Taraba (SNS) obhajuje nový LNG terminál tým, že sankcie EÚ voči Rusku, uvalené za jeho inváziu na Ukrajinu, spôsobili, že Slovensko musí budovať novú infraštruktúru.

SkryťVypnúť reklamu

Expert na plyn a exminister hospodárstva Karel Hirman oponuje, že Tarabove tvrdenia sú absolútne mimo. „Nevie, o čom hovorí. LNG sa dováža aj z Ruska a plyn prúdi aj cez potrubia. Sankcie voči ruskému plynu z EÚ nie sú žiadne,“ vysvetľuje.

Ako upozorňuje, LNG terminál bude skvapalňovať plyn z potrubia, ktorý prúdi z Ruska, takže energetickú stabilitu Slovenska určite nevyrieši.

Súvisiaci článok Hirman: Slovnaft naozaj veľa zarobil. A nie šikovnosťou manažérov Čítajte 

Aký je rozdiel medzi LNG terminálom v Baltskom mori a tým na Dunaji, ktorý nedávno schválilo ministerstvo životného prostredia. Len vo veľkosti?

Nielen v nej. LNG sa skvapalní u producenta pri východiskovom termináli, napumpuje sa do tankera a prevezie sa cez more. V cieľovom termináli sa zase splyní a ide rúrami ďalej ku konečnému spotrebiteľovi.

Terminál LNG na Dunaji je oproti terminálom na mori trpaslík. Okrem toho, účel je iný, v Bratislave sa má skvapalňovať plyn, ktorý k nám prúdi rúrami a potom bude slúžiť ako palivo pre lode.

SkryťVypnúť reklamu

Je možné pri palive riečnych lodí na Dunaji očakávať v dohľadnom čase prechod z lodnej nafty na plyn? Stojí na tom projekt bratislavského LNG terminálu.

Také projekty existujú, ale či sa to stane, vedia lepšie lodiari.

Je zemný plyn ekologickejšie palivo ako lodná nafta?

Určite. Aj preto má význam ho používať ako prechodné palivo, kým sa uplatní vodík alebo niečo iné.

Taraba obhajuje nový LNG terminál sankciami voči Rusku, ktoré spôsobili, že musíme budovať novú infraštruktúru. Je to férová argumentácia?

Jeho tvrdenia sú absolútne mimo, nevie, o čom hovorí. LNG sa dováža aj z Ruska a plyn odtiaľ prúdi aj cez potrubia. Sankcie voči ruskému plynu z EÚ nie sú žiadne. Naopak, Rusko plyn stabilne nedodávalo už pred začiatkom invázie na Ukrajinu, lebo ho používa ako zbraň voči Západu.

SkryťVypnúť reklamu

Taraba argumentuje aj energetickou stabilitou štátu. Môže to zabezpečiť jeden malý LNG terminál s kapacitou nádrží 4000 kubických metrov?

Určite nie. Aj v tom je pán minister úplne mimo. LNG terminál bude skvapalňovať plyn z potrubia, ktorý prúdi z Ruska. Takže energetickú stabilitu štátu určite nevyrieši. Ak by sa LNG mal prevážať loďami po Dunaji (za účelom dodávky plynu pre koncových spotrebiteľov - pozn. red.), tak to bude veľmi drahé. Plyn by mal cenu zlata a objemovo by to nemalo žiadny význam.

Mohol by riečny LNG terminál slúžiť aj na zásobovanie domácností či firiem?

Opäť je to úplne mimo reality. Ten, kto to rozpráva, buď zámerne klame, alebo tomu nerozumie. LNG neslúži za zásobovanie domácností, tie využívajú normálny plyn. LNG slúži ako palivo pre lode alebo na prevoz.

SkryťVypnúť reklamu

Aké negatívne vplyvy na Bratislavu môžu nastať pri výstavbe a prevádzke LNG terminálu?

Plyn je fosílny zdroj, v tomto majú ekológovia, ktorí proti terminálu protestujú, pravdu. Ak už dnes Slovnaft prekáža Bratislavčanom, neviem, či im nebude prekážať ďalšie spracovanie fosílnych palív v centre mesta.

Bezpečnosť LNG zariadení nemôže byť nikdy stopercentná. Aj preto majú autá na tento pohon zakázaný vstup do podzemných garáží. A aj preto majú tankery s LNG zakázaný prechod cez úžiny Bospor a Dardanely.

Súvisiaci článok Manažér takmer skrachovanej Arcy bude šéfovať štátnej firme Čítajte 

Terminál má postaviť štátna spoločnosť Verejné prístavy, ktorá je v posledných rokoch v strate. Náklady majú byť 40 miliónov eur. Je to veľa?

To neviem posúdiť, ale štátna firma by mala mať aspoň predbežné dohody s lodiarenskými firmami na odber LNG, aby vedela, do koľkých rokov sa jej investícia vráti.

SkryťVypnúť reklamu

Obhajcovia terminálu tvrdia, že Bratislava by sa vďaka nemu stala dôležitou zastávkou pre nákladné lode.

Mali by mať serióznu štúdiu, ktorá posúdi, či sa to oplatí a či bude na Dunaji toľko lodí, ktoré by terminál využili. Nemal by to dotovať štát, ale firma (Verejné prístavy - pozn. red.) by si na to mala zobrať úver v banke. Ak má projekt hlavu a pätu, tak ho získa, ak nie, tak sú tam veľké otázniky. Mali by jeho výhodnosť podložiť dátami.

Ceny energií

Stavenisko automobilky spoločnosti Volvo Car Košice 4. septembra 2025 pri obci Valaliky.

Výrazným faktorom zostáva čerpanie plánu obnovy a eurofondov.


SITA
Bermudy uzavreli školy, úrady aj medzinárodné letisko.

Meteorológovia očakávajú zlepšenie poveternostných podmienok.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Na internáte skladali počítače pre spolužiakov. Dnes majú veľké showroomy aj hotel
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  2. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  3. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  4. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  8. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 9 149
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 4 480
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 4 101
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 290
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 1 583
  6. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 411
  7. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti 1 343
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 334
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  2. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  3. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  5. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  6. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  7. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  8. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 436
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 264
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 126
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 453
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 11 964
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 780
  7. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 6 459
  8. Marian Faktor: Pravda o tom, kto zderie pracujúcich a kde naozaj skončia ich zdravotné odvody 6 132
  1. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  2. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  3. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  4. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  5. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  6. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  7. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  8. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
SkryťZatvoriť reklamu