Na Slovensku je v prevádzke už 13 cestných tunelov. Dva, Višňové a Čebrať, sú rozostavané. Diaľničiari plánujú postaviť ďalšie takmer dve desiatky tunelov. Zatiaľ na papieri.
Minister dopravy Jozef Ráž presadzuje na úseku Turany-Hubová postaviť skoro šesťkilometrový tunel Korbeľka namiesto estakády, ktorú preferujú niektoré obce. Na tomto úseku pribudne ešte jeden kratší tunel Havran.
Otázne je, či sú tunely najlacnejšie a najrýchlejšie varianty spojenia diaľnice D1 a iných ciest na Slovensku. Popri nich sa stavajú aj cestné mosty-estakády.
Odborník na dopravu Ondrej Matej tvrdí, že porovnávať cenu tunela a estakády je náročné, pretože okrem stavebných nákladov do hry vstupujú aj ekologické vplyvy na okolitú prírodu či limitované trasovanie. Tunel je podľa neho zvyčajne drahší.
Podobne stojí na tenkom ľade aj porovnávanie ceny tunelov na kilometer. „Porovnávať tunel Branisko, ktorý sa staval pred 20 rokmi, s dnešnými tunelmi je neadekvátne,“ tvrdí riaditeľ Inštitút pre dopravu a hospodárstvo ONDREJ MATEJ v rozhovore pre INDEX.
V rozhovore sa dočítate:
- Či má Slovensko peniaze na ďalšie tunely,
- mali by sa spoplatňovať ako vo Švajčiarsku,
- či je správne, že sa tunel pod Donovalmi vracia do hry,
- ktorý variant prepojenia D1 a R1 je vhodnejší,
- ako sa dá pri razení tunelov ušetriť čas aj peniaze?
Dá sa určiť cena tunela pri diaľničných úsekoch, ktorých je súčasťou?
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tieto údaje určite má. Tunel je v rámci diaľničného úseku samostatný stavebný objekt.
Môžeme teda porovnať, koľko stoja jednotlivé tunely a vytvoriť tak rebríček?
Môžete, ale nebude to relevantné porovnanie. Každý tunel sa staval v inom čase, v inom teréne, mal rôzne technológie a technické normy v čase výstavby.
Počítať náklady na jeden kilometer je tiež bezpredmetné. Porovnávať by sa dali náklady na dva tunely, ktoré by sa stavali naraz, v rovnakom geologickom prostredí s rovnakou technológiou. K takej situácii ešte na Slovensku nedošlo a ani nedôjde.
Porovnávať tunel Branisko, ktorý sa staval pred 20 rokmi, s dnešnými tunelmi je neadekvátne. Napríklad len vozovka v novších tuneloch musí byť podľa noriem betónová a nie asfaltová. To môžu byť miliónové rozdiely v cene.
Takže sa nedá určiť, ktorý tunel na Slovensku je najdrahší?
Nie, lebo sa stavajú v inom čase. Keby sme naceňovali tunel Branisko v súčasných cenách, tak by bol asi najdrahší, lebo je aj najdlhší. Ale to je hypotetická cena.
Višňové a Čebrať už mohli byť hotové
Koľko percent z ceny napríklad tvorí tunel Bikoš pri obchvate Prešova?
Z úseku, ktorého bol súčasťou, asi polovicu ceny. Ale pri celom obchvate mesta je to oveľa menej.
Ako sa dá na tuneloch ušetriť?