Autorka pracuje v Nadácii Zastavme korupciu.
Pozornosť slovenskej verejnosti aj médií sa v posledných týždňoch točí okolo diania v súkromnej televízii Markíza. Jej vlastník, česká skupina PPF a jej majiteľka Renáta Kellnerová dostali viacero výziev od rôznych subjektov, aby zabezpečili rešpektovanie nezávislého spravodajstva.
No PPF má na Slovensku aj ďalšie, z pohľadu rozsahu obdobné alebo i významnejšie biznisy. Jedným z nich je SkyToll, ktorý sa v minulosti skloňoval v súvislosti s predraženým mýtnym tendrom.
Práve okolo mýta a štátnych zákaziek sa od nástupu súčasnej vlády Roberta Fica (Smer) udiali zaujímavé veci. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) odklepla SkyTollu a jeho sesterskej firme viacero nových zákaziek v celkovej hodnote vyše 40 miliónov eur.
Zaujímavé sú aj tým, ako rýchlo ich NDS uzatvorila. Predošlé tri roky totiž viacerí ministri dopravy aj vedenie diaľničiarov z rôznych dôvodov s ich podpisom pre vážne pripomienky kontrolných úradov váhali.
Súčasné vedenie NDS a rezortu dopravy s týmito zmluvami problém nemalo. Na pripomenutie, štátnym tajomníkom ministerstva dopravy je Igor Choma, ktorý Národnej diaľničnej šéfoval v čase podpisu predraženej mýtnej zmluvy v roku 2009.
Nadácia oslovila aj PPF. Pýtali sme sa, ako hodnotí úspešnosť svojej slovenskej mýtnej firmy a tiež či okrem časovej súvislosti vidí iné prepojenie medzi dianím v Markíze a štátnymi zákazkami pre SkyToll.
PPF na naše otázky nereagovala. Nevyjadrila sa ani k tomu, ako zabezpečuje nezávislosť spravodajstva v zmysle legislatívnych požiadaviek aj v súvislosti so svojimi inými biznisovými aktivitami na Slovensku.

Pozícia SkyTollu a Markízy
Z pohľadu PPF nemusia mať nové zmluvy okolo slovenského mýta veľký význam. Ku koncu vlaňajška holding, ktorý oficiálne sídli v Holandsku, mal pod sebou aktíva prevyšujúce 43 miliárd eur.
Vlani PPF dosiahla zisk takmer 1,5 miliardy eur. Na porovnanie, podobnú sumu potrebuje slovenská vláda ušetriť pri nevyhnutnej konsolidácii štátneho rozpočtu.
Na slovenskom trhu však SkyToll so ziskami každoročne presahujúcimi 20 miliónov eur nie je zanedbateľným hráčom. Dokonca je napriek nižším tržbám ziskovosťou porovnateľný s Markízou. Odklepnutie ďalších štátnych zákaziek za vyše 40 miliónov eur na niekoľko rokov je pre firmu určite finančne pozitívnou správou.
Televízia Markíza je zasa dlhodobo slovenskou televíznou jednotkou. Podľa tlačovej správy zo začiatku tohto roka v hlavnej cieľovej skupine vlani dosiahla trhový podiel takmer 30 percent, zatiaľ čo druhá komerčná televízia necelých 21 percent.
Do portfólia PPF na Slovensku patrí tiež mobilný operátor O2 či poskytovateľ nákupu na splátky Home Credit.

Čo všetko štát odklepol SkyTollu
Od príchodu nového ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru) a po výmene vedenia NDS najskôr v decembri štát od SkyTollu za takmer milión eur odkúpil systém na prevádzku a výber diaľničných známok.
SkyToll tento systém pre štát prevádzkoval od roku 2015, ročne za to inkasoval niekoľko miliónov eur, no po skončení zmluvy si ho štát neprevzal. Namiesto súťaže na nového dodávateľa alebo právneho tlaku ho od SkyTollu odkúpil.
Vo februári zasa cez dodatok štát zvýšil odmenu pre SkyToll za takzvané európske mýto o 750-tisíc eur ročne. Pritom v tomto čase už európske mýto, známe ako EETS, malo byť podľa pôvodnej dohody sfinalizované. Štát si ho rok predtým osobitne objednal od SkyTollu za zhruba šesť miliónov eur.
Začiatkom mája NDS podpísala zmluvu na nový mýtny systém so sesterskou firmou SkyTollu, spoločnosťou CzechToll. Obe firmy sú súčasťou ITIS Holdingu, ktorý vlastní PPF Group.
Nadácia oslovila aj ITIS Holding, ako hodnotí úspešnosť svojich firiem v posledných zákazkách NDS. Na naše otázky nereagoval.
Nové mýto za 14 miliónov eur má byť hotové budúci rok a má de facto nahradiť súčasnú predraženú zmluvu. Tá tak minimálne do budúceho roka bude stále pokračovať, i keď sa pôvodne mala skončiť už pred dvomi rokmi.
Štát ignoroval opačný názor
Analytici ministerstva financií aj Najvyšší kontrolný úrad pritom dlhodobo upozorňujú, že je šanca zatlačiť na SkyToll a previesť pôvodný systém do rúk štátu. NDS by tak nemusela objednávať a platiť za nový systém, ani platiť desiatky miliónov eur za dobeh starej zmluvy. Napriek tomu predošlé vlády, ani tá súčasná tento spôsob nevyužili.
Namiesto toho diaľničiari s CzechTollom pred pár dňami uzatvorili ešte druhú zmluvu za bezmála 29 miliónov eur. Tentoraz na mýtne služby. CzechToll teda okrem zabezpečenia výberu a prevádzky mýta bude pre štát roky zabezpečovať aj servis okolo mýtnych poplatkov, napríklad reklamácie.
Pritom v samotnej NDS už funguje mýtny úrad, ktorý má riešiť servis okolo mýtnych poplatkov. Tiež sa nepodaril pôvodne deklarovaný plán diaľničiarov, a to rozptýliť služby okolo mýta medzi viacero nezávislých spoločností.
Mýto, za ktoré štát už raz zaplatil, sa objavuje aj v novom mýte
Nové mýto, ktoré má nahradiť predraženú zmluvu so SkyTollom, má za 14 miliónov eur dodať sestra SkyTollu CzechToll. Súčasný dodávateľ SkyToll má ale s novou zmluvou oveľa viac spoločného. Bude sa podieľať na zákazke ako subdodávateľ.
Podľa zverejnenej zmluvy má jeho spolupráca predstavovať 12 percent zo zákazky. Hlavným subdodávateľom je ďalšia česká spoločnosť TollNett s podielom 68 percent. Čiže samotný víťaz súťaže CzechToll de facto dodá len zvyšných 20 percent zákazky.
Pritom práve podiel subdodávok bol podstatou opakovanej kritiky tejto zákazky. Diaľničiarov na vysoký podiel subdodávok, ako aj na vyrovnanie vlastníctva k službám od subdodávateľov, opakovane upozornil aj Úrad pre verejné obstarávanie.
Otázniky okolo toho, kto vlastní práva k službám a komponentom od subdodávateľov, môžu spôsobiť opäť situáciu ako pri súčasnom predraženom mýte. A to, že štát za niečo zaplatí milióny eur, ale po skončení zmluvy to nevlastní a musí si to objednávať nanovo.
PPF Group neovládala SkyToll od začiatku. Po uzatvorení mýtnej súťaže sa pred rokmi spomínalo najskôr prepojenie na finančnú skupinu J&T. Akcionársky vstup vtedy zastrešoval Martin Fedor.
Nadácia vlani zistila, že k rovnakým protagonistom sa mýto opäť približovalo. Ale na poslednú chvíľu akoby zmenili plány a k mýtu sa oficiálne aj podľa verejných dokumentov priznal práve súčasný vlastník PPF Group.
Mýtny systém dohodol v roku 2009 vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). Ide o jednu z najväčších zákaziek štátu vôbec. Systém zabezpečuje výber mýtnych poplatkov od autodopravcov za využívanie diaľnic. Tieto poplatky majú smerovať na opravu a stavbu diaľnic.
Za vytvorenie systému Slovensko zaplatilo SkyTollu cez 800 miliónov eur. Na poplatkoch sa od spustenia mýta vybralo okolo 2,5 miliardy, z toho si ale SkyToll ako dodávateľ opäť zobral takmer polovicu.
Zmluva bola totiž od začiatku postavená veľmi nevýhodne pre štát, čo skonštatovali nielen viacerí premiéri, ale aj štátni kontrolóri. Slovensko tak po skončení zmluvy zaplatený systém nevlastní. Stále patrí SkyTollu. Preto diaľničiari uzatvorili súťaž s novým dodávateľom mýtneho systému.
Nadácia Zastavme korupciu už roky monitoruje a upozorňuje politikov, diaľničiarov aj štátnych kontrolórov na rozhadzovanie desiatok miliónov eur pri mýte. Kontrolóri opäť preveria dianie okolo mýta po vlaňajšom podnete Nadácie.