Mala to byť veľká investícia, ktorá dá prácu štyrom až ôsmim tisíckam ľudí. Tak závod spoločnosti Bosch pri Prešove za stovky miliónov eur ohlasoval v lete 2022 vtedajší minister hospodárstva Richard Sulík. Vyrásť mal v priemyselnom parku Záborské, pre ktorý schválili aj štatút významnej investície. Bosch tam plánoval výrobu elektromotorov do bicyklov.
Už na jeseň však investičný plán nemecká spoločnosť zrevidovala. Narazila totiž na problémy s výkupom pozemkov, na ktorých mala stáť pôvodná fabrika. Následne výstavba závodu zamrzla.
Bosch si však v Prešove na prechodné obdobie prenajal priestory, kde pracuje približne štyristo ľudí.
Oveľa väčšie ťažkosti však firme priniesol cyklický prepad dopytu po elektrobicykloch. Bosch preto v pondelok zamestnancom oznámil, že bude prepúšťať a ukončí výrobu.
Koniec o pár dní
Prepúšťanie Boschu na východe Slovenska nemá nič spoločné s aktuálnym rozhodnutím nemeckej centrály, ktorá minulý týždeň oznámila, že do štyroch rokov plánuje prepustiť 3500 ľudí v divízií domácich spotrebičov. Ako dôvod uviedla znižovanie nákladov, od čoho si sľubuje udržanie konkurencieschopnosti.
Pri Prešove pôsobí totiž úplne iná divízia - Bosch eBike Systems. Tá v rámci holdingu funguje ako samostatná jednotka a vyrába primárne motory pre elektrobicykle.
„Spoločnosť Bosch sa rozhodla ukončiť výrobu eBike pohonov od marca 2024. Zamestnanci boli dnes 26. februára o rozhodnutí informovaní,“ potvrdil pre INDEX riaditeľ korporátnej komunikácie skupiny Bosch pre Česko a Slovensko Pavel Roman.
Týmto rozhodnutím Bosch podľa neho zároveň definitívne upúšťa od rozširovania existujúceho výrobného areálu v Prešove.
Heger obvinil Fica
Dôvodom nemá byť politická situácia na Slovensku a vláda Roberta Fica, ako naznačoval bývalý premiér Eduard Heger (Demokrati). Ten na sociálnej sieti napísal, že koniec fabriky pri Prešove sú „následky krokov Roberta Fica a Petra Pellegriniho“.
Bosch však za hlavné dôvody označuje trhové faktory. Nemecká firma sa totiž prerátala. S cieľom uspokojiť zvýšený dopyt po elektromotoroch plánovala rozširovať svoju výrobu o fabriku pri Prešove. Následne však zistila, že dopyt po elektromotoroch sa nezvyšuje tak, ako predpokladala, a preto prešovský závod nepotrebuje.
Bosch tvrdí, že ostatné tri roky boli pre neho ako na vlnovke. Počas pandémie evidoval vysoký dopyt od zákazníkov, ale bojoval s problémami v dodávateľských reťazcoch.
Nepredvídateľnosť vo výrobe viedla v niektorých prípadoch k predimenzovaným objednávkam, aby mala firma dostatok elektromotorov na očakávaný ďalší rast podnikania.
Stačí im Maďarsko
Teraz sa biznis dostal v inflačnom prostredí do stagnácie a v niektorých krajinách až do recesie. Tržby v maloobchodoch sú veľmi nízke a ľudia viac šetria. „Podľa nášho názoru je celé odvetvie v súčasnosti vo fáze konsolidácie, kým sa ponuka a dopyt nevrátia do rovnováhy – čo by mohlo trvať minimálne celý rok 2024,“ vysvetľuje pre INDEX Pavel Roman.
Bosch eBike Systems má centrálu v nemeckom meste Reutlingen, ale výroba motorov, akumulátorov a displejov do elektrobicyklov prebieha v Malajzii a v maďarskom Miškolci.
V maďarskej pobočke zamestnáva 2500 ľudí a elektrobicyklom venuje časť výrobnej kapacity. „Súčasné a strednodobé očakávané množstvá pohonných jednotiek pre elektrobicykle je možné vyrobiť s existujúcimi výrobnými kapacitami v hlavnom závode v Miškolci v Maďarsku,“ dodáva Roman.
Problémy s pozemkami
S prípravou prešovského závodu pre Bosch boli problémy od začiatku. Komplikovaný bol najmä výkup pozemkov v priemyselnom parku pri Prešove.
Televízia Markíza v januári tohto roka upozornila, že ministerstvo hospodárstva výkup zastavilo. Sporná bola cena pozemkov. Výkup 55 hektárov pred obcou Záborské začalo ministerstvo pod vedením bývalého ministra Karela Hirmana (Demokrati). Majitelia dostali kúpno-predajné zmluvy a niektorí ich aj podpísali, ale peniaze na účet nedostali.
Časti majiteľov sa nepozdávala nízka výkupná cena (26,53 eura za štvorcový meter). Spoločnosť MH Invest, ktorá pozemok v mene štátu vyrovnávala, pre nespokojnosť podala podnet na preskúmanie znaleckého posudku.
„Rezort hospodárstva preto z dôvodu opatrnosti nevydal pokyn na podpis návrhov kúpnych zmlúv zo strany spoločnosti MH Invest, ktoré podpísali niektorí vlastníci pozemkov,“ vysvetlila vtedy hovorkyňa ministerstva hospodárstva Mária Pavlusík Némethová. Odvtedy však bolo o výkupe pozemkov pod budúcou fabrikou ticho.
Na Slovensku sa Boschu darí
Bosch nie je na Slovensku nováčikom. Má výrobný závod v Michalovciach pod názvom BSH Drives and pumps. Vyrába tam elektromotory a pumpy pre bielu techniku - práčky, sušičky, umývačky riadu, odsávače pár a malé domáce spotrebiče.
Závod vyprodukuje ročne 13 miliónov motorov. Ide o obrovskú fabriku, ktorá dosahuje tržby na úrovni od 160 do 200 miliónov eur a je dlhodobo zisková (v roku 2022 bol na úrovni 3,3 milióna eur).
Druhú fabriku má v Bernolákove pri Bratislave firma Robert Bosch Production. Ide o jediný závod holdingu na svete, ktorý sa venuje renovácii alternátorov.
Vlani vrátil späť do obehu zhruba 200-tisíc alternátorov pre autá a úžitkové vozidlá. Okrem toho spoločnosť robí diagnostiku záruk štartérov a alternátorov pre zákazníkov na celom svete. Dosahuje stabilné tržby okolo 11 až 14 miliónov eur, no hospodárske výsledky výrazne kolíšu zo zisku do straty.
Obchod zastrešuje na Slovensku tretia firma - Robert Bosch so sídlom v Bratislave. Tá sa venuje predaju náhradných dielcov, diagnostických zariadení a má sieť 44 nezávislých autoservisov Bosch Car Service.
Obchodná noha zabezpečuje aj predaj elektrického náradia, ako sú napríklad vŕtačky, zabezpečovacích systémov a termotechniky, teda klimatizačných jednotiek, tepelných čerpadiel (pod značkami Buderus a Bosch) či kotlov.
Na Slovensku má Bosch dobrú reputáciu, čo sa pretavuje aj do hospodárskych výsledkov. Každoročne jej rastú tržby (v roku 2022 boli na úrovni takmer 22 miliónov eur) a a zisk predstavoval viac než 500-tisíc eur.