Štát stále nevie, ako sa bude stavať a financovať výstavbu rýchlostnej cesty R4. Šesťdesiatkilometrová erštvorka z Prešova na sever k poľským hraniciam má byť pritom súčasťou medzinárodného koridoru Via Carpathia, ktorý prepojí Baltské a Egejské more.
V teréne zatiaľ vidieť len realizáciu dvoch úsekov obchvatu Prešova. Zvyšných deväť častí od Kapušian po štátne hranice sa stále rieši iba na papieri.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) od leta minulého roka pripravuje aktualizáciu štúdie realizovateľnosti. Konzorciu firiem Dopravoprojekt a HBH Projekt za ňu zaplatí bezmála 337-tisíc eur (bez DPH).
Štúdia by mala dať odpoveď na to, či má význam stavať cestu v plnom profile (teda štyri pruhy) a ako sa bude jej výstavba financovať.
Odpovede na tieto otázky sa však už v minulosti zisťovali. Pôvodná štúdia z roku 2014 posudzovala trasovanie aj šírku budúcej rýchlostnej cesty.
Ako najlepšie riešenie z nej vyšlo postaviť väčšinu rýchlocesty, a to od Lipníkov po štátnu hranicu, v dvoch pruhoch: „Je zrejmé, že štvorpruhová rýchlostná komunikácia je v danom území dopravne predimenzovaná, a preto ekonomicky nezdôvodniteľná.“
Na otázku financovania mala zasa odpovedať minuloročná štúdia Výskumného ústavu dopravného (VÚD), ktorá porovnávala verejno-súkromné partnerstvo (PPP) a štátny rozpočet s podporou eurofondov.
V článku sa dočítate:
- Prečo je nutné robiť novú štúdiu na rýchlocestu R4,
- koľko pruhov by mala mať,
- koľko by mala stáť a ako sa dá na nej ušetriť,
- kedy sa začne stavať?
Pripravovali dva pruhy
Otočka v počte jazdných pruhov sa zdá definitívna. Rezort dopravy vlani na jeseň rozbehol tender na dokumentáciu pre územné rozhodnutie pre R4 so štyrmi pruhmi.