Od svojho vzniku pred viac ako 20 rokmi centrá zdieľaných a podnikových služieb na Slovensku postupne naberajú nové kompetencie a získavajú odborné znalosti. To prispieva k ich rastu a vytváraniu nových pracovných pozícií s vyššou pridanou hodnotou. Centrá tak nielen podporujú a zefektívňujú hlavnú činnosť svojich materských spoločností, čo bolo aj dôvodom, prečo vôbec na Slovensku začali vznikať, ale generujú aj ďalší biznis a klientov pre svoje materské spoločnosti.
"Práve výsledky a dobré meno centra inšpirujú jeho materskú spoločnosť, aby tu vytvárala nové pracovné pozície a poverovala ho novými kompetenciami a projektmi,"povedal pre The Slovak Spectator Roman Šustek, IT business partner centra podnikových služieb výrobcu batérií Clarios. Dodáva, že centrá sa postupne stali partnermi svojich materských spoločností, už nie sú len ich poskytovateľmi služieb. "To, čo centrá na Slovensku ponúkajú, je talent za rozumnú cenu, návratnosť investícií a pridaná hodnota."
Slovensko už dávno nie je krajinou s nízkymi mzdami. Čo ho udržuje konkurencieschopným, sú stabilita zamestnancov centier a ich adaptabilita.
"Oproti našim konkurenčným pobočkám vo svete sme výnimoční tým, že sme stále schopní najímať tu veľmi kvalifikovaných ľudí," uviedla Lucia Groneová, vedúca oddelenia ľudských zdrojov v Swiss Re na Slovensku s tým, že sú to najmä mladí ľudia a študenti, ktorí u nich radi zostávajú pracovať. „Máme nízku fluktuáciu a zároveň sa nám darí naberať aj ženy.“

Sú centrá podnikových služieb, napríklad v Ázii, v ktorých sú mzdové náklady nižšie, ale ich miera fluktuácie je výrazne nad úrovňou desiatich percent, teda nad hranicou, ktorá sa považuje za zdravú fluktuáciu. To má vplyv aj na ich stabilitu. Ďalšími dôležitými faktormi je podiel ľudí, ktorí sú schopní učiť sa a postupovať na vyššie pozície, a schopnosť prejsť z, napríklad, matematickej na finančnú pozíciu, t. j. adaptabilita.
"Toto sú tri faktory, ktoré nám zabezpečujú zdravú pracovnú silu, ktorá je adaptabilná, ale aj stabilná," povedala Groneová.
Competence Center spoločnosti Zürich v Bratislave, ktoré je súčasťou spoločnosti Zurich Insurance, je už skôr partnerom svojej materskej spoločnosti než len jeho servisným centrom. Jeho ambíciou je získavať nové projekty, uviedol Tomáš Polakovič, vedúci aktuárskych služieb pre obchodnú analýzu.
"Chceme projekty, ktoré sú dobre viditeľné a náročné," povedal Polakovič s tým, že ich cieľom spolu s kolegami je špecializovať sa a byť v daných oblastiach v rámci skupiny jednotkou. "Keď sa povie udržateľnosť, chceme, aby im napadla Bratislava."
Postup pri získavaní nových projektov je taký, že centrála Zürichu ich najprv osloví s problémom v oblasti, v ktorej sú odborníkmi, a požiada ich, aby prišli s riešením, ktoré sa dá implementovať v rámci celej skupiny. Nedávnym príkladom bolo vytvorenie tímu pre ESG reporting, ktorý sídli v Bratislave, ale jeho pôsobnosť je pre celú skupinu.
Bez získavania nových pracovných pozícií hrozí, že sa centrá budú zmenšovať, pretože mnohé úlohy sa automatizujú a IT technológie sa využívajú vo väčšej miere.
"Nechcem hovoriť za celý sektor, pretože rôzne centrá majú rôznu náplň práce a v niektorých je implementácia technológií náročnejšia," uviedla Lucia Gogová, country HR partnerka IBM na Slovensku. "Tam to pôjde asi pomalšie, ale je to všeobecný trend."
Ostrovy pozitívnej deviácie
To, čo inšpiruje materské spoločnosti, aby rozširovali svoje centrá podnikových služieb alebo prinášali nové pozície do danej krajiny, je aj existencia potenciálnych zamestnancov. Univerzity v tomto smere zohrávajú dôležitú úlohu. Mnohé z nich však generujú absolventov vhodných skôr pre akademickú sféru ako pre biznis, hovorí Peter Rusiňák, koordinátor Business Service Center Forum (BSCF) pri AmCham Slovakia.