SME

Šéfka bratislavskej Ikey: Ľudia majú menšie košíky a častejšie odkladajú nákupy

Kde sme si mohli dovoliť znížiť ceny, tam sme to urobili, hovorí Lucia Klečková.

Riaditeľka obchodného domu Ikea v Bratislave Lucia Klečková.  Riaditeľka obchodného domu Ikea v Bratislave Lucia Klečková. (Zdroj: Archív L. K.)

Predaje v bratislavskom obchodom dome Ikea sú úzko prepojené s trhom s bývaním. Ak sa nehnuteľnosti kupujú a predávajú, ľudia sa sťahujú a zariaďujú svoje domovy, čo nábytkársky reťazec pociťuje na vyšších tržbách.

Je teda trocha prekvapivé, že v období zamrznutého realitného trhu vlaňajšie tržby spoločnosti Ikea Bratislava narástli o deväť percent na 142,4 milióna eur (zisk zatiaľ firma nezverejnila).

V čase vysokej inflácie, keď ľudia šetria a odkladajú väčšie nákupy, sa pritom Ikea musela prispôsobiť novej realite. Doteraz zlacnila až tretinu výrobkov a v tomto roku plánuje ďalšiu, tretiu vlnu znižovania cien.

SkryťVypnúť reklamu

„Pri produktoch so zníženou cenou sa predajnosť v kusoch zvýšila v priemere o desať percent,“ hovorí pre INDEX riaditeľka bratislavskej Ikey Lucia KLEČKOVÁ.

Článok nájdete vo februárovom INDEXE. Výhodne si ho predplaťte! (zdroj: Adobe Stock)Článok nájdete vo februárovom INDEXE. Výhodne si ho predplaťte! (zdroj: Adobe Stock)

Prečo ste vlani znižovali ceny?

V skutočnosti prebehli dve vlny zlacňovania, v septembri a októbri, počas ktorých sme výrobky zlacnili v priemere o trinásť percent.

Znižovanie cien bolo výsledkom dvoch faktorov. Prvým je pokles nákladov, ide predovšetkým o úspory na energiách. Často sú to drobnosti ako zamedzenie úniku tepla či LED osvetlenie.

Druhým faktorom je stabilizácia distribučného reťazca, ktorý ovplyvňujeme od jeho začiatku až po predaj tovaru. Dlhodobo sme znížili ceny viac ako tritisíc produktov, čo je približne tretina sortimentu. Tieto tovary neplánujeme zdražovať, skôr naopak. Plánujeme novú vlnu zlacňovania stoviek produktov.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Po období zdražovania prichádza obrat. Ikea zlacňuje stovky tovarov Čítajte 

Ktoré produkty máte na mysli?

Ide o tovary z rôzneho sortimentu a pri niektorých produktoch pôjde o signifikantné zníženie cien. K zlacňovaniu v uplynulých mesiacoch došlo pri kancelárskom nábytku (napríklad stolička Markus zlacnela zo 189 na 159 eur – pozn. red.), pri spálňovom sortimente, skriniach a úložných priestoroch.

Zlacnili sme aj tovary, ktorých jednotková cena je relatívne nízka, a teda opticky možno nie je pokles cien až taký viditeľný, napríklad pri príboroch, plastových škatuliach a uzatvárateľných vreckách. Jednoducho, kde sme si mohli dovoliť znížiť ceny, tam sme to urobili.

Zlacnenie najviac zabralo pri textíliách

Nezávisia ceny aj od dodávateľa? Slovenský výrobca môže mať vyššie náklady ako napríklad poľský.

Nedefinujeme ceny podľa pôvodu dodávateľa. Až 70 percent toho, čo sa predáva alebo spotrebúva v Európe, je vyrobené v Európe. Snahou je presúvať výrobu bližšie k spotrebe, aby bola zabezpečená lepšia flexibilita výroby a cenotvorba, v čom spájame aj princípy udržateľnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Neďaleko Bratislavy máme aj vlastné fabriky ako Ikea Components a Ikea Industry. Nevyrábajú len pre nás, ale pre celú Európu. Máme distribučný systém, ktorý prechádza naprieč krajinami.

V prvej vlne ste zlacňovali súčasne s českou Ikeou, neskôr sa pripojila aj maďarská. Bol to koordinovaný krok?

Bola to skôr súhra okolností, ktorá reflektovala nákupné správanie spotrebiteľa a možnosti zlacňovania na jednotlivých trhoch. Nešlo o jednotný postup.

Aký efekt malo zníženie cien na predaj?

Pri produktoch so zníženou cenou sa nám predajnosť v kusoch zvýšila v priemere o desať percent. Najväčší nárast o 70 percent bol evidovaný pri textíliách, o vyše štyridsať percent vzrástli predaje v detskom sortimente a o tretinu v prípade sedacích súprav.

Nakoľko rast tržieb a predajnosť koreluje s vývojom realitného trhu?

SkryťVypnúť reklamu

Realitný trh je zamrznutý, ale naše finančné výsledky hovoria, že sme vlani v tržbách rástli o deväť percent. Je úplne logické, že sme závislí od vývoja realitného trhu. Ak sa kupujú a predávajú nehnuteľnosti, odráža sa to na kúpe kuchýň či zariadení do domácností.

Časť nákupov sa však realizuje bez ohľadu na to, v akej kondícií je realitný trh. Ak sa vám narodí dieťa, potrebujete kúpiť postieľku. Možno hľadáte lacnejšie riešenia, ale nejakú postieľku kúpite.

V obchodnom dome i e-shope sa snažíme cieliť na rôzne životné situácie. Zisťujeme u zákazníkov, koľko majú detí, v akom sú veku, v akej nehnuteľnosti bývajú.

Niekto chce luxusnú kuchyňu, niekto chce to najlacnejšie riešenie. Najnovšie ponúkame renováciu kuchýň. Zákazník si nemusí kúpiť novú kuchyňu, ale vymení si dvierka. Pilotné testovanie sa začalo v Maďarsku. Na Slovensku to testujeme ako druhí v poradí.

SkryťVypnúť reklamu

Renovácia kuchýň je reakcia na zmeny v nákupnom správaní v období vysokej inflácie?

Áno. Ľudia majú v košíku menej položiek a väčšie nákupy častejšie odkladajú, čo dokazujú aj naše dáta. Napríklad pri plánovaní kuchýň máme viac návštev, zákazníci sa dlhšie rozhodujú a mierne sa zvýšil počet nezrealizovaných nákupov.

Mnohí zákazníci sa nám priznávajú, že si to rozmysleli, prípadne vyčkávajú až do momentu, keď niečo naozaj budú potrebovať.

Dôležitá je mentálna dostupnosť

Porovnávate ceny aj s konkurenciou, ako sú XXXLutz a Mercury Market?

My tam chodíme aj osobne, ich služby a ceny sledujeme. Myslíme si, že konkurencia je inšpiráciou, ale nebojíme sa jej. Niekedy sa môžete inšpirovať tým, ako je produkt u nich vystavený a prezentovaný na predajnej ploche.

SkryťVypnúť reklamu

V prezentovaní produktov sme unikátni, ale konkurencia sa veľmi rýchlo učí a dobieha nás. Núti nás robiť niektoré vecí lepšie a priniesť niečo nové.

Poľská Ikea je dlhodobo lacnejšia než slovenská a cenové rozdiely sú badateľné aj pri niektorých produktoch v Rakúsku. Prečo?

Ikea neurčuje ceny globálne. Do koncových cien výrobkov sa premieta mnoho lokálnych nákladov, ktoré môžu byť v rôznych krajinách rozdielne. Príkladom je inflácia, menový kurz, ceny dopravy a energií, ale napríklad aj množstvo výrobkov, ktoré sa na danom trhu predávajú.

Aj koncové ceny sa tak môžu v rôznych krajinách líšiť. Niektoré výrobky sú u nás lacnejšie ako v Poľsku (napríklad písací stôl Besta Burs stojí 119 eur na Slovensku a 182 eur v Poľsku – pozn. red.).

E-shop ste spustili v roku 2017. Aký podiel na tržbách tvorí v súčasnosti?

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2018 mal osempercentný podiel na predaji a postupne rástol. Po pandémii sme zaznamenali prepad, ale momentálne sa podiel online predaja hýbe okolo 23 percent a rastie.

Kým priemerná hodnota nákupu v kamennom obchodnom dome je 78 eur, v prípade online nákupu je to 216 eur. Snažíme sa dbať na dopravu, pretože očakávania zákazníka sú náročnejšie než pred pár rokmi.

Akí zákazníci nakupujú v e-shope?

Primárna zákaznícka báza online nákupov sa nachádza popri diaľnici D1 až po Trenčín. Odtiaľ máme najväčší počet zákazníkov. No online nákupy rastú aj na strednom a východnom Slovensku.

Dôležitá nie je len fyzická dostupnosť, ktorú prezentuje bratislavská pobočka, ale najmä mentálna dostupnosť. To znamená, že zákazník má subjektívny pocit, že sa k produktu dokáže ľahko dostať.

SkryťVypnúť reklamu

V Košiciach a Žiline sme otvorili plánovacie štúdia, kde je možné poradiť sa pri nákupe kuchyne alebo obývačky. Pomohli aj výdajné miesta, ktoré sú v Žiline, Banskej Bystrici a Košiciach.

S prázdnym žalúdkom sa ťažko nakupuje

Ako sa vyvíjajú plány na obchodný dom v Košiciach?

O strategických rozhodnutiach rozhoduje celá Ikea až po centrálu, ktorá je v zahraničí. Fungujeme na franšízovom princípe a rozhodnutie nestojí len na nás.

Ohľadne Košíc prebiehajú analýzy a priebežne sa vyhodnocujú výsledky. Nákupné správanie sa mení a my musíme reagovať. To bol aj jeden z dôvodov, prečo sme plánovanie sprístupnili viacerým ľuďom v regióne.

Pribudli menšie formáty predaja, ktoré Ikea kedysi nemala, teda plánovacie štúdiá a výdajné miesta. Každá investícia sa prepája s existujúcimi formátmi a následne sa zvažuje potenciál lokality z dlhodobého hľadiska. Takže neviem investíciu ani potvrdiť, ani vyvrátiť.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je problém, že ak by došlo k otvoreniu novej predajne, zrejme by odčerpala z bratislavskej pobočky časť zákazníkov a znížila by jej výkonnosť?

Patríme k najvýkonnejším pobočkám v regióne, čo je logické, pretože obsluhujeme celé Slovensko. Bratislavská pobočka má 36-tisíc štvorcových metrov, je najväčšia spomedzi okolitých krajín.

Cez distribúciu online objednávok pokrývame relatívne veľké územie. Dá sa však očakávať, že ak by sa nová pobočka otvorila, odčerpala by časť zákazníkov z Bratislavy. To by sme boli radi, pretože by splnila zámer, pre ktorý by bola vybudovaná.

Plánujete otvárať ďalšie plánovacie štúdiá?

Ďalšie plány sú zatiaľ vo fáze analýz a do rozhodnutí vstupuje viacero parametrov. Nejde len o vhodné prenajaté priestory, v ktorých sú menšie koncepty lokalizované.

SkryťVypnúť reklamu

Pri otvorení nového plánovacieho štúdia či iného formátu sa dbá na to, aby zamestnanci v nich mali aspoň obdobné pracovné podmienky, benefity a bezpečnosť ako v obchodnom dome v Bratislave.

V obchodnom dome máte aj reštauráciu. Je to niečo podobné ako kaviarne v kníhkupectvách, pre ktoré sú však viac-menej stratové. Ako je to vo vašom prípade?

Reštaurácia je súčasťou predajne, pretože zakladateľ Ikey Ingvar Kamprad tvrdil, že sa ťažko nakupuje s prázdnym žalúdkom. Vlani sme predali pol milióna hotdogov a 1,2 milióna mäsových a rastlinných guľôčok.

Ponukou a cenou sme sa stali destináciou pre rodiny s deťmi ako súčasť ich výletu. Rola jedla v našom koncepte je výrazná nielen z finančnej, ale aj zo zákazníckej stránky. Vlani si jedlo v reštaurácii a bistre kúpilo 1,4 milióna ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Celkové tržby sekcie Ikea Food boli vlani 10,1 milióna eur. V tom sú zahrnuté tržby reštaurácie, bistra, kaviarne aj obchodíka so švédskymi špecialitami. Ich podiel na celkových tržbách bol vlani 7,1 percenta.

Súvisiaci článok Ikea v Košiciach? Reťazec hovorí jedno, čísla niečo iné Čítajte 

V roku 2022 ste na krátky čas zaviedli aj dovoz hotového jedla. Prečo ste ho zrušili?

Bol to pilotný program na balené jedlo. Zistili sme však, že nevieme plne kontrolovať celý distribučný reťazec až k zákazníkovi vzhľadom na kvalitu, preto určitý sortiment neprichádzal do úvahy.

Zistili sme tiež, že to nedáva ani hlbší ekonomický zmysel, pretože sme službu nevedeli škálovať a ponúkali sme ju len v blízkom okruhu okolo centrály s limitovaným sortimentom jedál.

Ikea

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (1. 4. 2025)
USD 1.082
AUD 1.732
CZK 24.962
JPY 161.600
CAD 1.553
GBP 0.835
HUF 402.350
PLN 4.184
CHF 0.953
SEK 10.849

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 358
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 938
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 437
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 343
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 048
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 106
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 928
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 088
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 012
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 925
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 081
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 487
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 263
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 909
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 248
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Rovnako vo Francúzsku zaznamenala Tesla v marci slabé výsledky.


TASR
Peter Kmec, podpredseda vlády pre Plán obnovy a odolnosti a využívanie eurofondov.

Finančné prostriedky budú vyplatené až po finálnom schválení.


TASR
Český minister poľnohospodárstva Marek Výborný.

Od utorka platia v Česku ďalšie preventívne opatrenia.


TASR
Uhoľná elektráreň Salmisaari.

Elektráreň tvorila približne dve percentá celkových emisií Fínska.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 088
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 012
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 925
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 081
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 487
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 263
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 909
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 248
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu