V prvých dvoch mesiacoch tohto roka Zväz automobilového priemyslu evidoval medziročný rast registrácií nových áut na Slovensku o 16 a 18 percent. Do veľkej miery však išlo o objednávky z predchádzajúcich dvoch rokov.
Kým vlani a predvlani sa na nové auto niektorých značiek čakalo deväť až dvanásť mesiacov, tento rok sa situácia otočila v prospech spotrebiteľa. Keďže nových vozidiel je na skladoch prebytok, oživil sa súboj automobiliek o zákazníka.
Od začiatku tohto roka začali predajcovia áut ponúkať výraznejšie zľavy a v niektorých prípadoch siahli aj na štartovacie ceny základných modelov.
Predajcovia a importéri potvrdzujú, že vstúpili do obdobia väčšej neistoty. Ceny nových áut, ktoré v uplynulých dvoch rokoch stúpli o 20 až 40 percent, sa podpisujú pod slabšie predaje.
Vyššie úrokové sadzby úverov a tiež neistá politická a ekonomická situácia spôsobili, že časť Slovákov odkladá nákupy alebo nad výberom auta dlhšie premýšľa.
V článku nájdete
- O koľko zlacneli nové autá,
- tabuľku s najlacnejšími modelmi na trhu,
- ktoré značky naberajú na popularite a ktoré klesli,
- že zľavy na e-autá sú extrémne.
Čo sa dá kúpiť pod 12-tisíc
INDEX analyzoval, ako sa zmenili ceny najdostupnejších áut na slovenskom trhu v porovnaní s letom 2023. Dobrou správou je, že sa stabilizovali a niektoré modely dokonca zlacneli. Ide napríklad o Hyundai i10, Opel Corsa, Citroën C3 a Škodu Fabia.
V porovnaní s rokom 2021 sú však ceny výrazne vyššie. Fabia sa pred troma rokmi dala v základnej výbave kúpiť za 12-tisíc eur, v súčasnosti je o štvrtinu drahšia. Na druhej strane, ide o technologicky vyspelejšie a bezpečnejšie auto. Obdobne aj iné autá v uplynulých rokoch prešli faceliftmi a technologickými zlepšeniami.