Keď prichádzame na stretnutie s európskym riaditeľom značky Jaguar Land Rover Dmitrym Kolchanovom do starej výrobnej haly vo Viedni, chystá sa tam prezentácia nových modelov Defendera.
V obrovskej hale s vysokými stropmi, v ktorej sa cez prvú svetovú vojnu skúšali balóny, pôsobia masívne terénne vozidlá subtílne. Málokto si vie predstaviť, že čoskoro budú len na elektrický pohon.
Jaguar Land Rover (JLR) nedávno potvrdil, že jeho závod v Nitre bude vyrábať najmä elektromobily. Automobilka pritom plánuje do roku 2030 uviesť na trh deväť nových elektrických vozidiel.
„Naše elektroautá budú mať dojazd až do sedemsto kilometrov. To je vzdialenosť, ktorá presvedčí každého, kto o nich doteraz pochyboval,“ tvrdí Kolchanov.
Ako hovorí, ešte niekoľko rokov sa budú predávať aj autá so spaľovacími motormi a hybridy, pričom k cenovej parite s elektroautami môže dôjsť o päť až desať rokov. „Rozdiel sa bude určite zmenšovať,“ vysvetľuje Dmitry Kolchanov v rozhovore pre INDEX.
V rozhovore sa dočítate:
- Ktoré modely Jaguaru budú o rok elektrické,
- Prečo aj veľké a ťažké elektrické autá budú mať dlhý dojazd,
- Kedy sa vyrovnajú ceny medzi elektromobilom a spaľovacím motorom?
Pred štyrmi rokmi JLR ohlásil, že do roku 2025 bude vyrábať už len elektrické autá značky Jaguar. Stále tento plán platí?
Áno, v tom čase sme prišli s novou stratégiou s názvom Reimagine a elektrifikácia bola jednou z jej kľúčových pilierov. Bolo to zásadné rozhodnutie presmerovať vtedajšie portfólio značky Jaguar do iného smeru.
Pochopili sme, že elektrifikácia je správna pre luxusné autá, ktoré vyrábame. Okrem toho sme sa chceli posunúť k ešte luxusnejšiemu segmentu vozidiel a tiež dizajn sa výrazne zmení.
Prečo ste vtedy stopli vývoj novej elektrickej generácie Jaguaru XJ, ktorý mal byť vašou vlajkovou loďou a rival pre Model S od Tesly?
Bolo to spojené so zmenou celkovej stratégie firmy, ktorá sa chcela zamerať na luxusnejšie modely áut, a to aj tých elektrických. Zmenila sa aj predstava o celkovom portfóliu našich značiek, o ich vlastnostiach. Tento model už do novej stratégie nezapadol.

Bol však vo finálnej fáze prípravy. Neboli to teda zbytočné vyhodené peniaze?
Neviem presne, v akej fáze prípravy sa stopol. Rozhodnutie bolo prijaté a podľa mňa bolo správne, pretože zapadalo do dnešného portfólia modelov.
Kým bude dopyt, ostanú aj spaľovacie motory
Čo ovplyvnilo vaše rozhodnutie sústrediť sa na elektroautá?
Elektrické autá majú niekoľko výhod. Zrýchlenie pri nich je výrazné, čo je vhodné nielen pre sedany, ale aj pre veľké terénne autá.
Riadenie takého auta je jednoduchšie, lebo ho ovládate jedným pedálom, jazda je tichšia a napokon pri elektroaute je ťažisko nižšie, čo je výhodné pre stabilitu, bezpečnosť a dynamiku jazdy.
Všetky tieto vlastnosti sú vhodné pre prémiové značky áut. Napokon je výhodou, že elektrické autá sú zelenšie, ak sú nabíjané elektrinou z obnoviteľných zdrojov.
Nebol v tom aj tlak EÚ na zelenú dopravu a čínska konkurencia?
Aj tieto dôvody zohrali úlohu, ale najdôležitejšie bolo, že elektromobilita je trend medzi zákazníkmi. V minulosti museli byť elektroautá dotované vládami, aby sa kupovali. Teraz sa kupujú, lebo ich ľudia naozaj chcú.
Prechod na elektromobilitu nemusí byť úplne priamočiary, bude záležať na vládnych podporách, a to najmä nabíjacej infraštruktúry, ale trend je jasný a my ho musíme nasledovať.
Vyrábate najmä veľké a ťažké autá. Ak sa do nich vloží batéria, nebudú už príliš ťažké a neovplyvní to ich dojazd?
Zákazníci sú zvyknutí, že naše autá sú ťažké. Dôležitejšie pre nich je, aby batéria vydržala čo najdlhšie. Technológia jej výroby sa rýchlo vyvíja a smeruje k dlhšej životnosti.
Naše elektroautá budú mať dojazd až do sedemsto kilometrov. To je vzdialenosť, ktorá presvedčí každého, kto o nich doteraz pochyboval. Bariéry pre elektrické autá padajú a tento trend bude pokračovať.

Ktoré modely zmeníte na elektrické?
Do budúceho roka budú všetky nové vozidlá Jaguar uvedené na trhu plne elektrické. Do roku 2030 budú aj modely Land Rover aspoň s jednou plne elektrickou verziou. Prvý plne elektrický model z nich bude Range Rover.
V blízkej budúcnosti budeme mať v portfóliu autá s tradičným pohonom aj elektrické. So spaľovacím motorom budú najmä veľké vozidlá ako Defender, Range Rover a Discovery. Pokiaľ bude po nich dopyt, ešte ich na trhu ponecháme.
Hybridy sa tak rýchlo nestratia
Prvé elektromobily sa začnú vyrábať v Nitre najneskôr do roku 2030, no už teraz je fabrika veľmi silná vo výrobe hybridov. Nie sú hybridy už slepá ulička?
Pri dnešnej technológii sú tieto autá pre niektorých zákazníkov stále zaujímavé. Ak chcete jazdiť pomaly, ticho a ekologicky po meste, hybridy vám to poskytnú. Ak chcete vyraziť na dlhú cestu mimo mesta, tieto vozidlá sú na to tiež vhodné.
Keď sa bude technológia elektromobilov vyvíjať smerom k dlhšiemu dojazdu, dlhšej výdrži batérie a zahusteniu nabíjacej infraštruktúry, tak sa prechod k elektro autám od hybridov zosilní. Medzičasom je stále priestor pre hybridy aj plug-in hybridy. Nestratia sa tak rýchlo.

Až 85 percent produkcie závodu v Nitre tvorí Land Rover Defender, zvyšok je starší model Discovery. Bude nahradený elektrickým?
Discovery je všestranný model. Sme s ním zatiaľ spokojní, ale určite ho v budúcnosti plánujeme modernizovať, ako to teraz robíme s modelom Defender.
Kedy a ako sa bude modernizovať?
Už na tom pracujeme, ale o detailoch ešte nemôžem rozprávať. Modernizácia bude postavená na dedičstve terajšieho Discovery.
Zjednoduší sa výroba pri prechode na elektrické autá?
Čiastočne. V minulosti bolo najťažšie pri výrobe áut zladiť pohon a karosériu, čiže pridať tam motor a prevodovku. Elektroautá sú v tomto jednoduchšie. Na druhej strane, majú komplikovanejšie časti, ktoré sa týkajú elektriny a chladenia.
Napríklad autá s pohonom všetkých kolies musia mať zadný elektromotor chladený. A aj na bezpečnosť batérie sa musí dávať veľký pozor. Takže výrobné linky sa určite zmenia, najmä čo sa týka bezpečnosti výroby.

Vyžiada si to aj dodatočné investície do preškolenia zamestnancov?
Určite. Len v tomto roku plánujeme investovať 2,1 milióna libier do preškolenia 3800 inžinierov. V priebehu nasledujúcich piatich rokoch preškolíme na elektrifikáciu 29-tisíc zamestnancov.
Aké ďalšie investície plánujete v najbližších rokoch do elektromobility?
Do elektrifikácie plánujeme investície vo výške 15 miliárd libier v priebehu piatich rokov. To sú tri miliardy ročne, čo je pre firmu našej veľkosti naozaj veľa peňazí. Minulý rok sme investovali 250 miliónov do laboratória, ktoré sa zameriava na vývoj elektrických motorov.
Číňania nás nebudú ohrozovať
O koľko môžu byť nové elektrické modely drahšie oproti autám so spaľovacím motorom?
V začiatkoch boli elektroautá oveľa drahšie, ale rozdiely sa s vývojom technológie zmenšujú. Najmä na trhoch, kde sú už elektroautá rozšírené, napríklad v Číne, Holandsku či Nórsku.
Technológie do elektromobilov sú dostupnejšie ako v minulosti, hoci ich cena neklesá tak skokovo ako pri počítačoch. Preto elektroautá nemusia byť v budúcnosti drahšie ako tie s tradičným pohonom.
Navyše, európske smernice o emisných normách zdražia autá na benzín a naftu. Takže skôr či neskôr príde k cenovej parite. Záleží to, samozrejme, na segmente áut a na tom, či budú mať rovnaký výkon.
Kedy sa môžu ceny vyrovnať pri Defenderi?
O päť až desať rokov. Rozdiel sa bude určite zmenšovať. Nové elektroautá budú lepšie a výkonnejšie ako staršie na tradičný pohon, takže logicky budú aj drahšie.
Ako budete recyklovať elektrobatérie?
Udržateľnosť nášho biznisu je pre nás dôležitá. Do roku 2039 plánujeme mať nulovú uhlíkovú stopu pri výrobe áut. Podporujeme cirkulárnu ekonomiku, lebo bez nej nedokážeme splniť naše ciele. Keďže batéria je veľkou časťou elektromobilu, budeme podporovať jej recykláciu.
Dá sa stará batéria z auta využiť aj inak?
Áno, vieme ju využiť vo fabrike, u retailových partnerov alebo ju predať na sekundárnom trhu ľuďom a firmám, ktorí ju vedia využiť napríklad na skladovanie elektriny. Podporovať budeme aj úplnú recykláciu, pri ktorej sa z batérie vyberú drahé kovy.
Na Slovensku sa hovorí o nových fabrikách na batérie. Je pre JLR výhodnejšie mať ich výrobu blízko svojich fabrike v Nitre, alebo ich dovážať zo zahraničia?
EÚ aj legislatívne podporuje, aby sa baterkárne stavali najmä v Európe. Naša materská firma Tata Motors plánuje postaviť veľkú baterkáreň v Spojenom kráľovstve.
Sú čínske elektromobily pre vás silnou konkurenciou?
V Číne je niekoľko silných hráčov v tomto segmente, ktorí za posledné roky vyrástli veľmi rýchlo. Sú celkom aktívni aj v prenikaní na európsky trh, ktorý nie je taký chránený clami ako ten americký.
Ich prítomnosť sa v Európe bude rozširovať, čo ovplyvní tunajší biznis. My sme silní v relatívne malom segmente luxusných áut, takže si nemyslím, že nás Číňania budú príliš ohrozovať.
Na východe Slovenska vyrastie nová automobilka Volvo. Bude vyrábať len elektroautá. Vnímate túto značku ako konkurenciu?
Nie, pretože nie sme v úplne rovnakom segmente áut. Naše modelové rady sú iné. Preto priama konkurencia nehrozí.

Dmitry Kolchanov
Vyštudoval ekonómiu na Univerzite vo Warwicku. Pre značku Jaguar Land Rover pracuje už viac ako dvadsať rokov. Do firmy nastúpil v roku 2001 ako finančný riaditeľ a neskôr výkonný riaditeľ pre Rusko. Potom bol regionálnym šéfom Jaguaru pre zámorské krajiny, napríklad v Indii či Brazílii. Od roku 2018 je regionálnym riaditeľom spoločnosti Jaguar Land Rover pre Európu.