Plyn je fosílny zdroj, no ako palivo je „zelenší“ ako nafta. Na to v projekte na výstavbu prečerpávacej stanice a zásobníka na stlačený zemný plyn, takzvaný LNG terminál, stavila štátna firma Verejné prístavy.
Vybudovať ho chce na Dunaji v blízkosti centra Bratislavy a mal by fungovať ako čerpacia stanica pre ekologickejší pohon riečnych lodí, ale aj ako zásobník plynu.
Minister životného prostredia Tomáš Taraba (SNS) obhajuje nový LNG terminál tým, že sankcie EÚ voči Rusku, uvalené za jeho inváziu na Ukrajinu, spôsobili, že Slovensko musí budovať novú infraštruktúru.
Expert na plyn a exminister hospodárstva Karel Hirman oponuje, že Tarabove tvrdenia sú absolútne mimo. „Nevie, o čom hovorí. LNG sa dováža aj z Ruska a plyn prúdi aj cez potrubia. Sankcie voči ruskému plynu z EÚ nie sú žiadne,“ vysvetľuje.
Ako upozorňuje, LNG terminál bude skvapalňovať plyn z potrubia, ktorý prúdi z Ruska, takže energetickú stabilitu Slovenska určite nevyrieši.

Aký je rozdiel medzi LNG terminálom v Baltskom mori a tým na Dunaji, ktorý nedávno schválilo ministerstvo životného prostredia. Len vo veľkosti?
Nielen v nej. LNG sa skvapalní u producenta pri východiskovom termináli, napumpuje sa do tankera a prevezie sa cez more. V cieľovom termináli sa zase splyní a ide rúrami ďalej ku konečnému spotrebiteľovi.
Terminál LNG na Dunaji je oproti terminálom na mori trpaslík. Okrem toho, účel je iný, v Bratislave sa má skvapalňovať plyn, ktorý k nám prúdi rúrami a potom bude slúžiť ako palivo pre lode.
Je možné pri palive riečnych lodí na Dunaji očakávať v dohľadnom čase prechod z lodnej nafty na plyn? Stojí na tom projekt bratislavského LNG terminálu.
Také projekty existujú, ale či sa to stane, vedia lepšie lodiari.
Je zemný plyn ekologickejšie palivo ako lodná nafta?
Určite. Aj preto má význam ho používať ako prechodné palivo, kým sa uplatní vodík alebo niečo iné.
Taraba obhajuje nový LNG terminál sankciami voči Rusku, ktoré spôsobili, že musíme budovať novú infraštruktúru. Je to férová argumentácia?
Jeho tvrdenia sú absolútne mimo, nevie, o čom hovorí. LNG sa dováža aj z Ruska a plyn odtiaľ prúdi aj cez potrubia. Sankcie voči ruskému plynu z EÚ nie sú žiadne. Naopak, Rusko plyn stabilne nedodávalo už pred začiatkom invázie na Ukrajinu, lebo ho používa ako zbraň voči Západu.
Taraba argumentuje aj energetickou stabilitou štátu. Môže to zabezpečiť jeden malý LNG terminál s kapacitou nádrží 4000 kubických metrov?
Určite nie. Aj v tom je pán minister úplne mimo. LNG terminál bude skvapalňovať plyn z potrubia, ktorý prúdi z Ruska. Takže energetickú stabilitu štátu určite nevyrieši. Ak by sa LNG mal prevážať loďami po Dunaji (za účelom dodávky plynu pre koncových spotrebiteľov - pozn. red.), tak to bude veľmi drahé. Plyn by mal cenu zlata a objemovo by to nemalo žiadny význam.
Mohol by riečny LNG terminál slúžiť aj na zásobovanie domácností či firiem?
Opäť je to úplne mimo reality. Ten, kto to rozpráva, buď zámerne klame, alebo tomu nerozumie. LNG neslúži za zásobovanie domácností, tie využívajú normálny plyn. LNG slúži ako palivo pre lode alebo na prevoz.
Aké negatívne vplyvy na Bratislavu môžu nastať pri výstavbe a prevádzke LNG terminálu?
Plyn je fosílny zdroj, v tomto majú ekológovia, ktorí proti terminálu protestujú, pravdu. Ak už dnes Slovnaft prekáža Bratislavčanom, neviem, či im nebude prekážať ďalšie spracovanie fosílnych palív v centre mesta.
Bezpečnosť LNG zariadení nemôže byť nikdy stopercentná. Aj preto majú autá na tento pohon zakázaný vstup do podzemných garáží. A aj preto majú tankery s LNG zakázaný prechod cez úžiny Bospor a Dardanely.

Terminál má postaviť štátna spoločnosť Verejné prístavy, ktorá je v posledných rokoch v strate. Náklady majú byť 40 miliónov eur. Je to veľa?
To neviem posúdiť, ale štátna firma by mala mať aspoň predbežné dohody s lodiarenskými firmami na odber LNG, aby vedela, do koľkých rokov sa jej investícia vráti.
Obhajcovia terminálu tvrdia, že Bratislava by sa vďaka nemu stala dôležitou zastávkou pre nákladné lode.
Mali by mať serióznu štúdiu, ktorá posúdi, či sa to oplatí a či bude na Dunaji toľko lodí, ktoré by terminál využili. Nemal by to dotovať štát, ale firma (Verejné prístavy - pozn. red.) by si na to mala zobrať úver v banke. Ak má projekt hlavu a pätu, tak ho získa, ak nie, tak sú tam veľké otázniky. Mali by jeho výhodnosť podložiť dátami.

Karel Hirman
Od septembra 2022 bol ako nestraník ministrom hospodárstva vo vláde Eduarda Hegera. Minulý rok vstúpil do novej strany Demokrati. V minulosti pracoval ako externý poradca pre energetiku pre premiérku Ivetu Radičovú. Radil aj bývalému ukrajinskému premiérovi Volodymyrovi Hrojsmanovi. Pôsobil tiež ako novinár a manažér v niekoľkých slovenských energetických podnikoch. Vyštudoval ťažbu a prepravu ropy a plynu na Ruskej štátnej univerzite a na Technickej univerzite v Košiciach.