BRATISLAVA. Vo februári tohto roku sa na Slovensku predalo 7 702 nových osobných vozidiel.
V medziročnom porovnaní to predstavuje nárast o 16,3 %. Vyplýva to z údajov zverejnených Európskych združením výrobcov automobilov (ACEA).
Nárast oproti vlaňajška
Od začiatku roku sa pritom u nás dohromady predalo 15 637 nových osobných áut. Za rovnaké obdobie minulého roka to bolo 13 303.
Ako doplnil Zväz automobilového priemyslu SR, vyše pätinový podiel na trhu dosiahla v druhom mesiaci značka Škoda.
Nasleduje Hyundai a Toyota s podielom medzi 10 a 11 %. Registrácie malých úžitkových automobilov dosiahli vo februári 835 vozidiel, čo oproti rovnakému mesiacu minulého roka predstavuje nárast o 51 %.
Naopak pokles eviduje zväz pri nákladných vozidlách ale aj pri autobusoch. Predaje nákladných áut do 12 ton sa znížili o 30 %, keď dosiahli 30 kusov a predaje nákladných áut nad 12 ton klesli o 3 % na 280 kusov. Autobusov sa na Slovensku vo februári predalo iba šesť. V rovnakom období predchádzajúceho roka ich bolo 58.
V celej Európskej únii stúpol vo februári aktuálneho roka automobilový trh o 10,1 %, keď predaje dosiahli 883 608 kusov. Spomedzi štyroch hlavných trhov únie rástli dvojciferným tempom Francúzsko a Taliansko.
Za prvé dva mesiace tohto roka sa registrácie áut zvýšili o 11,2 % na 1,7 milióna kusov. Hlavné trhy zaznamenali solídny rast, Nemecko a Taliansko šli hore o takmer 12 %, Francúzsko o 11,2 % a Španielsko o 8,7 %.
Vzrástol predaj elektromobilov
Vo februári 2024 vzrástol v únii predaj elektromobilov na batérie o 9 % na 106 187 kusov a udržal si tak stabilný podiel na trhu na úrovni 12 %. Výrazne posilnili najmä Belgicko, Francúzsko a Holandsko, zatiaľ čo registrácie v Nemecku klesli o 15,4 %.
Predaj nových hybridných elektrických áut stúpol o 24,7 %, čo bolo spôsobené výrazným rastom vo Francúzsku, Španielsku, Nemecku a Taliansku, ktoré spoločne predstavujú viac ako 70 % predaja v únii. Celkovo dosiahol predaje 255 511 kusov, čo predstavuje 28,9 % trhu.
V druhom mesiaci išiel hore aj trh s benzínovými automobilmi, a to o 6,1 %. Hoci medzi kupujúcimi ostáva tento typ vozidiel stále najobľúbenejší, jeho podiel na trhu klesol z 36,9 % na 35,5 %.
Trh s naftovými autami sa naopak vo februári znížil o 5,1 %. Pokles zaznamenali viaceré trhy vrátane Francúzska, Španielska a Talianska. Výnimkou je Nemecko, kde predaj naftových vozidiel vzrástol o 9,7 %.
Celkovo dosiahli predaje dieselových áut 113 891 kusov, čo predstavuje podiel na trhu na úrovni 12,9 %.