V Nemecku od decembra platí európska smernica o poplatkoch za diaľnice, ktorá mieri najmä na vyššie spoplatnenie nákladnej dopravy využívajúcej fosílne palivá. V tomto roku má začať platiť aj na Slovensku.
Slovenskí dopravcovia tvrdia, že novinka, pre ktorú sa zaužívalo označenie Eurovignette, výrazne zdraží ich služby a bude mať vplyv aj na ceny potravín. Firmy, ktoré podnikajú v logistike v Nemecku, sú v hodnotení zmien opatrnejšie.

„Poplatky za diaľnice v Nemecku vzrástli v desiatkach percent, ale mýto zvýhodňuje mladšie vozidlá, s prvou registráciou po prvom júli 2019,“ hovorí napríklad manažér cestnej logistiky v spoločnosti Kuehne+Nagel Ivan Ďuriš.
Hrozba vyšších poplatkov podľa neho donútila logistické firmy nakupovať menšie nákladiaky s ekologickým pohonom, ale najmä obnoviť flotilu áut tak, aby spĺňali prísnejšiu emisnú normu Euro 7.
V článku sa dozviete:
- Prečo sa o Eurovignette hovorí práve teraz?
- Pomôže smernica Európe presedlať na ekologickejšiu dopravu?
- O koľko sa zvýšili náklady dopravcov v zahraničí a aké budú poplatky na Slovensku?
- Budú mať štáty voľné ruky pri určovaní cien mýtnych poplatkov?
- Bude smernica platiť aj pre autobusy a osobné autá?
1. Prečo sa o Eurovignette hovorí práve teraz?
Smernicu o poplatkoch za používanie dopravnej infraštruktúry (Eurovignette) schválil Európsky parlament v roku 2022. Rieši predovšetkým zvýšenie sadzieb mýta pre nákladné autá.