V čase, keď začínali, bolo výrobcov softvéru pre mobilné zariadenia toľko, že sa navzájom všetci poznali. Bol rok 1999, teda dávno predtým, ako svet spoznal prvý iPhone. A hoci softvér pre klasické počítače už vyvíjalo mnoho hráčov, trh so softvérom pre mobilné zariadenia bol zelenou lúkou. Zakladatelia spoločnosti Resco sa aj napriek tomu nenechali odradiť a nasledovali svoju víziu, s ktorou získali obrovský náskok pred konkurenciou.
„Šťastie praje tomu, kto sa snaží a my sme boli vytrvalí,“ hovorí Radomír Vozár v rozhovore pre magazín INDEX. Naráža na spoluprácu s americkým IT gigantom Microsoft, ktorý patrí medzi ich stálych zákazníkov, a slovenskú firmu vystrelil medzi svetovú elitu.
Resco je vlaňajším víťazom FéliX Business Award v hlavnej kategórii Excelentný biznis príbeh. Slovenská sporiteľňa a magazín INDEX vyhlasujú 4. ročník a opäť hľadajú firmy i samosprávy, ktoré inšpirujú inovatívnym a spoločensky zodpovedným prístupom.
Do FéliX Business Award sa môže zapojiť aj verejnosť a nominovať výnimočné podnikateľské príbehy, aby dodali odvahu podnikať aj ďalším.
FéliX Business Award
je biznisová cena, ktorú vyhlasujú INDEX a Slovenská sporiteľňa v spolupráci s odbornými partnermi. Získať ju môžu inšpiratívne firmy a aktivity, ktoré prispievajú k prosperite, modernosti a spoločenskej zodpovednosti krajiny.
Cena sa udeľuje v týchto kategóriách:
- Excelentný biznis príbeh
- Výnimočný rodinný biznis
- Biznis pre budúce generácie
- Samospráva pre budúce generácie
- Cena Slovenskej sporiteľne za verejné dobro
Kritériá hodnotenia úspechu sa menia
Ako kľúčový moment príbehu Resco sa ukázalo obdobie posunu od koncových zákazníkov k firemným. Udialo sa to ešte pred príchodom iPhone, ktorý spustil globálnu revolúciu. Vďaka svojmu know-how dokázali rýchlo zareagovať na dopyt firiem po mobilných aplikáciách a postaviť na ňom svoj rast.
„Keď sme sa kedysi hrdili tým, že sme špecialisti na mobilitu, máme rozsiahle know-how v mobilných aplikáciách, na zákazníkov to naozaj zaberalo. Dnes to však už nikoho neohúri,“ priznáva Vozár.

Kým schopnosť rýchlo sa prispôsobiť a efektívne reagovať na zmeny trhu bola pred dvomi dekádami výhodou, v dnešnom tempe zmien je otázkou prežitia. Žijeme totiž v ére, v ktorej je zmena jedinou konštantou.
Hranice možného sa neustále posúvajú a firmy budúcnosti sa pohybujú v labyrinte nových výziev i príležitostí. Resco, ale aj spoločnosti Lukamasiv, Re-plast, mesto Šaľa či OZ Návrat, ktoré bodovali v ostatnom ročníku ceny FéliX, si uvedomujú, že zmena je nevyhnutná a dnešná príležitosť je zajtrajšia nevyhnutnosť.
Okrem schopnosti rýchlo reagovať a prispôsobiť sa zmenám majú firmy budúcnosti v DNA zakódované neustále vzdelávanie, udržateľnosť a environmentálnu zodpovednosť, transparentnosť a inovácie.
Presvedčená je o tom aj Slovenská sporiteľňa a magazín INDEX, vyhlasovatelia ceny FéliX Business Award. Po štvrtýkrát udelia ocenenia spoločnostiam s inšpiratívnym príbehom, ktoré majú svojou inovatívnosťou a spoločenskou zodpovednosťou pridanú hodnotu pre Slovensko, no zároveň sa nestratia ani v svetovej konkurencii. Okrem ocenenia excelentnosti je biznis cena odrazom ambície spájať ľudí s podobnými hodnotami a zdieľať to najlepšie zo slovenského biznisu i samospráv.

Inovujeme málo, potrebujeme viac inšpiratívnych vzorov
Originálne riešenia okorenené odhodlaním a zápalom sú dôležitými predpokladmi na ceste k podnikateľskému úspechu. Hoci biznis je na Slovensku spojený s rôznymi výzvami i objektívnymi ťažkosťami, mnohým to nevzalo chuť pustiť sa do budovania niečoho nového. Zatiaľ čo v európskych štatistikách Slováci figurujú medzi najpodnikavejšími národmi, v inováciách ťaháme za výrazne kratší koniec.
Vo výročnej správe European Innovation Scoreboard 2023 zaradila Európska komisia Slovensko do poslednej skupiny krajín, ktoré v hodnotení dosahujú menej ako 70 percent európskeho priemeru. Spoločnosť nám robí Rumunsko, Bulharsko, Litva, Poľsko a Chorvátsko.
Ako najväčšie výzvy Slovenska označila Európska komisia mobilitu ľudského kapitálu vo vede a technológiách, výdavky na výskum a vývoj v podnikateľskom sektore a jeho vládna podpora, prihlášky patentov a výdavky na rizikový kapitál. Komisia tiež upozorňuje na čoraz hlbšiu priepasť medzi európskou inovátorskou elitou, do ktorej patrí Dánsko, Švédsko, Fínsko, Holandsko a Belgicko.
Spoločnosť preto potrebuje vidieť viac pozitívnych vzorov, ktoré majú potenciál pre Slovensko aj svet. Je to tiež jeden zo spôsobov, ako prispieť k vytváraniu podporného prostredia, kde zo zaujímavých nápadov vznikajú úspešné firmy.

Ocenenie výnimočného prínosu

Vyhlasovatelia biznis ceny FéliX vytvorili rešpektované biznisové ocenenie, za ktorým je viac než len snaha o uznanie. Budujú komunitu lídrov, ktorí sú pripravení čeliť výzvam dneška a formovať svet zajtrajška. Víťazné firmy a samosprávy ukazujú, že s odhodlaním a zodpovednosťou je možné dosiahnuť zmeny, ktoré nielenže menia trh, ale často aj spoločnosť.
Uspieť v silnej konkurencii preto nie je jednoduché. Spoločnosti musia splniť náročné kritériá a podrobiť sa hĺbkovému hodnoteniu. V snahe o čo najvyššiu transparentnosť ocenenia sa do tejto fázy aktívne zapojila spoločnosť KPMG ako expertný partner.
Úvodné posudzovanie využíva kombinovanú metódu hodnotenia „tvrdých“ kritérií ako EBITDA, rast príjmov alebo úroveň dlhu, doplnených o ťažšie merateľné parametre ako etika v podnikaní, postoj k zamestnancom a uchádzačom o zamestnanie, environmentálne iniciatívy alebo proces medzigeneračnej zmeny. V každej z piatich kategórií tak vznikne finálny shortlist.
O víťazoch napokon rozhoduje odborná porota zložená z osobností a expertov z rôznych sektorov podnikania i spoločenského života. Ak poznáte firmu, ktorej podnikateľský príbeh vyčnieva nad ostatnými, neváhajte nominovať ju do súťaže. Možno to bude práve ona, ktorá získa prestížne ocenenie FéliX Business Award.
Tento článok vám prináša Slovenská sporiteľňa.
Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.