SME

Zavádzanie technológií a zmien vplýva na zákazníkov aj negatívne

Nákupné správanie naráža aj na zvýšené životné náklady.

(Zdroj: SME/Marko Erd)

BRATISLAVA. Zákaznícka skúsenosť bola vlani ovplyvnená infláciou, ale aj nástupom nových technológii na báze umelej inteligencie (AI).

Hodnotenie zákazníckej skúsenosti si medziročne zlepšilo iba 14 percent značiek na Slovensku oproti 64 percent za predchádzajúci rok.

Vyplýva to z prieskumu zákazníckej skúsenosti za rok 2023 poradenskej spoločnosti KPMG.

"Zákaznícka skúsenosť na Slovensku v roku 2023 celkovo poklesla o 3,6 percenta, na čom sa podieľalo mnoho faktorov. Medzi tie kľúčové patrí ekonomická situácia, ale aj vyrovnanie, ktoré nastalo po nadpriemerných hodnoteniach počas pandémie. V neposlednom rade sa na zákazníckej skúsenosti podpísalo aj nesprávne zavádzanie nových technológií a rôznych zmien, ktoré sú pre zákazníkov často frustrujúce," uviedla spoločnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Vyššie životné náklady

Najväčší pokles v rebríčku hodnotenia zákazníckej skúsenosti zaznamenali piliere empatia (-6,3 percenta) a očakávania (-6 percent), zhoršilo sa aj vnímanie hodnoty za peniaze (-5,1 percenta).

Väčšina respondentov (90 percent) uviedla, že stúpajúce životné náklady v dôsledku inflácie majú vplyv aj na ich nákupné správanie, rozhodovanie a vnímanie hodnoty značiek.

Vidieť to podľa poradenskej spoločnosti na nižších hodnotách v sektoroch zábava a voľný čas (-11,4 percenta) a pri reštauráciách a rýchlom občerstvení (-9,7 percenta), teda v službách, ktoré nie sú také nevyhnutné pre život.

Súvisiaci článok Slováci uprednostňujú domáce e-shopy, považujú ich za bezpečné Čítajte 

V medziročnom porovnaní najlepšie dopadol sektor energetiky, ktorý zaznamenal najmenší pokles zákazníckeho hodnotenia. Celkovo najlepšie hodnoteným v prieskume bol sektor logistiky.

SkryťVypnúť reklamu

Chatboty ako symbol nezáujmu o zákazníka

Zavádzanie nových technológií, ako sú napríklad chatboty, eliminujú ľudský kontakt značiek so svojimi zákazníkmi. To podľa prieskumu v zákazníkoch vyvoláva neraz dojem, že sa o nich značky nezaujímajú, a to spolu s prípadnými nedoriešenými problémami následne vedie k väčšej zákazníckej nespokojnosti.

Spoločnosť KPMG vykonávala prieskum zákazníckej skúsenosti medzi značkami a sektormi na Slovensku už siedmy rok. Zúčastnilo sa ho vyše 2500 respondentov, ktorí v rámci prieskumu poskytli viac ako 25 000 odpovedí.

Do ankety bolo zaradených 146 značiek pôsobiacich na slovenskom trhu, z ktorých sa 133 umiestnilo v konečnom rebríčku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (21. 4. 2025)
USD 1.136
AUD 1.785
CZK 25.009
JPY 161.980
CAD 1.577
GBP 0.859
HUF 407.600
PLN 4.274
CHF 0.929
SEK 11.028

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 917
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 784
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 685
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 605
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 3 001
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 619
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 231
  8. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt 1 583
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 456
  2. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 909
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 041
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 11 016
  5. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 888
  6. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 603
  7. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 899
  8. Ivan Mlynár: Tamara Stohlová zistila, že chodiacu hromadu slaniny Rudolfa Huliaka v téme medvede, štrejchnul Alzheimer. 6 216
  1. Tupou Ceruzou: Pápež František
  2. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  4. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  5. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  6. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  7. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  8. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 456
  2. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 909
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 041
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 11 016
  5. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 888
  6. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 603
  7. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 899
  8. Ivan Mlynár: Tamara Stohlová zistila, že chodiacu hromadu slaniny Rudolfa Huliaka v téme medvede, štrejchnul Alzheimer. 6 216
  1. Tupou Ceruzou: Pápež František
  2. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  4. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  5. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  6. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  7. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  8. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
SkryťZatvoriť reklamu