BRATISLAVA. Slovenským e-shopom narástol za minulý rok obrat oproti predchádzajúcemu o 27 percent.
Ivo Mrena, riaditeľ marketingu spoločnosti Shoptet, ho preto hodnotí ako úspešný.
Na základe dát ich spoločnosti, ktorá zabezpečuje fungovanie vyše 5 800 e-shopov zároveň vyplýva, že celkový obrat sa za rok 2023 zvýšil na 365 miliónov eur. Ivo Mrena zároveň dodáva, že sa v minulom roku výrazne zvýšili aj počty objednávok na vyše 4,9 milióna, čo predstavuje nárast o viac ako jednu tretinu.
„Napriek výrazne vyššiemu celkovému obratu sa oproti minulému roku znížila priemerná cena jedného nákupu. V roku 2023 predstavovala necelých 75 eur, čo je o 4 eurá menej ako v roku 2022, čo môže naznačovať, že ľudia si v zložitejších časoch nákupy rozvrhnú v čase a vyhýbajú sa utrácaniu vyšších súm naraz,“ uviedol Mrena.
Pri medziročnom porovnaní na úrovni segmentov najväčší nárast e-shopy v minulom roku zaznamenali v segmente parfumov a kozmetiky, ktorý sa zvýšil až o 63 percent.
O viac ako 50 percent rástli detské potreby, auto-moto stúplo o 38 percent. Nárast zaznamenal aj segment móda a doplnky. Mierny pokles bol zaznamenaný v segmente elektroniky.
„Pri vyhodnotení krajov, čo sa týka celkového obratu e-shopov, najsilnejší je Bratislavský kraj a najrýchlejšie rastie Košický. Výnimkou je Prešovský kraj, ktorý stagnuje. Všetky ostatné kraje obratovo rastú,“ dodal na záver Mrena.