SME

Slovensko sa zmien v automobilizme obávať nemusí, ak zachytí trendy

Odborníci porovnávali výhody aj nevýhody odklonu od spaľovacích motorov.

Montovanie osobného automobilu Peugeot v závode PSA Peugeot Citroën v Trnave.Montovanie osobného automobilu Peugeot v závode PSA Peugeot Citroën v Trnave. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Môže prechod na „zelenú mobilitu“ predstavovať hrozbu pre strednú Európu spojenú so zánikom obrovského množstva pracovných miest aj na Slovensku?

„Medzinárodná spravodajská agentúra Bloomberg začiatkom tohto roka uviedla, že v súvislosti s prechodom na elektromobilitu môže na Slovensku zaniknúť až 85-tisíc pracovných miest, čo predstavuje približne 4,5 percenta našej pracovnej sily. Ide pritom o pracovné miesta nielen v samotných automobilkách, ale aj u dodávateľov komponentov,“ uvádza Asociácia personálnych agentúr Slovenska (APAS).

SkryťVypnúť reklamu

Nové odvetvia aj pracovné miesta

Odborníci z personálnych agentúr na Slovensku však považujú tento pohľad za príliš zjednodušený. Vývoj môže byť podľa nich aj opačný, zmena môže znamenať príležitosť.

Označenie nášho regiónu ako „európsky Detroit“ súvisí nielen s tým, že sa tu v prepočte na obyvateľa vyrobí najviac automobilov na svete. Je aj pripomienkou, že by nás v budúcnosti mohol čakať podobný osud ako niekdajšie priemyselné srdce Spojených štátov.

Prezidentka APAS a súčasne generálna manažérka personálnej agentúry ManpowerGroup Zuzana Rumiz vidí za zelenou ekonomikou aj príchod nových odvetví, spojených s vytváraním nových pracovných miest.

Dopyt po pracovníkoch bude podľa nej v automotive nielen pretrvávať, dokonca sa môže ešte zvyšovať.

„Potrebné zručnosti však budú iné než tie, ktoré si vyžaduje automobilový priemysel v súčasnosti. Nebude to teda otázka počtu zamestnancov, ale ich kvalít,“ upozorňuje.

SkryťVypnúť reklamu

Zmeny v dodávateľských firmách

Nepredpokladá rast nezamestnanosti, no musíme podľa nej počítať s tým, že kľúčové bude vzdelávanie zamestnancov a uchádzačov počas transformačného procesu, ktorý tento sektor čaká.

Automobilový priemysel tvorí na Slovensku približne tri percentá HDP. V štyroch automobilkách a v približne 350 dodávateľských firmách, ktoré pre ne zabezpečujú rozličné komponenty, v súčasnosti pracuje asi 260 tisíc ľudí.

„V súvislosti s prechodom výroby z automobilov so spaľovacími motormi na elektromobily je podľa Bloombergu otázny najmä osud rozsiahlej siete dodávateľov, ktorí tvoria chrbticu priemyslu a udržiavajú našu ekonomiku v chode,“ uvádza ďalej asociácia.

„Táto prognóza je založená na jednoduchom predpoklade, že elektrické autá majú v porovnaní s klasickými menej komponentov a ich výroba je preto jednoduchšia. Dôsledkom by tak mal byť nielen nižší počet pracovníkov v samotných automobilkách, ale aj zánik naviazaných firiem. Na druhej strane sú však nové komponenty spojené so zložitejšími výrobnými procesmi,“ upozorňuje Martin Huba, výkonný riaditeľ personálnej agentúry Synergie Slovakia.

SkryťVypnúť reklamu

Zachytiť investorov a nové technológie

Ako pripomína obchodný riaditeľ personálnej agentúry Index Nosluš Jindřich Hodek, je dôležité nezaostať za okolitými krajinami v získavaní investorov, a to najmä na výstavbu tovární zameraných na výrobu batérií do elektromobilov.

Členské štáty Európskej únie, vrátane Slovenska, prijali legislatívu, ktorá by mala do roku 2050 zabezpečiť uhlíkovú neutralitu Európy. Jej súčasťou sú aj smernice a nariadenia, ktoré zásadným spôsobom ovplyvnia vývoj v automobilovom priemysle.

Súvisiaci článok Európske automobilky potrebujú nový plán, aby zvládli nápor Tesly a Číny Čítajte 

„Automobilky už teraz pripravujú svoje stratégie a rozhodujú aj o umiestňovaní výroby bezemisných alebo nízkoemisných vozidiel v jednotlivých výrobných závodoch. Podľa ich rozhodnutia sa potom zariadia aj dodávatelia. Zlomové z pohľadu automobilového priemyslu sú roky 2025, 2030 a 2035,“ upresňuje Branislav Jančuška z personálnej agentúry Grafton.

SkryťVypnúť reklamu

V prvej fáze sa podľa odhadu personalistov z APAS možno zníži dopyt po pracovníkoch, ktorých je dnes u nás v automobilovom priemysle výrazný nedostatok, alebo sa zníži ich deficit.

Odborníci sa však zhodujú v tom, že zásadný ani dlhodobý vplyv na rast nezamestnanosti na Slovensku sa očakávať nedá.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (20. 4. 2025)
USD 1.136
AUD 1.785
CZK 25.009
JPY 161.980
CAD 1.577
GBP 0.859
HUF 407.600
PLN 4.274
CHF 0.929
SEK 11.028

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 707
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 351
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 943
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 804
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 582
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 472
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 097
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 42 541
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 586
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 341
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 786
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 260
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 046
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 452
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 479
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vizualizácia projektu Fizz Park.

Investor Fizz Parku presvedčil úradníkov z bratislavského magistrátu.


Výrobcovia hodiniek budú patriť medzi najviac poškodených americkými clami.


TASR
Prešovské sídlisko Sekčov.

Výraznejší nárast nastal len v Prešove, Trnave a druhom bratislavskom obvode.


TASR
Ilustračné foto.

Spotreba klasického pivo v Nemecku už roky klesá.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 42 541
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 586
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 341
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 786
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 260
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 046
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 452
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 479
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu