BRATISLAVA. Tempo výstavby verejných nabíjacích staníc pre elektromobily je na Slovensku pomalšie ako európsky priemer. Zodpovedá však trendom v predaji elektromobilov, ktoré u nás dosahujú najmenší podiel na celkových registráciách v Európskej únii.
Ako ďalej informuje Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), pre približne 10-tisíc elektromobilov jazdiacich po slovenských cestách bolo ku koncu minulého roka k dispozícii 1 808 nabíjacích konektorov na 740 lokalitách s celkovým inštalovaným výkonom 82 082 kW.
Rozvojový rok
Výraznejší nárast počtu nabíjacích staníc, ako aj dostupných lokalít pritom SEVA očakáva práve v aktuálnom roku, kedy budú do prevádzky uvedené stovky nabíjačiek vybudovaných z dvoch výziev Plánu obnovy a odolnosti SR.
„Pri pohľade na medziročné porovnania je povzbudivé, že najväčší nárast evidujeme pri najvýkonnejších nabíjačkách - počet konektorov s výkonom nad 300 kW sa od minulého roka viac ako strojnásobil,“ zhodnotil riaditeľ SEVA Patrik Križanský.

Podobne pozitívne sú podľa neho aj prírastky v počte konektorov s výkonom nad 150 kW, ktoré zaznamenali nárast o 73 percent. Medziročný nárast v celkovom počte dostupných verejných konektorov predstavuje 22 percent a v počte lokalít 18 percent.
Aktuálny prehľad o verejnej nabíjacej sieti na Slovensku, v ktorom asociácia zbiera informácie od všetkých operátorov nabíjacích služieb, je dostupný na webovej stránke nabijame.sk.
Dominujú neverejné stanice
Sumárne informácie, ktoré na štvrťročnej báze zverejňuje SEVA, zachytávajú iba počty verejných nabíjacích staníc. V priemere sa však viac ako 80 percent výkonov nabíjania realizuje na neverejných staniciach, teda v súkromných garážach, firmách či administratívnych budovách.
„Pre rýchlejšiu adaptáciu elektromobility by bolo veľkým prínosom, ak by sme dokázali z plánu obnovy vyčleniť prostriedky aj na podporu takýchto neverejných staníc, ako je to napríklad možné v Českej republike alebo v Nemecku“, myslí si Križanský.