Na slovenskom maloobchodnom trhu s módou dochádza k najväčšiemu krachu za posledné roky. Ani známe módne značky v portfóliu ako Tommy Hilfiger, Tommy Jeans, G-Star, Diesel či Levis nepomohli spoločnosti Denim Retail k tomu, aby „prežila“.
Po firme, ktorá počítala tržby v miliónoch eur, išli hlavne prevádzkovatelia nákupných centier. Aj keď návrh na vyhlásenie konkurzu podalo jedno z nich, nakoniec sa k nemu pridali aj prevádzkovatelia ďalších obchodných komplexov.

Úspešný koncept...
Trh s oblečením, resp. módnymi značkami sa riadi špecifickými pravidlami. Najmä nadnárodné značky si v jednotlivých krajinách vytvárajú buď vlastné zastúpenie, alebo uzatvárajú zmluvu o zastúpení. Druhým prípad platil aj pre skupinu Denim.
Tá na našom trhu zastrešovala predaj oblečenia pod značkami Tommy Hilfiger, Diesel a Levis. O skupine píšeme preto, že zakladateľ spoločnosti Ondrej Konečný postupne vytvoril hneď niekoľko firiem, ktoré spájalo slovo Denim v názve.
Ako prvá bola v marci 2015 založená spoločnosť Denim Retail. Jej zakladateľmi bol Ondrej Konečný a Michal Zúbrik. Ako názov napovedá, táto firma v ďalších rokoch zastrešovala aktivity skupiny v maloobchode.
O pár mesiacov na to boli založené aj spoločnosti Denim Group a Denim Outlet. Prvá menovaná zastrešovala veľkoobchodné aktivity skupiny, druha predajňu s výpredajovým oblečením.
Relevantnejšie postavenie mala spoločnosť Denim Group, ktorej tržby sa pohybovali na úrovni piatich miliónov eur. Vlajkovou spoločnosťou skupiny však bola z pohľadu obratu firma Denim Retail. Rekord zaznamenala v roku 2019, keď obrat presiahol hranicu 6,6 milióna eur.
.... s problémami
Prišiel však covid a firma sa aj vďaka nemu zviditeľnila. V júni 2021 informoval Denník N o tom, že spoločnosť Denim Retail podala na Európskom súde pre ľudské práva žalobu. Dôvodom malo byť odkladané odškodnenie za zatvorenie prevádzok počas pandémie. Žiadala odškodnenie dva milióny eur.
„Najviac nás predajcov módy zaťažuje to, že nám štát doteraz nijako nekryl náklady na nákup sezónnych kolekcií pre minulé obdobia, ktoré už teraz vieme predávať iba so stratou. Pandemické zatváranie predajní nám zasiahlo až tri sezóny po sebe,“ vysvetľoval Konečný.

Podnikateľ kritizoval aj kroky vlády. „Naša vláda má ambíciu nesystémovo kompenzovať iba zamestnancov, ktorí sú voličmi, no nedostatočne pomáha podnikateľom, ktorí sú ich zamestnávateľmi. Firmu držíme naďalej v chode iba z vlastných rezerv a nových úverov,“ konštatoval.
Že skupina riešila problémy, dokazovali aj kroky, o ktorých INDEX informoval ešte pred rokom. Skupina vtedy zatvorila prevádzky Tommy Hilfiger v bratislavských nákupných centrách Aupark, Vivo aj v nitrianskych Mlynoch.
Konečný hovoril o tom, že ide o štandardný postup. „V niektorých obchodných centrách nedošlo k dohode s prenajímateľom po indexácii (zvýšení) nájmov a navyšovaní poplatkov za služby a energie, preto bola v súlade s plánom optimalizácie ich činnosť pozastavená,“ uviedol Konečný.
Majiteľ skupiny vravel o zmenách predajných kanálov. „Momentálne optimalizujeme a zefektívňujeme fungovanie, zlepšujeme procesy a zrýchľujeme dodávanie cez naše eshopy,“ povedal s tým, že hlavným cieľom bolo zvýšiť dostupnosť v čase, keď sa zásadne mení nákupné správanie zákazníkov.
V dlhoch
Už v tom čase spoločnosti zo skupiny figurovali medzi dlžníkmi viacerých štátnych inštitúcií. „Ide pravdepodobne o záväzky z covidového obdobia, keď boli naše prevádzky z rozhodnutia vlády uzatvorené a ktoré mali odloženú splatnosť alebo sú predmetom splátkového kalendára,“ vysvetľoval dôvod dlhov.
Dlhy však skupina nemala len v Sociálnej poisťovni či Finančnej správe. Ako ukázali ďalšie mesiace, neplnila si svoje povinnosti ani voči ďalším obchodným partnerom.
V septembri minulého roka informovali Hospodárske noviny o tom, že ministerstvo financií voči Denim Retail eviduje pohľadávku vo výške 119 642 eur. Tá vznikla tak, že firma neplnila podmienky 300-tisícového prevádzkového úveru, ktorý jej poskytla Eximbanka v rámci covidovej pomoci.
Za tento úver od štátnej banky pritom v rozsahu 80 percent ručilo ministerstvo financií. K zverejneniu dlžníka obvykle dochádza vtedy, ak prestane komunikovať s veriteľom. Následne môže ministerstvo posunúť dlh Slovenskej konsolidačnej, ktorá začne s jeho vymáhaním.
„Snažíme sa zefektívniť naše fungovanie, aby sme boli schopní fungovať aj naďalej a postupne vyriešiť aj tento záväzok,“ obhajoval sa pre denník Konečný.
Centrá v pozore
Nezvyčajné bolo to, že spoločnosť Denim Retail nezverejnila účtovnú závierku za rok 2021. Neurobila tak do dnešných dní. Podobné znaky prispievajú k zvyšovaniu nedôveryhodnosti firmy.
Aj to mohlo prispieť k tomu, že sa v septembri minulého roka obrátilo na súdy vedenie nitrianskeho obchodného centra Mlyny a požiadalo o vyhlásenie konkurzu spoločnosti Denim Retail.
Mlyny však neboli jediným obchodným centrom, ktoré evidovalo nezaplatené faktúry. Súdu sa v nasledujúcich mesiacoch prihlásili aj košický a žilinský Aupark, ale aj bratislavská Stanica Nivy. Medzi veriteľmi však boli aj Sociálna poisťovňa, Finančná správa SR a poisťovňa Dôvera.

Vedenie spoločnosti Denim Retail malo čas vydokladovať, že má dostatok finančných zdrojov na to, aby vedelo fungovať ďalej. To sa však nestalo. Bratislavský súd vyhlásil konkurz spoločnosti 20. marca.
V praxi tak dôjde k rozpredaju majetku v snahe čo najviac uspokojiť veriteľov. Otázne však zostáva, aký majetok nájde konkurzný správca. Firma len Sociálnej poisťovni dlhuje takmer 105-tisíc eur. Medzi dlžníkmi eviduje predajcu oblečenia aj Finančná správa (dlh 10-tisíc eur) či Všeobecná zdravotná poisťovňa (30-tisíc eur).
Biznis ide ďalej
Tu by sa mohlo zdať, že sa príbeh značky Denim na Slovensku končí. Nie je to však tak. Zakladateľ skupiny Denim Ondrej Konečný najprv v apríli minulého roka premenoval spoločnosť Denim Outlet na Denim SK.
V lete následne založil dve nové firmy. Najprv v júli 2023 vznikla spoločnosť Denim a o mesiac na to aj eseróčka Denim omnichannel. A práve táto firma dnes prevádzkuje aj eshop Denim.sk. Len pre lepšiu ilustráciu, eshop predtým viedla práve spoločnosť Denim Retail.

Či tieto firmy budú pokračovať v podnikaní s módnymi značkami ďalej, je otázne. Majiteľ firiem Ondrej Konečný na otázky INDEXU neodpovedal. Už aj nové firmy Denim omnichannel a Denim však figurujú na zozname dlžníkov Sociálnej poisťovne.
Eshop na stránke píše, že zastrešuje koncepty Denim, Cube a Mango. Okrem iného sa chváli značkami Tommy Hilfiger, Tommy Jeans, G-Star RAW, Diesel a Levi's.
Či to tak bude aj o pár mesiacov, ukáže čas. Možno majiteľ prekvapí, nakoniec, inovatívnym prístupom sa chváli aj na svojej stránke: „Našou víziou je prinášať vizionárske riešenia slovenskému a českému módnemu trhu s neustálym dôrazom na kvalitu, vášeň a exkluzivitu.“