V ére covidových lockdownov, zatvorených škôl a home officeu prudko rástol záujem o počítačové hry. Zlaté obdobie je však definitívne preč. Firmy, ktoré vyvíjajú online hry, vlani čelili silnému útlmu.
Najväčšiemu slovenskému hernému štúdiu, spoločnosti Pixel Federation, klesli medziročné zisky na tretinu a dvojka na trhu, firma PowerPlay Manager, sa po ziskových rokoch prepadla do 400-tisícovej straty.
Sektor počítačových hier má na Slovensku pomerne silné zázemie. V tomto segmente podniká sedem desiatok firiem, ktoré zamestnávajú tisícku ľudí. Nie všetky už zverejnili finančné výsledky za minulý rok, ale z tých, ktoré sú dostupné, je zrejmé, že museli osekávať náklady a prepúšťať.
Pixel prepúšťal v Brne
Pixel Federation je najväčšia slovenská gamedeveloperská firma. Jej spoluzakladateľ Šimon Šicko ju viedol do roku 2021, keď sa z postu riaditeľa stiahol. Nahradil ho dovtedajší prevádzkový riaditeľ Daniel Duranka. Najprv stál na čele predstavenstva, ktoré tvorilo päť spoluzakladateľov firmy, no tento týždeň ho vymenovali aj za výkonného riaditeľa.
Pred Durankom, ktorý v Pixeli pôsobí 17 rokov, stojí náročná úloha udržať momentum v silnom konkurenčnom prostredí. Firme sa dlhodobo darí, jej tržby sú stabilne nad 40 miliónmi eur, ale so ziskmi to ide dole kopcom.
Kým v každom z pandemických rokov 2020 a 2021 prevyšovali osem milión eur, vlani to nebol ani milión eur. Medziročne klesol zisk Pixelu o dve tretiny.
Reakciou sú optimalizačné opatrenia. Jedným z nich je uzavretie pobočky v Brne, ktorú Pixel otvoril v roku 2021. Dôvodom expanzie bol nedostatok IT špecialistov v Bratislave, pričom v Brne vedenie firmy videlo veľký potenciál na nábor nových talentov.
„Na trhu s bezplatnými, takzvanými free-to-play hrami je veľa nových výziev - kríza spotrebiteľov a zmeny ich správania, neustály nárast konkurencie, ktorý bude ešte väčší s umelou inteligenciou, a rastúca náročnosť získavania nových hráčov,“ vysvetľuje dôvody prepadu zisku nový šéf Pixelu Daniel Duranka.

Ako dodáva, biznis firme sťažili nové podmienky pre reklamu na platformách Googlu, Facebooku a Applu, cez ktorú získavala nových hráčov. Reklama podstatne zdražela a jej cielenie na hráčov nie je také presné ako kedysi.
„Naše hry naďalej zarábajú, ale rozdiel medzi nákladmi na získanie hráča a tým, čo v hre minie, sa stále zmenšuje. Nerobíme z toho paniku a napriek klesajúcim maržiam sa snažíme udržať spôsob a komfort fungovania,“ dodáva Duranka.
Pixel plánuje ďalej optimalizovať náklady. Jedným z riešení je zameranie na hry, ktoré sú dlhodobo najúspešnejšie. Ide najmä o takzvané transportné hry, pre ktoré má slabosť spoluzakladateľ firmy Šimon Šicko.
Patrí medzi ne napríklad hra, v ktorej hráč vlastní flotilu vlakov. „Do konca roka plánujeme spustiť dva nové tituly tohto žánru,“ dodáva Duranka.
PowerPlay Manager prepúšťa
Dvojkou herného biznisu je spoločnosť PowerPlay Manager, za ktorou stojí Ivan Krechňák. V minulosti pracoval ako lekár na internom oddelení v nemocnici v bratislavskom Ružinove. Aby počas nočných služieb nezaspal, hrával online hry. Z hobby napokon vznikla firma, ktorá sa špecializuje na športové hry, od atletiky až po biatlon.
PowerPlay mal v pandemickom roku 2021 tržby 5,6 milióna eur a zisk vyše milióna eur. V roku 2022 mu oba ukazovatele prudko poklesli a vlani sa prepadol do straty vyše 400-tisíc eur.
„Museli sme výrazne optimalizovať naše náklady a procesy,“ priznáva Krechňák. Vlani firma zamestnávala 80 ľudí. Teraz jej šéf vraví, že časť z nich musel prepustiť.

Vlaňajšok bol podľa neho poznačený aj tým, že PowerPlay vyvíjal novú hru, ale žiadny nový titul na trh nevydal. Náklady na vývoj jednej hry odhaduje Krechňák na 1,5 milióna eur bez marketingu. Na hre pracujú desiatky programátorov a špecialistov na 3D grafiku.
„Dúfame, že tento rok bude výrazne lepší, keďže vydávame novú letnú športovú hru Summer Sports Mania a naša hra Cycling Legends sa stala oficiálnou hrou Tour de France,“ vraví Krechňák s tým, že vyššiu popularitu môže športovým hrám priniesť aj tohtoročná letná olympiáda v Paríži.
Aj PowerPlay sa zameriava na free-to-play hry. Až 99 percent hráčov neplatí, biznis stojí na zvyšnom percente, ktoré si malými transakciami do hry dokupuje rôzne doplnkové funkcie.
Ide o takzvaný freemium model, ktorý má pre tvorcu hry obrovské riziká. Keď ekonomika šliape a ľudia majú peniaze, hru si zaplatia, ale ak je na tom ekonomika horšie, škrtajú náklady.
„Naši hráči sú dospelí ľudia s hypotékami a rodinami. Pri 15-percentnej inflácii a v období zdražovania hypoték dvakrát obracajú každé euro,“ uzatvára Krechňák.