DAVOD. Generálny riaditeľ dánskej lodnej spoločnosti Maersk Vincent Clerc odhaduje, že prerušenie globálnej lodnej dopravy v Červenom mori pre útoky jemenských Húsíov bude trvať "najmenej niekoľko mesiacov".
Maersk a ďalšie veľké lodné spoločnosti nariadili stovkám svojich plavidiel, aby sa vyhýbali Červenému moru. A poslali ich na dlhšiu trasu okolo Afriky v reakcii na útoky jemenských militantov podporovaných Iránom.
"Pre nás to bude znamenať dlhšie tranzitné časy a pravdepodobne narušenie dodávateľského reťazca aspoň na niekoľko mesiacov. Dúfajme, že kratšie, ale mohlo by to byť aj dlhšie, pretože je tak nepredvídateľné, ako sa táto situácia vyvíja," povedal Clerc na Svetovom obchodnom fóre (WEF) v Davose.

Sadzby za prepravu sa od začiatku decembra viac ako zdvojnásobili, podľa svetového kontajnerového indexu námornej konzultačnej spoločnosti Drewry.
Zdroje z poisťovníctva uviedli, že aj náklady na poistné za dodávky cez Červené more v dôsledku vojnového rizika rastú.
Bankoví manažéri sa zase obávajú, že kríza v Červenom mori môže vytvoriť inflačné tlaky, ktoré by v konečnom dôsledku mohli oddialiť alebo zvrátiť znižovanie úrokových sadzieb.
"Je to jedna z najdôležitejších tepien globálneho obchodu a globálnych dodávateľských reťazcov, upozornil Clerc.
Dlhodobé útoky môžu viesť k nedostatku tankerov
Generálny riaditeľ saudskoarabského ropného gigantu Aramco Amin Násir zase upozornil, že globálne trhy s ropou sa v krátkodobom horizonte vyrovnajú s prerušením dopravy cez Červeného mora, ale dlhodobé útoky Húsíov na lode by viedli k nedostatku tankerov v dôsledku dlhších plavieb a oneskorenia dodávok.
V decembri vznikla koalícia pod vedením USA, ktorá má zabezpečiť komerčnú dopravu v Červenom mori.
Americké a britské sily minulý týždeň začali nálety na vojenské ciele Húsíov v Jemene v odvete za ich útoky na lodnú dopravu. Americká armáda tento týždeň podnikla ďalšie údery.
Húsíovia tvrdia, že ich akcie sú prejavom solidarity s Palestínčanmi v Pásme Gazy.
Zasiahli však aj globálny obchod, keďže mnohé lodné spoločnosti presmerovali svoje plavidlá na dlhšiu cestu okolo Afriky. Podľa odhadu spoločnosti Ovrsea sa tak cesta medzi Áziou a Európou predĺži v priemere o desať až dvadsať dní.
Vývoj obchodu je ohrozený
Šéfka Svetovej obchodnej organizácie (WTO) Ngozi Okonjo-Iwealaová je "menej optimistická", pokiaľ ide o svetový obchod v roku 2024. Poukázala pritom na napätie v Červenom mori.
Podľa generálnej riaditeľky WTO slabší globálny ekonomický rast, zhoršenie geopolitického napätia, kríza v Červenom mori a problémy v Panamskom prieplave znamenajú, že organizácia je "menej optimistická" vo veci vývoja obchodu.
WTO pred masívnym útokom Hamasu na Izrael vlani v októbri a pred následným vypuknutím vojny v Gaze predpovedala rast svetového obchodu o 0,8 % v roku 2023 a 3,3 % v tomto roku.
Okonjo-Iwealaová však v Davose varovala, že číslo pre rok 2024 bude v budúcich prognózach nižšie. Nové prognózy pre tento rok však budú pripravené až na budúci mesiac alebo neskôr.
Útoky jemenských húsíjských povstalcov na námornú dopravu v Červenom mori narušili životne dôležitú obchodnú cestu, zatiaľ čo Panamský prieplav postihlo najhoršie sucho za celé desaťročia a prinútilo tamojšie úrady spomaliť tranzit.
Taliansko sa obáva, že príde o klientov
Agentúra Reuters uviedla, že Taliansko má obavy, aby prípadná dlhotrvajúca kríza v Červenom mori neprekreslila trasy a natrvalo nepresunula časť dopravy zo Stredozemného mora.
Preprava cez Červené more a Suezský kanál predstavuje až 15 % svetovej lodnej dopravy. Taliansko v uplynulých rokoch využilo svoju pozíciu v centre Stredozemného mora, aby získalo väčší podiel z prepravy tovarov cez Suezský prieplav na trhy v Európe.
Údaje z think-tanku SRM ukazujú, že približne 40 % talianskeho medzinárodného námorného obchodu závisí od tejto trasy, čo v roku 2022 predstavovalo približne 154 miliárd eur.
Náhradná trasa okolo Mysu dobrej nádeje na juhu Afriky, ktorá predĺži cestu o 10 až 20 dní, zároveň znamená, že lode na ceste do severnej Európy obídu Stredozemné more.
"Obávame sa, že naši nemeckí, rakúski a maďarskí zákazníci, ktorých sme v minulých rokoch odlákali zo severoeurópskych prístavov, sa tam vrátia," povedal Zeno D'Agostino, vedúci prístavného úradu v Terste.
Uviedol tiež, že niektorí vývozcovia, najmä tovarov vyššej hodnoty, zvažujú prepravu do Ázie po železnici, ktorá trvá približne polovicu času, no je drahšia.
Dovoz z Ázie je pre mnohé talianske podniky kľúčový a narastajú obavy, že kríza v Červenom mori by mohla ovplyvniť aktivity priemyslu. Niektoré odvetvia môžu čeliť problémom s dodávkami už koncom februára alebo začiatkom marca, tvrdia experti.