SME

Hirman: Sankcie proti Rusku? Taraba je úplne mimo, z Ruska sa plyn stále dováža

Rusko už pred inváziou škrtilo dodávky plynu.

Karel Hirman.Karel Hirman. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Plyn je fosílny zdroj, no ako palivo je „zelenší“ ako nafta. Na to v projekte na výstavbu prečerpávacej stanice a zásobníka na stlačený zemný plyn, takzvaný LNG terminál, stavila štátna firma Verejné prístavy.

Vybudovať ho chce na Dunaji v blízkosti centra Bratislavy a mal by fungovať ako čerpacia stanica pre ekologickejší pohon riečnych lodí, ale aj ako zásobník plynu.

Minister životného prostredia Tomáš Taraba (SNS) obhajuje nový LNG terminál tým, že sankcie EÚ voči Rusku, uvalené za jeho inváziu na Ukrajinu, spôsobili, že Slovensko musí budovať novú infraštruktúru.

SkryťVypnúť reklamu

Expert na plyn a exminister hospodárstva Karel Hirman oponuje, že Tarabove tvrdenia sú absolútne mimo. „Nevie, o čom hovorí. LNG sa dováža aj z Ruska a plyn prúdi aj cez potrubia. Sankcie voči ruskému plynu z EÚ nie sú žiadne,“ vysvetľuje.

Ako upozorňuje, LNG terminál bude skvapalňovať plyn z potrubia, ktorý prúdi z Ruska, takže energetickú stabilitu Slovenska určite nevyrieši.

Súvisiaci článok Hirman: Slovnaft naozaj veľa zarobil. A nie šikovnosťou manažérov Čítajte 

Aký je rozdiel medzi LNG terminálom v Baltskom mori a tým na Dunaji, ktorý nedávno schválilo ministerstvo životného prostredia. Len vo veľkosti?

Nielen v nej. LNG sa skvapalní u producenta pri východiskovom termináli, napumpuje sa do tankera a prevezie sa cez more. V cieľovom termináli sa zase splyní a ide rúrami ďalej ku konečnému spotrebiteľovi.

Terminál LNG na Dunaji je oproti terminálom na mori trpaslík. Okrem toho, účel je iný, v Bratislave sa má skvapalňovať plyn, ktorý k nám prúdi rúrami a potom bude slúžiť ako palivo pre lode.

SkryťVypnúť reklamu

Je možné pri palive riečnych lodí na Dunaji očakávať v dohľadnom čase prechod z lodnej nafty na plyn? Stojí na tom projekt bratislavského LNG terminálu.

Také projekty existujú, ale či sa to stane, vedia lepšie lodiari.

Je zemný plyn ekologickejšie palivo ako lodná nafta?

Určite. Aj preto má význam ho používať ako prechodné palivo, kým sa uplatní vodík alebo niečo iné.

Taraba obhajuje nový LNG terminál sankciami voči Rusku, ktoré spôsobili, že musíme budovať novú infraštruktúru. Je to férová argumentácia?

Jeho tvrdenia sú absolútne mimo, nevie, o čom hovorí. LNG sa dováža aj z Ruska a plyn odtiaľ prúdi aj cez potrubia. Sankcie voči ruskému plynu z EÚ nie sú žiadne. Naopak, Rusko plyn stabilne nedodávalo už pred začiatkom invázie na Ukrajinu, lebo ho používa ako zbraň voči Západu.

SkryťVypnúť reklamu

Taraba argumentuje aj energetickou stabilitou štátu. Môže to zabezpečiť jeden malý LNG terminál s kapacitou nádrží 4000 kubických metrov?

Určite nie. Aj v tom je pán minister úplne mimo. LNG terminál bude skvapalňovať plyn z potrubia, ktorý prúdi z Ruska. Takže energetickú stabilitu štátu určite nevyrieši. Ak by sa LNG mal prevážať loďami po Dunaji (za účelom dodávky plynu pre koncových spotrebiteľov - pozn. red.), tak to bude veľmi drahé. Plyn by mal cenu zlata a objemovo by to nemalo žiadny význam.

Mohol by riečny LNG terminál slúžiť aj na zásobovanie domácností či firiem?

Opäť je to úplne mimo reality. Ten, kto to rozpráva, buď zámerne klame, alebo tomu nerozumie. LNG neslúži za zásobovanie domácností, tie využívajú normálny plyn. LNG slúži ako palivo pre lode alebo na prevoz.

SkryťVypnúť reklamu

Aké negatívne vplyvy na Bratislavu môžu nastať pri výstavbe a prevádzke LNG terminálu?

Plyn je fosílny zdroj, v tomto majú ekológovia, ktorí proti terminálu protestujú, pravdu. Ak už dnes Slovnaft prekáža Bratislavčanom, neviem, či im nebude prekážať ďalšie spracovanie fosílnych palív v centre mesta.

Bezpečnosť LNG zariadení nemôže byť nikdy stopercentná. Aj preto majú autá na tento pohon zakázaný vstup do podzemných garáží. A aj preto majú tankery s LNG zakázaný prechod cez úžiny Bospor a Dardanely.

Súvisiaci článok Manažér takmer skrachovanej Arcy bude šéfovať štátnej firme Čítajte 

Terminál má postaviť štátna spoločnosť Verejné prístavy, ktorá je v posledných rokoch v strate. Náklady majú byť 40 miliónov eur. Je to veľa?

To neviem posúdiť, ale štátna firma by mala mať aspoň predbežné dohody s lodiarenskými firmami na odber LNG, aby vedela, do koľkých rokov sa jej investícia vráti.

SkryťVypnúť reklamu

Obhajcovia terminálu tvrdia, že Bratislava by sa vďaka nemu stala dôležitou zastávkou pre nákladné lode.

Mali by mať serióznu štúdiu, ktorá posúdi, či sa to oplatí a či bude na Dunaji toľko lodí, ktoré by terminál využili. Nemal by to dotovať štát, ale firma (Verejné prístavy - pozn. red.) by si na to mala zobrať úver v banke. Ak má projekt hlavu a pätu, tak ho získa, ak nie, tak sú tam veľké otázniky. Mali by jeho výhodnosť podložiť dátami.

Ceny energií

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Stroje skladajú ako lego. Roboty z Považia menia priemysel
  2. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  3. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  4. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  5. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 059
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 8 204
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 819
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 211
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 113
  6. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 064
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 999
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 996
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 18 456
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 710
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 332
  4. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 7 947
  5. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 855
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 631
  7. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 049
  8. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 639
  1. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  2. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  3. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  4. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  5. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  6. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  7. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  8. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
SkryťZatvoriť reklamu