SME

Európa uvalila clá na čínske e-autá. Je však v tejto hre víťazom?

Opatrenie povedie k otvoreniu nových tovární na výrobu elektromobilov na starom kontinente.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)

Autor je hlavný ekonóm v Stredoeurópskom inštitúte ázijských štúdií (CEIAS).

Európska komisia tento týždeň ohlásila vyrovnávacie clá, ktoré uvalí na automobilky dovážajúce elektromobily z Číny.

Rok trvajúci výskum európskych analytikov zistil, že automobilky dostávajú od čínskej vlády finančnú podporu nad rámec pravidiel Svetovej obchodnej organizácie, čo znevýhodňuje európskych producentov.

Je zrejmé, že Čína bude na tento krok reagovať, čo môže viesť k pomerne ostrej obchodnej vojne. Poďme sa však bližšie pozrieť krok Európskej komisie.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Obchodné vojny zasiahli aj Slovensko. Vláda čelí dileme Čítajte 

Zaplatia aj európski výrobcovia

Štruktúra vyrovnávacích ciel je pomerne prekvapujúca a ambiciózna. Dve čínske automobilky dostali clá takpovediac na mieru, pretože s Komisiou spolupracovali a transparentne zdokladovali štátnu podporu.

Najväčšia čínska automobilka BYD preto dostane 17-percentnú a Geely 20-percentnú sadzbu. Čínskym štátom vlastnená SAIC dostane 38 percent, keďže odmietla spolupracovať. Takmer všetky ostatné automobilky dostanú clo vo výške 21 percent, ktoré bolo vypočítané ako priemerná miera štátnej podpory.

Je nutné pripomenúť, že antidumpingové clá vo výške 38 percent sú veľmi zriedkavé, pohybujú sa v priemere od 15 do 25 percent. Na druhej strane, stále sú o poznanie nižšie než tie, ktoré na čínske automobilky uvalili USA, a to rovných sto percent.

SkryťVypnúť reklamu

Komisia v analýze nerozlišovala medzi čínskymi a európskymi výrobcami. Napríklad BMW, ktorá vyrába automobily v Číne a dodáva ich aj na európsky trh, tak dostane clo vo výške 21 percent (firma spolupracovala). To isté platí pre americké Tesly vyrábané v Šanghaji.

Avšak Volkswagen, ktorý v Číne vyrába špecificky pre európsky trh určený model Cupra Tavascan, dostane tarif 38 percent, pretože zrejme nespolupracoval.

Európska komisia sa rozhodla uvaliť clá na všetky automobilky, pretože sa zistilo, že štátnu podporu nedostávajú len konkrétne automobilky, ale dotovaný je celý celý zásobovací reťazec.

Od rafinácie lítia cez výrobu batériových článkov až po dopravu do Európy vo všetkých krokoch dostávajú čínski producenti štátnu podporu. Preto niet jedinej miestnej automobilky, ktorá by z toho nebenefitovala.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Spojené štáty zvýšia clá na čínske elektromobily od augusta, niektoré stúpnu štvornásobne Čítajte 

Aký bude vplyv ciel

Za jednoznačného víťaza sa dá považovať BYD, ktorá dostala najnižšie clá, a ktorej autá s cenou pod 20-tisíc eur budú aj s clami naďalej výrazne lacnejšie než tie od európskej konkurencie.

To znamená, že výroba európskych producentov elektroáut nižšej cenovej kategórie bude naďalej výrazne ohrozená.

Navyše BYD ako prvá čínska automobilka stavia továreň v Maďarsku, na ktorú sa, prirodzene, nebudú clá vzťahovať, preto je pravdepodobné, že svoju dominanciu upevní. Podobne je na tom Geely, ktoré vlastní Volvo. Nižšie clá ich neodradia od exportov do Európy.

Na opačnej strane je SAIC, druhý najväčší výrobca elektromobilov v Číne, ktorý dostal najvyššie clá a momentálne nemá plány vyrábať v Európe. SAIC je značne závislý na exportoch do Európy, preto ho nové clá pravdepodobne výrazne poškodia. Z tohto dôvodu môžeme očakávať silnú reakciu od čínskej vlády.

SkryťVypnúť reklamu

Je ťažké predpovedať, ako vyrovnávacie clá dopadnú na európskych výrobcov. Mali by síce byť schopní lepšie odolávať cenovej konkurencii, no viacerí sú závislí od čínskeho trhu, ktorý sa môže pre nich čiastočne uzavrieť.

Samotné clá nebudú musieť európskym výrobcom stačiť, ak nebudú výrazne investovať do výskumu a vývoja. Číňania ich predbiehajú nielen v cene a kvalite batérií, ale napríklad aj v digitálnom vybavení áut a softvéri.

Európske koncerny nielenže na začiatku nesprávne predpokladali, že elektromobilita sa neuchytí, ale Európa doteraz zaostáva za ostatnými regiónmi v investíciách do elektromobility.

Iný precedens vidíme v Spojených štátoch. Automobilka GM dostala miliardy v daňových úľavách ako aj ochranu pred čínskou konkurenciou v podobe stopercentných dovozných ciel.

SkryťVypnúť reklamu

No namiesto toho, aby situáciu využila na dobehnutie čínskych rivalov, sa manažment rozhodol, že je čas umelo zdvihnúť cenu akcií a preinvestovať šesť miliárd dolárov do ich spätného odkupu.

Súvisiaci článok Z nuly na vedúcu pozíciu za 70 rokov. Prečo čínske automobilky valcujú svet? Čítajte 

Ako sa clá dajú obísť

Pár spôsobov sa určite nájde. Niektoré firmy sa sústredia na dovoz hybridov, na ktoré sa clá nevzťahujú. Iné budú expandovať výrobu v Európe, a to buď samostatne ako BYD, alebo v spoločnom podniku s európskymi partnermi, ako to ukazuje spolupráca Stellantisu s čínskym Leapmotorom v Poľsku.

Tretím spôsobom môže byť licencovanie, keď bude európska automobilka vyrábať elektroautá pre svojich čínskych partnerov, ako to plánuje robiť Geely s poľskou štátnou automobilkou ElectroMobility.

Pre Európu by takéto „obchádzanie“ ciel bolo do veľkej miery pozitívne, pretože by sa na kontinente vytvorili nové pracovné miesta. A čo je možno ešte dôležitejšie, prišli by sme aj najmodernejšie technológie a výrobné procesy z Číny.

SkryťVypnúť reklamu

Tým by sa paradoxne opakovala situácia z osemdesiatych rokov, kedy technologicky vyspelé európske automobilky prišli na zaostalý čínsky trh, kde v spolupráci s miestnou automobilkou začala vyrábať moderné autá.

V rámci tohto modelu má domáca automobilka má na starosti predaj, marketing, komunikáciu s miestnymi úradmi a popredajnú starostlivosť. Zahraničná automobilka dodáva know-how, inžinierov, procesy a investície.

Po štyroch dekádach to zažívame v opačnom garde v Európe. Hádam to bude fungovať ako budíček pre európskych výrobcov, aby brali investície do výskumu a vývoja elektromobility vážne. A poučiť by sa z toho mohli aj iné odvetvia, od výrobcov lietadiel po chemický priemysel.

Firmy

Ilustračné foto

Hromadenie zásob nie je riešením, upozornili analytici.


TASR
Slovenská hokejová legenda Marián Hossa.

Konkurz spoločnosti HC Produkt odhalil zákulisie biznisu.


6

Číne hrozí, že agresívne clá USA zasadia kľúčový úder čínskemu exportu.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (27. 4. 2025)
USD 1.136
AUD 1.780
CZK 24.929
JPY 162.800
CAD 1.575
GBP 0.853
HUF 406.530
PLN 4.268
CHF 0.942
SEK 11.002

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 144
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 551
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 190
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 556
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 401
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 215
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 898
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 857
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 309
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 23 020
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 435
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 141
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 034
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 567
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 810
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy) 4 152
  1. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  2. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  3. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  4. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  5. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  6. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  7. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  8. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Americký prezident Donald Trump.

Úplný rozsah návrhu ešte nie je známy.


TASR
Ilustračné foto

Hromadenie zásob nie je riešením, upozornili analytici.


TASR
Slovenská hokejová legenda Marián Hossa.

Konkurz spoločnosti HC Produkt odhalil zákulisie biznisu.


6
Ladislav Nagy sa podieľal na projektovaní najväčších mostov cez Dunaj ako Prístavný most a Apollo most.

Kratšie mosty je lepšie postaviť nanovo, hovorí projektant Ladislav Nagy.


29
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 309
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 23 020
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 435
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 141
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 034
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 567
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 810
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy) 4 152
  1. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  2. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  3. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  4. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  5. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  6. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  7. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  8. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
SkryťZatvoriť reklamu