BRATISLAVA. Fairtradový príplatok za tovar predaný na Slovensku, teda peniaze navyše, ktoré pestovatelia vynakladajú na rozvoj komunít a zlepšenie efektivity pestovania, v minulom roku stúpol na 710 000 eur.
Najväčší, takmer sedemdesiatpercentný podiel na tom majú predaje fairtradového kakaa, ktorého sa na Slovensku predalo 2129 ton. Pokles predajov zaznamenala len fairtradová káva, a to zhruba o štvrtinu.
V utorok o tom informovala organizácia Faitrade Česko a Slovensko.
"Predaje fairtradovej kávy poklesli medziročne o 26 percent. Boom však, naopak, zaznamenala fairtradová bavlna, ktorej predaj vzrástol o 109 percent," priblížila koordinátorka slovenského obchodu a marketingu Fairtrade Česko a Slovensko Kristina Hajníková.
Dôvodom je, že bavlnené nákupné tašky v jednom z obchodných reťazcov sú fairtradové.
"Predaje fairtradového kakaa rástli v dôsledku toho, že obchodné reťazce používajú fairtradové kakao do výrobkov svojich privátnych značiek," dodala Hajníková.
Kakaa sa predalo celkovo 2129 ton, prevažne vo forme čokolády, cukroviniek, zmrzlín a raňajkových cereálií. Skokovo rástli predaje fairtradovej bavlny.
Po predchádzajúcich 151 tonách vlani jej predaj narástol o 109 percent na 315 ton.
Fairtradovej kávy, ktorá je akousi vlajkovou loďou Fairtrade, sa v minulom roku na našom trhu predalo 376 ton, teda o 26 % menej než v roku 2022. Ide o hmotnosť nepražených zŕn, ktorá zodpovedá zhruba 301 tonám praženej zrnkovej kávy.
Rezaných fairtradových ruží sa v roku 2023 predalo 644 000 stoniek, čo predstavuje medziročný nárast o 34 percent.
Rástli aj predaje fairtradových banánov, ktorých sa na Slovensku a v Českej republike predalo v minulom roku 1768 ton, ide o 144-percentný nárast.
Fairtradového trstinového cukru sa minulého roku na Slovensku spotrebovalo 162 ton, čo je pokles o sedem percent z minuloročných 173 ton.
Aprílový prieskum spoločnosti Median pre Fairtrade Česko a Slovensko ukázal, že známku Faitrade pozná 66 percent slovenských spotrebiteľov.
Z toho 28 percent respondentov uviedlo, že presne vie, čo toto označenie znamená a podiel respondentov, ktorí známku aspoň videli, sa medziročne zvýšil o štyri percentá na 38 percent.