SME

Skopíroval Toyotu a predával ju za polovicu. Ako sa z BYD stala hrozba našich automobiliek

Čínska automobilka hľadá spôsob, ako dobyť Európu.

Čínska automobilka BYD.Čínska automobilka BYD. (Zdroj: SITA/AP)

V roku 2011 sa v televízii Bloomberg šéf automobilky Tesla Elon Musk zasmial, keď sa ho moderátorka Betty Liu spýtala, či sa neobáva konkurencie čínskej automobilky BYD. „A videli ste to auto? Nemyslím si, že majú dobrý produkt,“ reagoval vtedy Elon Musk.

O dvanásť rokov neskôr čínska automobilka prekonala Teslu. V poslednom štvrťroku 2023 predala rekordných 526-tisíc baterkových áut, čo bolo o 42-tisíc viac ako Tesla.

Americká automobilka ostala za celý minulý rok jednotkou v globálnom predaji (1,8 milióna), ale BYD s 1,6 milióna predaných áut jej dýcha na chrbát. Za dvojicou je s veľkým odstupom nemecký Volkswagen s predajmi 825-tisíc elektrických áut.

SkryťVypnúť reklamu

BYD je vlajková loď čínskeho autopriemyslu a vrchol ľadovca. Vlani v exporte áut Čína tromfla automobilovú veľmoc Nemecko a tento rok predbehne Japonsko.

Čínske štatistiky o vývoze áut nadhodil ruský trh, kam čínske automobilky po železnici vo veľkom vyvážajú autá so spaľovacím motorom.

Súvisiaci článok Čínske autá Slovákov cenou neohúria. Prečo sú výrazne drahšie ako doma? Čítajte 

Čínska stratégia

Automobilka BYD je výsledkom stratégie, ktorou Čína narušila tradičný svet automobilov. Čínskej komunistickej strane došlo, že s autami s konvenčným spaľovacím motorom môžu byť najväčším spotrebiteľským trhom, ale technologický náskok koncernov z Japonska, Nemecka alebo USA nedostihnú.

V roku 2001 komunistická strana stavila na elektromobilitu. Preskočila starú fosílnu fázu vývoja áut a nástup elektromobility pretláčala cez nástroje štátnej politiky, kam patria štedré subvencie, úvery od štátnych bánk a úľavy pri nákupe elektromobilov.

SkryťVypnúť reklamu

V priebehu dvadsiatich rokov vybudovala vlastný ekosystém - od výskumu a vývoja, cez vybudovanie dodávateľských reťazcov, zabezpečenie vzácnych surovín z Afriky či Latinskej Ameriky až po výrobu batérií a áut. Komunistická strana stavila na dravý konkurenčný boj firiem, ktoré vznikli na zelenej lúke.

Za ostatných desať rokov vzniklo päťdesiat súkromných automobiliek ako Xpeng, Li Auto či Nio, ktorých modely sú skôr počítačmi na kolesách. Tieto firmy sa pridali k tradičným štátnym automobilkám, ktoré vyrábajú autá od 50. rokov – SAIC Motor, Dongfeng Motor či Faw Group.

Štát poskytol dotačné podhubie pre každého a v tvrdom súboji mali uspieť len najlepší. Jedným z nich je automobilka BYD.

Zo syna farmára miliardár

Stojí za ňou jeden z najbohatších Číňanov Wang Čchuan-fu. Pochádza z rodiny pestovateľa ryže, v detstve osirel a vyrastal so staršími súrodencami. Vyštudovaný chemik najprv pracoval ako štátny výskumník, ale v roku 1995 založil spoločnosť BYD. Prvotný kapitál (v prepočte 300-tisíc dolárov) mu poskytol bratranec.

SkryťVypnúť reklamu

Wang pôvodne vravel, že kombinácia písmen BYD nemá hlbší význam, dnes spoločnosť hovorí, že BYD je skratkou zo slov Build Your Dreams (Buduj svoje sny), hoci Wang údajne v súkromí žartoval, že ide skôr o Bring Your Dollars (Prines svoje doláre).

Firma sa v prvopočiatku venovala vývoju a výrobe batérií, ktoré sa využívali v počítačoch a mobiloch. Čína sa dovtedy spoliehala na dovoz batérií od japonských firiem ako Sanyo a Sony.

Na rozdiel od kapitálovo náročných a automatizovaných procesov v Japonsku, BYD implementoval prístup lacnej pracovnej sily. To znamená, že vo fabrike Wang rozdrobil výrobný proces na drobné kroky, ktoré zvládol akýkoľvek človek z ulice. Cieľom bola rýchlosť a snaha vyhnúť sa nákupu drahých strojov.

BYD zháňala prvé väčšie zákazky cez mladú čínsku študentku Stellu Li, ktorá cestovala po Európe a USA. Jej cieľom bolo presvedčiť manažérov koncernov, aby dali BYD šancu. Šéf Motoroly Micheal Austin pre denník The Wall Street Journal priznal, že aj za ním prišla Číňanka so strohou angličtinou a presvedčila ho, že BYD mu vďaka lacnejším batériám zníži náklady.

SkryťVypnúť reklamu

Firma BYD sa stala postupne dodávateľom firiem ako Black & Decker (elektrické náradie) či výrobcov mobilných telefónov Nokia a Motorola. Cesta k úspechu bola poznačená mnohými súdnymi spormi o duševné vlastníctvo s firmami Sanyo a Sony, ktorým BYD kradol ich know-how a neskôr dominantné postavenie na trhu.

V priebehu pár rokov sa BYD stal popredným výrobcom niklovo-kadmiových a lítiových batérií a neskôr rôznych komponentov do telefónov, ktoré firma odčlenila v roku 2007 do samostatnej divízie BYD Electronics.

Súvisiaci článok Dováža Teslu na Slovensko: Pri objednávke vás čaká množstvo prekvapení (rozhovor) Čítajte 

Vstup do auto priemyslu

Firme k úspechu pomohol vstup na hongkonskú burzu v roku 2002. Kapitál od investorov mal byť pôvodne použitý na zvýšenie produkcie batérií.

V roku 2003 vedenie BYD však urobilo nečakané rozhodnutie a kúpilo stratovú automobilku Shaanxi Qinchuan Auto Company za 250 miliónov juanov. Technológia Qinchuan Auto bola zastaraná a výrobná kapacita obmedzená. BYD spočiatku pokračoval vo výrobe spaľovacieho autíčka Flyer, ktoré pôvodne vyvinula Qinchuan Auto a začala ho exportovať aj na ruský a ukrajinský trh.

SkryťVypnúť reklamu

Prelom nastal v roku 2005, keď BYD predstavil prvý plug-in hybrid F3, ktorý bol takmer identický s Toyotou Corollou. Jediným rozdielom medzi nimi bolo logo. Čínskymi médiami v tom čase prebehli reklamy autoservisov, ktoré ponúkali výmenu loga BYD na kapote za značku Toyota.

Wang sa nehanbil priznať, že jeho stratégiou bolo kopírovanie najlepších. Osvedčilo sa mu to pri batériách, preto to skúsil aj pri autách. Cielene sa vyhýbali len komponentom, ktoré boli patentované.

Pri výrobe áut sa BYD vyhýbal drahým investíciám do automatizácie a najal tisíce pracovníkov, ktorí zvládali za pásom jednoduché procesy. Automobilka ich cielene zamestnávala na krátkodobé zmluvy, aby sa vyhla zvyšovaniu miezd a po pár rokoch ich nahradili.

BYD berie dodnes zamestnancov ako ľudských robotov, ktorí dostávajú menej ako 750 dolárov mesačne v porovnaní s platom tisíc dolárov v závode Tesla v Šanghaji. Nové fabriky, ktoré BYD postavil, sú už založené na vyššej miere automatizácie.

SkryťVypnúť reklamu

Čínska automobilka sa postupne stávala sebestačným ostrovom. Pod vlastné krídla posunula výrobu takmer všetkých komponentov - od karosérie cez svetlomety až po polovodiče a batérie. Výnimkou boli len pneumatiky a čelné sklá.

BYD takto dokázal predávať model F3 za polovicu ceny Toyota Corolla. Automobilka mala problémy s kvalitou, ale nízka cena a japonský dizajn umiestnil model na vrchol rebríčka predajov v Číne.

Investícia Warrena Buffetta

Úspech BYD si všimol legendárny investor Charlie Munger (obchodný partner Warrena Buffeta z Berkshire Hathaway) v roku 2008. Berkshire do fabriky BYD v Shenzene vyslala Davida Sokola (šéfoval firme MidAmerican Energy, ktorá patrí pod Buffettov konglomerát), aby čínsku firmu preklepol.

Wang ukázal Američanovi prototyp vôbec prvého plug-in hybridného auta na svete, ktoré BYD v tom istom roku stihlo uviesť na trh. BYD vypálil rybník General Motors aj Toyote, ktoré sa na predstavenie vlastných hybridov chystali.

SkryťVypnúť reklamu

V septembri 2008 americký konglomerát Berkshire do BYD investoval 230 miliónov dolárov, čím získal 10-percentný podiel. Charlie Munger, ktorý investíciu inicioval pred Warrenom Buffettom, povedal, že v zakladateľovi BYD videl prvky vynálezcu žiarovky Thomasa Edisona a bývalého šéfa General Electric Jacka Welcha, ktorý sa preslávil ako obchodný stratég.

Berkshire v BYD aktuálne drží už len trojpercentný podiel, veľkú časť investície odpredal pre rastúce geopolitické riziko.

Nástup elektrických áut

V priebehu roka 2009 investícia Buffetta do BYD prilákala ďalších investorov. Cena akcií vystrelila päťnásobne. Zo zakladateľa BYD sa stal najbohatší Číňan. K rastu akcií pomohlo, že BYD v tom istom roku predstavil svoj prvý elektromobil BYD e6, ktorý využil dotácie čínskej vlády na podporu elektromobility.

SkryťVypnúť reklamu

Po roku 2010 v Číne vznikali ďalšie startupy s elektroautami, ktoré začali chrliť vlastné modely. Tlak konkurencie sa vyhrotil v roku 2019, keď americká Tesla otvorila závod v Šanghaji. V roku 2020 dosiahla 20-percentný podiel na predaji elektromobilov, a to na úkor lacnejšieho BYD.

Prišla pandémia, ochladenie čínskej ekonomiky a komunistická vláda obmedzila dotačné schémy. BYD bojovala o prežitie. Zatlačenie do kúta jej paradoxne pomohlo. Začala experimentovať s novými batériami s dlhším dojazdom (batéria Blade) a predstavila prvé luxusnejšie modely, čím vyzvala na súboj Teslu, Nio či Xpeng.

Cenová vojna, ktorú koncom roka 2022 v Číne započala Tesla, BYD motivovala, aby sa pozerala po zahraničných trhoch. V nasledujúcich troch rokoch plánuje dodávať elektrické nákladiaky a autobusy do zahraničia a prvé kontrakty podpísala s odberateľmi v USA, Spojenom kráľovstve a Japonsku.

SkryťVypnúť reklamu

Pri osobných autách je to komplikovanejšie. V USA čelí dovoz čínskych áut 25-percentnému a v EÚ 10-percentnému clu. Okrem toho začal Brusel počas vlaňajšej jesene prešetrovať dotačnú politiku Číny, aby ochránil domáce automobilky. V Európe zatiaľ BYD predal vlani len 14-tisíc áut (väčšinou elektrický hatchback Atto 3), čo je zanedbateľné číslo, ale ambície má obrovské.

BYD sa snaží nájsť spôsob, ako sa na Západ infiltrovať a clu sa vyhnúť. Jedným z riešení je výstavba fabrík v Európe. V decembri minulého roka BYD ohlásila výstavbu fabriky v Maďarsku. V krajine pôsobí už dlhšie, keďže v meste Komárom má továreň na elektrobusy a v Budapešti vyrába batérie.

Kým sa maďarská fabrika postaví, BYD si prenajala obrovskú loď od spoločnosti Zodiac Maritime nazvanú BYD Explorer No. 1. Tá dokáže naložiť na palubu sedemtisíc elektroáut. Prvá plavba lode plne naloženej elektroautami a smerujúcej na európske pobrežie sa začala v polovici januára 2024.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (3. 4. 2025)
USD 1.080
AUD 1.715
CZK 24.963
JPY 161.220
CAD 1.548
GBP 0.835
HUF 400.950
PLN 4.178
CHF 0.954
SEK 10.764

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 391
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 538
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 706
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 622
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 129
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 568
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 319
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 657
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 347
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 135
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 11 107
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 322
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 904
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Je najvyšší čas uvedomiť si, čo sú podstatné témy a ktoré slúžia len na bičovanie emócií.


2
Donald Trump podpísal výnos o zavedení recipročných ciel.

Recipročné clá môžu zmeniť globalizovaný svet a rozbiť dodávateľské reťazce.


83
Grażyna Maria Kulczyk.

Kulczyková je podľa rebríčka najväčším daňovým neplatičom.


Roman Antal pri predstavovaní projektu Veža snov na Štrbskom Plese v roku 2019.

Roman Antal uteká pred veriteľmi.


44
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 657
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 347
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 135
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 11 107
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 322
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 904
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu