Kým v Japonsku sa železnice ospravedlnia cestujúcim za to, že vlak vyrazil zo stanice o 25 sekúnd neskôr, na Slovensku sú ľudia zvyknutí na meškania v desiatkach minút. Zvyčajne sa dozvedia len stručnú správu, že vlak mešká z prevádzkových dôvodov alebo pre výluku na trati.
Druhá vec je, že oneskorenie spoja môžete reklamovať, požadovať späť cestovné a v niektorých prípadoch i odškodné. Štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vypláca ročne kompenzácie v desiatkach tisíc eur.
Skúsenosť s vrátením nevyužitého lístku má aj naša čitateľka Veronika (jej celé meno máme v redakcii), ktorá pravidelne jazdí vlakom z Piešťan do Bratislavy. Keď jedného dňa na piešťanskej stanici ohlásili 40-minútové meškanie, rozhodla sa necestovať do Bratislavy, ale pracovať z domu.
Poslala do ZSSK e-mail, do ktorého pridala screenshot lístka z mobilnej aplikácie a fotografiu z webu meskanievlakov.info. Jej reklamáciu dopravca zaregistroval, o pár dní jej napísal, že ju uznávajú a o ďalší týždeň poslal na jej účet peniaze.
V článku nájdete odpovede na tieto otázky:
- Na akú kompenzáciu máte právo pri meškaní vlaku? Týka sa to len rýchlikov alebo aj osobných vlakov?
- Ako je to s odškodným? Kedy vzniká nárok naň a v akej je výške?
- Prečo už neplatí supergarancia za meškanie vlakov?
- Ak vo vlaku nejde klíma či je tam zima, má cestujúci nárok na zľavu?
- Keď mám lístok s miestenkou, ale vozeň nebol do vlaku zaradený, mám nárok na vrátenie ceny lístka?
- Môžem vrátiť lístok kúpený cez aplikáciu alebo e-shop ZSSK, ak vlak mešká?
- Aké sú kompenzácie za meškanie vlakov v zahraničí?
1. Na akú kompenzáciu máte právo pri meškaní vlaku? Týka sa to len rýchlikov alebo aj osobných vlakov?
Kompenzácie sa týkajú všetkých kategórií vlakov, osobných aj rýchlikov. Rozlišujú sa dva druhy kompenzácií, a to nárok na vrátenie cestovného a odškodné.
V prípade nároku na vrátenie cestovného je podstatné, že spoj mešká aspoň 15 minút a že sa oneskoril pre okolnosti, ktoré nesúvisia so železničnou prevádzkou, čiže nie napríklad pre snehovú kalamitu, nehodu na trati či zneužitie záchrannej brzdy.
Ak sa pasažier rozhodne necestovať, môže lístok vrátiť pri pokladnici, ktorá mu vráti jeho plnú cenu. Samozrejme, bez sankcie, ktorá v prípade, že vlak nemešká, predstavuje desať percent z ceny.
Ak nasadnete do meškajúceho vlaku a vystúpite skôr než na svojej cieľovej stanici, máte nárok na pomernú časť z ceny lístka, teda tú, ktorú neprecestujete. Ak však meškajúcim vlakom prídete až do svojej cieľovej stanice, nedostanete nič.
Za meškajúci osobný vlak si môžete bez doplatku vybrať iný spoj. Na prémiový InterCity (IC) vlak však môžete takto nastúpiť len v prípade, že ide o posledné možné spojenie na docestovanie do cieľovej stanice v daný deň.
Dopravca musí meškanie vlaku oznámiť najneskôr sto minút po jeho plánovanom odchode. Ak to neurobí, čo je zrejme extrémny prípad, cestujúci môže pokračovať iným verejným dopravným prostriedkom, napríklad autobusom.
Vlakový dopravca mu uhradí „nevyhnutné a primerané náklady“. Podľa hovorcu ZSSK Dominika Drevického to môže byť aj plná cena lístka na autobus, podotýka však, že takého prípady riešia individuálne.
Rovnaké podmienky pre vrátenie cestovného v prípade aspoň 15-minútového meškania má aj Leo Express, prevádzkujúci spoje na trati Bratislava – Komárno.

2. Ako je to s odškodným? Kedy vzniká nárok naň a v akej je výške?
Odškodné je druhou kategóriou kompenzácie pri meškaní vlaku, vypláca sa nad rámec nároku na vrátenie cestovného. Jeho detaily upravuje nariadenie Európskeho parlamentu o právach a povinnostiach cestujúcich z roku 2021.
Píše sa v ňom, že v prípade meškania od jednej do dvoch hodín v cieľovej stanici má cestujúci nárok na odškodné vo výške 25 percent z ceny lístka a občerstvenie za jedno euro. Ak vlak mešká viac ako dve hodiny, dostane späť polovicu ceny lístka a dvojeurový príspevok na jedlo a nápoj.
Dôležité je, že ZSSK podľa tohto nariadenia postupuje len pri drahších rýchlikoch, teda spojoch kategórie InterCity (IC). Pri ostatných, teda pri osobných vlakoch, regionálnych expresoch (Rex), expresoch (Ex) a rýchlikoch (R) si uplatňuje výnimku. Inými slovami, na odškodné pri nich nemáte nárok.
V európskom nariadení je tiež ustanovenie, podľa ktorého musí dopravca, ak spoj odriekol úplne, zaplatiť cestujúcemu ubytovanie na jednu až tri noci. Na toto pravidlo si však štátny dopravca vyrokoval výnimku pre všetky vlaky, osobáky, bežné rýchliky, aj IC.
Dôvodom výnimiek, ktoré platia až do konca roka 2029, podľa hovorcu ZSSK Drevického je, aby mal dopravca dosť času na zavedenie nových pravidiel do praxe.
Pre cestujúceho je dôležité aj to, že nárok na odškodné si treba uplatniť najneskôr do dvoch mesiacov od „škodovej udalosti“.
Na ilustráciu, IC vlak z Bratislavy do Košíc stojí 24,90 eura, zo Žiliny do Košíc o desať eur menej. V prípade hodinového meškania v cieľovej stanici by ste mali nárok na odškodné 7,20 eura, respektíve 4,75 eura (dohromady refundácia časti cestovného a príspevok na občerstvenie).
Pre úplnosť, nárok na odškodné podľa európskeho nariadenia máte aj v prípade medzinárodných spojov, ktoré zabezpečujú zahraniční dopravcovia, napríklad vlaky kategórie SuperCity (SC) a EuroCity (EC).
ZSSK pri svojich medzinárodných spojoch vypláca odškodné len v prípade, ak je vyššie ako štyri eurá.

3. Prečo už neplatí supergarancia za meškanie vlakov?
Supergaranciu za meškanie vlakov spustila ZSSK na niektorých trasách, najmä do Komárna a Žiliny, v roku 2020.
Išlo o to, že pri meškaní od jednej hodiny do dvoch hodín v cieľovej stanici dostal cestujúci odškodné vo výške polovice ceny lístka. Pri IC vlakoch dostal aj občerstvenie za jedno euro.
Celú sumu lístka ZSSK preplatila, ak vlak meškal viac ako dve hodiny.
Po troch rokoch, v novembri 2023, ZSSK supergaranciu zrušila. „Dôvodom bolo minimálne využitie tejto služby našimi zákazníkmi,“ tvrdí Drevický. V roku 2022 si podľa neho supergaranciu uplatnilo 142 a vlani 147 cestujúcich.

4. Má cestujúci nárok na zľavu, ak vo vlaku nejde klimatizácia alebo sa v ňom nekúri?
Áno, ale iba v IC vlakoch a v nočných rýchlikoch do Prahy.
Pri IC spojoch platí, že ak je teplota v kupé či v otvorenom vagóne nižšia než 15 stupňov Celzia alebo vyššia než 30 stupňov Celzia, máte nárok na odškodnenie vo výške 25 percent z ceny lístka.
V lôžkových vozňoch do Česka zasa ZSSK garantuje teplotu od 18 do 30 stupňov Celzia. „Ak to nedodržíme a do hodiny cestujúcemu nenájdeme náhradné kupé, má nárok na vrátenie 25 percent z ceny lôžkového lístka,“ informuje Drevický.
Lôžko v nočnom vlaku do Prahy stojí od 18 do 34 eur podľa počtu pasažierov v kupé a štandardu vybavenia.
5. Keď mám lístok s miestenkou, ale vozeň nebol do vlaku zaradený, mám nárok na vrátenie ceny lístka?
Áno, ale opäť len v drahších IC vlakoch, ktoré sú povinne miestenkové. Ak v nich nedostanete náhradné miesto na sedenie, získate odškodnenie v hodnote celého lístka.
Ak máte lístok do 1. triedy, ale tento vozeň nie je vo vlaku, máte nárok na vrátenie polovici z ceny lístka a presadenie do 2. triedy. Ak nebude miesto na sedenie ani tam, dostanete späť peniaze za celý lístok.
Za chýbajúci jedálny vozeň vo vlaku, kde by mal byť, nie sú žiadne odškodnenia, lebo ZSSK to považuje za doplnkovú službu. Jedálny vozeň zvyčajne nahradí mobilnými vozíkmi s jedlom.
6. Môžem vrátiť lístok kúpený cez aplikáciu alebo e-shop ZSSK?
Áno. Lístok z e-shopu je možné vrátiť cez online formulár a lístok z mobilnej aplikácie priamo v nej. Na vrátenie peňazí má dopravca až 30 dní.
Ak máte lístok zakúpený v pokladnici, peniaze dostanete na počkanie.
Ak vraciate lístok pred začiatkom jazdy, lebo sa vám napríklad zmenili plány, ale vlak nemešká, prepravca si zaúčtuje 10-percentné storno z ceny lístka.
7. Aké sú kompenzácie za meškanie vlakov v zahraničí?
Český Leo Express, ktorý prevádzkuje vlak z Košíc do Prahy, vracia 25 a 50 percent z ceny lístka podľa dĺžky meškania. Celú sumu vám vráti, ak spoj úplne zruší. Rovnako postupuje aj maďarský MÁV a rakúsky ÖBB.
Aj štátne České dráhy odškodňujú cestujúcich podľa dĺžky meškania, ale majú podmienku minimálnej ceny lístka.
Pri viac ako hodinovom meškaní v medzinárodných spojoch musíte mať lístok aspoň za 16 eur a pri vnútroštátnych vlakoch za 360 českých korún (14,50 eura), aby ste dostali späť štvrtinu z jeho ceny.
Pri viac ako dvojhodinovom meškaní v cezhraničnej preprave musí mať lístok cenu aspoň osem eur a v domácej aspoň 180 českých korún (7,20 eura).