SME

Mešká vlak vyše hodiny? Odškodné nedáva štátny dopravca vždy, z pravidiel EÚ má výnimku

Na preplatený hotel zabudnite.

Meškanie vlakov v Bratislave je v desiatkach minút.Meškanie vlakov v Bratislave je v desiatkach minút. (Zdroj: SME-Jozef Ryník)

Kým v Japonsku sa železnice ospravedlnia cestujúcim za to, že vlak vyrazil zo stanice o 25 sekúnd neskôr, na Slovensku sú ľudia zvyknutí na meškania v desiatkach minút. Zvyčajne sa dozvedia len stručnú správu, že vlak mešká z prevádzkových dôvodov alebo pre výluku na trati.

Druhá vec je, že oneskorenie spoja môžete reklamovať, požadovať späť cestovné a v niektorých prípadoch i odškodné. Štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vypláca ročne kompenzácie v desiatkach tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skúsenosť s vrátením nevyužitého lístku má aj naša čitateľka Veronika (jej celé meno máme v redakcii), ktorá pravidelne jazdí vlakom z Piešťan do Bratislavy. Keď jedného dňa na piešťanskej stanici ohlásili 40-minútové meškanie, rozhodla sa necestovať do Bratislavy, ale pracovať z domu.

SkryťVypnúť reklamu

Poslala do ZSSK e-mail, do ktorého pridala screenshot lístka z mobilnej aplikácie a fotografiu z webu meskanievlakov.info. Jej reklamáciu dopravca zaregistroval, o pár dní jej napísal, že ju uznávajú a o ďalší týždeň poslal na jej účet peniaze.

1. Na akú kompenzáciu máte právo pri meškaní vlaku? Týka sa to len rýchlikov alebo aj osobných vlakov?

Kompenzácie sa týkajú všetkých kategórií vlakov, osobných aj rýchlikov. Rozlišujú sa dva druhy kompenzácií, a to nárok na vrátenie cestovného a odškodné.

V prípade nároku na vrátenie cestovného je podstatné, že spoj mešká aspoň 15 minút a že sa oneskoril pre okolnosti, ktoré nesúvisia so železničnou prevádzkou, čiže nie napríklad pre snehovú kalamitu, nehodu na trati či zneužitie záchrannej brzdy.

Ak sa pasažier rozhodne necestovať, môže lístok vrátiť pri pokladnici, ktorá mu vráti jeho plnú cenu. Samozrejme, bez sankcie, ktorá v prípade, že vlak nemešká, predstavuje desať percent z ceny.

SkryťVypnúť reklamu

Ak nasadnete do meškajúceho vlaku a vystúpite skôr než na svojej cieľovej stanici, máte nárok na pomernú časť z ceny lístka, teda tú, ktorú neprecestujete. Ak však meškajúcim vlakom prídete až do svojej cieľovej stanice, nedostanete nič.

Za meškajúci osobný vlak si môžete bez doplatku vybrať iný spoj. Na prémiový InterCity (IC) vlak však môžete takto nastúpiť len v prípade, že ide o posledné možné spojenie na docestovanie do cieľovej stanice v daný deň.

Dopravca musí meškanie vlaku oznámiť najneskôr sto minút po jeho plánovanom odchode. Ak to neurobí, čo je zrejme extrémny prípad, cestujúci môže pokračovať iným verejným dopravným prostriedkom, napríklad autobusom.

Vlakový dopravca mu uhradí „nevyhnutné a primerané náklady“. Podľa hovorcu ZSSK Dominika Drevického to môže byť aj plná cena lístka na autobus, podotýka však, že takého prípady riešia individuálne.

SkryťVypnúť reklamu

Rovnaké podmienky pre vrátenie cestovného v prípade aspoň 15-minútového meškania má aj Leo Express, prevádzkujúci spoje na trati Bratislava – Komárno.

Súvisiaci článok Porazia aj Rakúšanov a Nemcov. Tunely na severe Slovenska budú cenovými rekordérmi Čítajte 

2. Ako je to s odškodným? Kedy vzniká nárok naň a v akej je výške?

Odškodné je druhou kategóriou kompenzácie pri meškaní vlaku, vypláca sa nad rámec nároku na vrátenie cestovného. Jeho detaily upravuje nariadenie Európskeho parlamentu o právach a povinnostiach cestujúcich z roku 2021.

Píše sa v ňom, že v prípade meškania od jednej do dvoch hodín v cieľovej stanici má cestujúci nárok na odškodné vo výške 25 percent z ceny lístka a občerstvenie za jedno euro. Ak vlak mešká viac ako dve hodiny, dostane späť polovicu ceny lístka a dvojeurový príspevok na jedlo a nápoj.

Dôležité je, že ZSSK podľa tohto nariadenia postupuje len pri drahších rýchlikoch, teda spojoch kategórie InterCity (IC). Pri ostatných, teda pri osobných vlakoch, regionálnych expresoch (Rex), expresoch (Ex) a rýchlikoch (R) si uplatňuje výnimku. Inými slovami, na odškodné pri nich nemáte nárok.

SkryťVypnúť reklamu

V európskom nariadení je tiež ustanovenie, podľa ktorého musí dopravca, ak spoj odriekol úplne, zaplatiť cestujúcemu ubytovanie na jednu až tri noci. Na toto pravidlo si však štátny dopravca vyrokoval výnimku pre všetky vlaky, osobáky, bežné rýchliky, aj IC.

Dôvodom výnimiek, ktoré platia až do konca roka 2029, podľa hovorcu ZSSK Drevického je, aby mal dopravca dosť času na zavedenie nových pravidiel do praxe.

Pre cestujúceho je dôležité aj to, že nárok na odškodné si treba uplatniť najneskôr do dvoch mesiacov od „škodovej udalosti“.

Na ilustráciu, IC vlak z Bratislavy do Košíc stojí 24,90 eura, zo Žiliny do Košíc o desať eur menej. V prípade hodinového meškania v cieľovej stanici by ste mali nárok na odškodné 7,20 eura, respektíve 4,75 eura (dohromady refundácia časti cestovného a príspevok na občerstvenie).

SkryťVypnúť reklamu

Pre úplnosť, nárok na odškodné podľa európskeho nariadenia máte aj v prípade medzinárodných spojov, ktoré zabezpečujú zahraniční dopravcovia, napríklad vlaky kategórie SuperCity (SC) a EuroCity (EC).

ZSSK pri svojich medzinárodných spojoch vypláca odškodné len v prípade, ak je vyššie ako štyri eurá.

3. Prečo už neplatí supergarancia za meškanie vlakov?

Supergaranciu za meškanie vlakov spustila ZSSK na niektorých trasách, najmä do Komárna a Žiliny, v roku 2020.

Išlo o to, že pri meškaní od jednej hodiny do dvoch hodín v cieľovej stanici dostal cestujúci odškodné vo výške polovice ceny lístka. Pri IC vlakoch dostal aj občerstvenie za jedno euro.

Celú sumu lístka ZSSK preplatila, ak vlak meškal viac ako dve hodiny.

Po troch rokoch, v novembri 2023, ZSSK supergaranciu zrušila. „Dôvodom bolo minimálne využitie tejto služby našimi zákazníkmi,“ tvrdí Drevický. V roku 2022 si podľa neho supergaranciu uplatnilo 142 a vlani 147 cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Kolaps železníc? Mladí tam pracovať nechcú, skúsení toho majú dosť a utekajú do penzie Čítajte 

4. Má cestujúci nárok na zľavu, ak vo vlaku nejde klimatizácia alebo sa v ňom nekúri?

Áno, ale iba v IC vlakoch a v nočných rýchlikoch do Prahy.

Pri IC spojoch platí, že ak je teplota v kupé či v otvorenom vagóne nižšia než 15 stupňov Celzia alebo vyššia než 30 stupňov Celzia, máte nárok na odškodnenie vo výške 25 percent z ceny lístka.

V lôžkových vozňoch do Česka zasa ZSSK garantuje teplotu od 18 do 30 stupňov Celzia. „Ak to nedodržíme a do hodiny cestujúcemu nenájdeme náhradné kupé, má nárok na vrátenie 25 percent z ceny lôžkového lístka,“ informuje Drevický.

Lôžko v nočnom vlaku do Prahy stojí od 18 do 34 eur podľa počtu pasažierov v kupé a štandardu vybavenia.

5. Keď mám lístok s miestenkou, ale vozeň nebol do vlaku zaradený, mám nárok na vrátenie ceny lístka?

Áno, ale opäť len v drahších IC vlakoch, ktoré sú povinne miestenkové. Ak v nich nedostanete náhradné miesto na sedenie, získate odškodnenie v hodnote celého lístka.

SkryťVypnúť reklamu

Ak máte lístok do 1. triedy, ale tento vozeň nie je vo vlaku, máte nárok na vrátenie polovici z ceny lístka a presadenie do 2. triedy. Ak nebude miesto na sedenie ani tam, dostanete späť peniaze za celý lístok.

Za chýbajúci jedálny vozeň vo vlaku, kde by mal byť, nie sú žiadne odškodnenia, lebo ZSSK to považuje za doplnkovú službu. Jedálny vozeň zvyčajne nahradí mobilnými vozíkmi s jedlom.

6. Môžem vrátiť lístok kúpený cez aplikáciu alebo e-shop ZSSK?

Áno. Lístok z e-shopu je možné vrátiť cez online formulár a lístok z mobilnej aplikácie priamo v nej. Na vrátenie peňazí má dopravca až 30 dní.

Ak máte lístok zakúpený v pokladnici, peniaze dostanete na počkanie.

Ak vraciate lístok pred začiatkom jazdy, lebo sa vám napríklad zmenili plány, ale vlak nemešká, prepravca si zaúčtuje 10-percentné storno z ceny lístka.

SkryťVypnúť reklamu

7. Aké sú kompenzácie za meškanie vlakov v zahraničí?

Český Leo Express, ktorý prevádzkuje vlak z Košíc do Prahy, vracia 25 a 50 percent z ceny lístka podľa dĺžky meškania. Celú sumu vám vráti, ak spoj úplne zruší. Rovnako postupuje aj maďarský MÁV a rakúsky ÖBB.

Aj štátne České dráhy odškodňujú cestujúcich podľa dĺžky meškania, ale majú podmienku minimálnej ceny lístka.

Pri viac ako hodinovom meškaní v medzinárodných spojoch musíte mať lístok aspoň za 16 eur a pri vnútroštátnych vlakoch za 360 českých korún (14,50 eura), aby ste dostali späť štvrtinu z jeho ceny.

Pri viac ako dvojhodinovom meškaní v cezhraničnej preprave musí mať lístok cenu aspoň osem eur a v domácej aspoň 180 českých korún (7,20 eura).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie pre TikTok
  2. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  8. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  1. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  2. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 10 380
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 215
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 7 380
  4. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 658
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 530
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 2 777
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 245
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 1 710
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Budova americkej centrálnej banky vo Washingtone.

Dôvodom sú neistoty v obchodných vzťahoch.


TASR
Ilustračná fotografia.

Návrhom sa teraz bude zaoberať parlament.


TASR
Ilustračné foto.

Investíciou sa chce priblížiť k svojmu cieľu.


TASR
Premiér Robert Fico

Rakúsko žiada rozmrazenie aktív ruskej spoločnosti Rasperia Trading.


TASR 3
  1. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  2. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  3. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  5. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  6. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  7. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  8. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 022
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 18 377
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 668
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 8 795
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 622
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 999
  7. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 897
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 4 852
  1. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  2. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  3. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  4. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  5. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  6. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  7. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  8. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
SkryťZatvoriť reklamu