Šéf Tesly Elon Musk vybudoval automobilku budúcnosti. Po období rýchlej expanzie sa však jeho Tesla dostáva do ďalšej fázy života. Už nečelí výzve, či dokáže vyrobiť dostatok áut, ale či bude záujem o ne pokračovať.
Akcie Tesly od začiatku roka klesli o tretinu a majú jednu z najhorších výkonností v americkom indexe S&P 500. S obrovským náskokom ostáva najhodnotnejšou automobilkou na svete, ale jej trhová kapitalizácia sa od vrcholu v roku 2021 prepadla o polovicu.
V Tesle sú naštrbené vzťahy, odišlo z nej niekoľko kľúčových manažérov, čo neveští nič dobré.
Elon Musk sa dostáva pod tlak. Svojim investorom stále prízvukuje, že Tesla nie je obyčajná automobilka. Lenže kým pred pár rokmi ho slepo (až fanaticky) nasledovali, čaro výnimočnosti teraz vyprcháva.
Nepredvídateľnosť a ego, ktoré Muska priviedli k úspechu, sa stávajú jeho brzdou. Naďalej pritom triešti pozornosť a energiu na množstvo projektov a angažuje sa aj v oblastiach, ktoré s biznisom nemajú nič spoločné.
Klesajúci predaj, nižšie zisky
Apetít po elektroautách opadol a Tesla bojuje o to, aby sa udržala v prvej lige. Zlepšuje existujúce modely, ale s ničím prevratným už dlhšie neprišla. Jej terénne vozidlo Cybertruck, ktoré by malo prežiť aj apokalypsu, jej zatiaľ veľmi nepomohlo, čelí skôr kritike pre nedorobky a zlú kvalitu.
Tesla tiež naráža na inovatívne čínske automobilky, čo ju núti zlacňovať. Klesajú jej tak tržby aj ziskové marže. Výsledky za prvý kvartál 2024 nedopadli dobre. Tesla predala 386-tisíc áut, čo predstavuje 8,5-percentný medziročný pokles. Prvý od roku 2020.
Hrubé ziskové marže firmy sa medziročne scvrkli z 19 na 17 percent. Ešte predvlani boli na úrovni 30 percent.
Na druhej strane, Tesla na predaji áut stále solídne zarába. Zisk za prvý kvartál síce klesol o 55 percent na 1,1 miliardy dolárov, no mnohé čínske automobilky finančne krvácajú a aj západné značky sú pri predaji elektromobilov stratové, prípadne hlásia problémy so svojimi projektmi.
Napríklad šéf Fordu Jim Farley priznal, že firma vlani na elektroautách prerobila päť miliárd dolárov a Mercedes nedávno stopol vývoj chystanej elektrickej platformy.
Dravá čínska konkurencia
Tesle sa však darí udržiavať tempo výroby, od januára do marca tohto roka z jej liniek zišlo vyše 433-tisíc áut. Pre Muskov podnik je to nová skúsenosť, keďže doteraz mal skôr problémy vyrábať autá dostatočne rýchlo.
Na druhej strane, náskok pred hlavnou konkurenciou sa znižuje. Vlani Tesla predala o 230-tisíc áut viac než čínska BYD, no v roku 2022 bol rozdiel 400-tisíc a rok predtým až 600-tisíc vozidiel.
Nehovoriac o tom, že v poslednom lanskom štvrťroku BYD dosiahla významný míľnik, keď už predala viac elektroáut ako Tesla.
V Číne, ktorá je jedným z hlavných trhov elektromobilov, Tesla evidentne stráca dych a vyčerpáva ju cenová vojna.
BYD v marci uviedol na trh novú verziu populárneho modelu Atto 3, ktorý predáva v prepočte pod 17-tisíc amerických dolárov, čiže o 11 percent lacnejšie než jeho predchádzajúcu generáciu. BYD zlacnil aj model Seagull, a to o päť percent.
Ceny znižovala aj Tesla, no jej Model 3 a Model Y stoja stále dvojnásobok toho čo autá BYD.
Sľubotechna v akciách
Z pohľadu finančných investorov je Tesla do značnej miery špecifická firma. Na globálnom trhu má výnimočné postavenie, vybudovanú infraštruktúru, prepracovaný biznisový plán a výnimočné know-how. To však nie celkom vysvetľuje, prečo sú akcie Tesly také drahé.