Príchod na čerpaciu stanicu Shell pri nákupnom centre Bory Mall v Bratislave niekedy pripomína súboj medzi vodičmi a asertívnym pracovníkom pumpy.
Zákazníkom ponúka pomoc a zároveň ich presviedča, aby tentoraz natankovali prémiové palivo, ktoré je o niekoľko desiatok centov na liter drahšie. Argumentuje nižšou spotrebou, lepším výkonom motora aj čistiacimi účinkami na palivový systém.
Nie je to ojedinelý jav. Prémiové palivá sú považované za svätý grál pohonných látok, marketing výrobcov im pripisuje priam zázračné účinky. Naftu a benzín s prívlastkami ako EVO Plus, MaxxMotion, V-Power či Verva pretláčajú ako luxusný produkt pre uvedomelých motoristov, ktorí chcú svojim štvorkolesovým miláčikom dopriať nadštandardnú starostlivosť.
Naozaj sa však prémiové palivá oplatia bežnému motoristovi? Do akej miery ide skôr o psychológiu vodiča, ktorý sa obáva, že ak bude do nádrže tankovať „obyčajné“ palivo, tak jedného dňa nenaštartuje?
Benzínu viac než nafty
Slovnaft vo výročnej správe za rok 2022 napísal, že po tom, ako na trh uviedol nové prémiové palivá, spravil „rozsiahlu marketingovú a mediálnu kampaň“. Cieľom bolo zvýšiť povedomie a zlepšiť ich vnímanie v očiach zákazníkov. Ako sa marketing prejavil na predaji, Slovnaft dodatočne neprezradil s tým, že ide o neverejné údaje v rámci obchodnej stratégie.
Vyhýbavo na otázky INDEXU k prémiovým palivám odpovedali aj ostatné značky. Napríklad Shell sa vyjadril, že ich podiel na jeho globálnych predajoch predstavuje 20 percent. Koľko je to na slovenskom trhu, to nespresnil.
Slovenská asociácia palivového priemyslu a obchodu (SAPPO), ktorej členmi sú výrobcovia a predajcovia pohonných látok, skonštatovala, že napríklad v septembri minulého roka tvoril prémiový benzín 14,9 percenta celkového objemu predaného benzínu na Slovensku a v prípade nafty to bolo 9,3 percenta.
„Ak sa pozrieme na vývoj podielu prémiového benzínu, mohli sme sledovať mierny nárast od začiatku roka 2023. Pri vývoji podielu prémiovej motorovej nafty sme evidovali od začiatku roka skôr stagnáciu až mierny pokles,“ dodala výkonná riaditeľka SAPPO Zuzana Oprchalová.
Vágny pojem bez dát
Všetky palivá, ktoré čerpacie stanice na Slovensku predávajú, musia spĺňať požiadavky kvality podľa platných noriem, a to EN228 pre benzíny, EN590 pre naftu a EN589 pre LPG.