SME

Expert o čínskych autách v Európe: Môžu byť o štvrtinu lacnejšie, firmy radšej žnú zisky

Ceny môžu znížiť aj o štvrtinu, myslí si expert Daniel Vořechovský.

Čínske automobilky v minulosti využili spoločné podniky so západnými značkami na to, aby získali prístup k technológiám a know-how. Stačilo im dvadsať rokov a pre európskych výrobcov sa stali veľkou hrozbou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na starom kontinente začínajú stavať vlastné fabriky a európske trhy im poskytujú luxusné marže s cenami o polovicu vyššími oproti domovskej Číne.

„Teoreticky by mohli znížiť ceny až o 25 percent. Do toho sa však hrnúť nebudú, pretože ceny elektroáut v Európe sú vysoké a aspoň čiastočne im vykrývajú straty generované v Číne,“ vysvetľuje v rozhovore pre INDEX expert Daniel VOŘECHOVSKÝ.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Koľko je vlastne v Číne automobiliek?

Viac než sto a ich počet sa neustále mení. Rozdelil by som ich do troch skupín. V prvej sú štátne firmy pod správou centrálnych orgánov ako FAW, Dongfeng a Changan.

Do druhej patria štátne automobilky pod správou provincií, zaradiť do nej môžeme GAC, SAIC, Chery či JAC.

Tretiu skupinu tvoria súkromné podniky ako BYD, Geely a Great Wall Motor. Ich podskupinou sú mladé automobilky ako Nio, Li Auto, Xpeng a Xiaomi.

Článok nájdete v júnovom vydaní mesačníka INDEX. K výhodnému predplatnému sa dostanete kliknutím na titulku. (zdroj: Midjourney/Martin Kovár)Článok nájdete v júnovom vydaní mesačníka INDEX. K výhodnému predplatnému sa dostanete kliknutím na titulku. (zdroj: Midjourney/Martin Kovár)

Odkedy sa v Číne rozvíja automobilový priemysel?

Prvé automobilky vznikali už v 50. rokoch. Vyrábali stovky áut ročne a boli určené pre štátne potreby. Zmenilo sa to v 80. rokoch, keď čínsky režim podpísal dohodu o licenčnej výrobe s Jeepom a neskôr s Volkswagenom. Ten v roku 1985 spustil výrobu ikonického modelu Santana. Spočiatku v malom, keďže Číňania dovtedy nevlastnili autá.

SkryťVypnúť reklamu

Čínsky systém nestojí len na dotáciách

Kedy sa Čína zapojila do globálnej výroby áut?

V roku 1994 bol prijatý zákon, podľa ktorého mohli zahraničné automobilky v Číne podnikať len v spolupráci s domácimi automobilkami. Podmienkou bolo, že domáci museli v spoločných podnikoch držať majoritný podiel.

K zmenám zákona došlo až v rokoch 2018 až 2022. Zahraničným automobilkám bolo konečne dovolené podnikať v Číne bez nutných spoluprác. Najprv v segmente elektroáut, čo využila Tesla, neskôr v segmente úžitkových vozidiel a v roku 2022 boli odstránené obmedzenia pri spaľovacích motoroch.

Spoločné podniky boli lacným prístupom k technológiám a know-how západných firiem. V Číne sa začali vyrábať najprv autá pod západnými značkami ako Volkswagen a Audi, ale Číňania sa rýchlo učili.

SkryťVypnúť reklamu

Keď v roku 2001 vstúpili do Svetovej obchodnej organizácie, podnikli prvé pokusy o vytvorenie vlastných značiek. Tento experiment sa skončil fiaskom. Keď v roku 2006 na európsky trh vstúpila značka Jiangling s modelom Landwind, jeho crash test sa skončil katastrofálne. Neslávne skončila aj značka Brilliance s modelom BS6.

Kedy Číňania pochopili, že konkurovať západným firmám v segmente áut so spaľovacím motorom nemá zmysel?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CAVMC na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  6. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  6. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 9 296
  2. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 5 375
  3. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 185
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 866
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 520
  6. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 4 019
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025 3 374
  8. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete 3 359
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Most ponad Hron poklesol už o pol metra.

Minister dopravy od projektu očakáva výhody pre ekonomiku.


TASR 1
SR R2 NDS Ráž Kriváň Mýtna práce finálne BBX
Na R2 medzi Kriváňom a Mýtnou pracuje vyše 400 ľudí, stavba je vo finálnej fáze
Výstavba úseku rýchlostnej cesty R2 medzi obcami Kriváň a Mýtna. Snímka z apríla 2025.

Úsek má za sebou aj skúšku únosnosti mostov.


TASR 1
Premiér Robert Fico

Premiér hovorí o potvrdení stability koalície.


30
Ilustračná fotografia.

Cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách.


SITA 1
  1. Marián Viskupič: Rozpočet 2026: Podvod roka, nie zákon roka
  2. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  3. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  4. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  5. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  8. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 702
  2. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 10 237
  3. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 10 136
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 174
  5. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 5 517
  6. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 5 442
  7. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 4 322
  8. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 290
  1. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  2. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  3. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  4. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  5. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  6. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  7. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  8. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
SkryťZatvoriť reklamu