Diskontný textilný reťazec Pepco ohlásil ukončenie aktivít v Rakúsku. Ako dôvod na odchod z trhu, na ktorý vstúpil len pred dva a pol rokom, uviedol nízky dopyt po diskontnom tovare, vysokú infláciu a vysoké prevádzkové náklady.
Pôvodom poľský reťazec zároveň oznámil, že sa zameria na trhy s najvyšším rastovým potenciálom. Jedným z nich je aj Slovensko, kde pôsobí už viac ako dekádu a vlani v krajine otvoril deväť nových predajní.
Pepco na Slovensku prevádzkuje 148 obchodov. Na porovnanie, v Česku ich má bezmála tristo a v domovskom Poľsku viac ako 1300. Celkovo skupina Pepco zastrešuje štyritisíc predajní v 19 európskych krajinách.
Kde môže ešte expandovať
V segmente diskontného textilu panuje silná konkurencia. Pepco bojuje o zákazníka so sieťami ako Kik, Sinsay či Action, čo stláča ziskové marže obchodníkov nadol.

Vedúci prenájmu nákupných centier v Cushman & Wakefield Robert Skládal preto neočakáva, že by Pepco na Slovensku ďalej výrazne expandovalo.
„Dramaticky rastie sieť vtedy, keď prichádza na nový trh. Pepco je už stabilizovaná značka,“ myslí si.
Reťazec doteraz expandoval aj preto, lebo developeri stavajú nové retailové parky v menších mestách po celom Slovensku. Práve na tie lokality sa sústreďuje, hoci obchody má aj vo veľkých obchodných centrách. Napríklad aj v Bratislave.
Skládal predpokladá, že Pepco sa teraz zameria na doplnenie siete v lokalitách s dostatočne veľkou spádovou oblasťou.
Pepco na naše otázky do uzávierky článku nereagovalo.

Ceny stláčajú aj úspory z rozsahu
Úspech predajní Pepca súvisí nielen s relatívne nízkou cenou tovaru, ale aj s úsporami z rozsahu. Tržby reťazca rastú, pretože otvára nové predajne a objednáva tovar centrálne pre celý región strednej Európy.
„Rastú nám objemy objednávok, ktoré posilňujú našu vyjednávaciu pozíciu s dodávateľmi, s ktorými si vieme dohodnúť stabilizovanejšiu cenu,“ vysvetľoval vlani pre INDEX vtedajší manažér Pepca pre Slovensko a Česko Milan Drahoš.
Tržby slovenského Pepca v roku 2022 narástli od 35 percent na 126 miliónov eur, zisk po zdanení klesol o 15 percent na 11,8 milióna eur. Finančné výsledky za rok 2023 ešte nie sú zverejnené.
Tempo rastu sa spomaľuje
Skupina Pepco nemá problémy len v Rakúsku, jeho expanzia narazila na limity na viacerých európskych trhoch.
V októbri firma naznačila, že spomalí tempo otvárania nových obchodov. Vo finančnom roku 2023/2024 (od októbra do septembra) plánuje po celej Európe otvoriť štyristo nových obchodov, čo je o 228 menej ako rok predtým.
Riaditeľ Pepca Andy Bond vysvetlil, že sa chcú sústrediť na obnovenie ziskovosti. Odchod z Rakúska je zrejme súčasťou tohto plánu. S odkazom na slabšie tržby v strednej a východnej Európe vlani na jeseň znížila očakávania ziskovosti.
Pesimisticky vnímajú situáciu v Pepcu aj investori. Za posledný rok sa cena jeho akcií na varšavskej burze prepadla na polovicu, a to zo 43 na 22 poľských zlotých.
Navyše, vlani v lete skrachoval majoritný akcionár Pepco Group, juhoafrická firma Steinhoff International s nemeckým rodokmeňom. Steinhoff sa dostal do problémov pri splácaní obrovských dlhov, ktoré si narobil pri veľkorysej expanzii.
Jeho bankrot však nemal priamy vplyv na dcérske firmy. Podľa poľských analytikov boli zrejme prevedené na inú spoločnosť formou fúzie alebo akvizície, čo im umožnilo pokračovať v činnosti pod novým vlastníkom.