SME

Šéf prevádzky ZSSK: Bezpečnosť železníc? Niektoré naše zariadenia vyvinuli v 19. storočí

Spacie vozne sú aj z 80.rokov.

(Zdroj: Marko Erd/SME)

Zrážka nákladného vlaku s osobným vlakom RegioJet v Pardubiciach, pri ktorej zomreli štyria ľudia vrátane dvoch Sloveniek, vyvolala opäť otázky o bezpečnosti železničnej dopravy aj na Slovensku.

I keď konkrétne príčiny sú stále predmetom vyšetrovania, vieme, že vlak prešiel na červenú a pravdepodobne zlyhal ľudský faktor. Za tragickú nehodu však môže aj zabezpečovacia technika, ktorá nefungovala, keď mala.

„Nehoda vlaku sa môže udiať hocikde. Je to zvyčajne následkom sledu viacerých pochybení, náhod či technického a ľudského zlyhania,“ hovorí prevádzkový riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá má na starosti osobnú dopravu. Podľa neho bezpečnostné systémy sú len nadstavbou nad zodpovednosťou rušňovodiča.

SkryťVypnúť reklamu

Moderný bezpečnostný systém je na Slovensku nasadený len od Bratislavy po Žilinu. Inde sú ešte návestidlá zo 60. rokov minulého storočia.

„Predpokladám, že lokálne trate ho nebudú mať tak skoro, ale hlavné a medzinárodné trasy ho budú musieť zaviesť,“ dodáva v rozhovore pre INDEX šéf prevádzky ZSSK Karol HENZÉLY.

Pri zrážke vlakov v Pardubiciach zrejme zlyhal ľudský faktor, keď jeden vlak prešiel na červenú. Môže pri nehodách zlyhať aj zabezpečovacie zariadenie, ktoré používa dispečer a rušňovodič?

Väčšinou ide o ľudský faktor. Rušňovodič je zodpovedný za sledovanie návestidiel a v prípade červenej musí zastať.

Zabezpečovacie zariadenie môže tiež zlyhať. Na Slovensku máme aj také, ktoré boli vyvinuté v 19. a vyrobené v 20. storočí. Sú vo viacerých staniciach na trati Košice - Žilina, ale aj inde.

SkryťVypnúť reklamu

Voľnosť koľají sa v Košiciach, ale aj na mnohých vedľajších tratiach zisťuje aj voľným okom. Na hlavných tratiach sa postupne budujú moderné zabezpečovacie zariadenia, ktoré rušňovodičovi dajú informácie o voľnosti trate.

Súvisiaci článok Mešká vlak vyše hodiny? Odškodné nedáva štátny dopravca vždy, z pravidiel EÚ má výnimku Čítajte 

Česi mali na tej trati najmodernejší zabezpečovací systém v Európskej únii (ETCS). Ako tento elektronický systém riadenia vlakov funguje? Je to počítač spojený s kamerami na trati?

Nie, kamery na trati nie sú a ak sú, slúžia na iné účely.

Rušeň musí mať svoje zabezpečovacie zariadenie, takzvanú mobilnú časť (je namontovaná v kabíne rušňa, pozn. red.). Potom sú na trati takzvané balízy (lokačné zariadenia, pozn. red.), čo sú škatule medzi koľajnicami, ktoré vysielajú signál. Keď ponad ne prejde rušeň, načíta sa z nich informácia a rušeň vie, či je trasa pred ním voľná. Rušňovodič vidí všetko, čo sa pred ním deje a čo môže na trati očakávať. Podľa toho vie, či spomaliť, alebo aj zastať.

SkryťVypnúť reklamu

Zastane vlak automaticky či musí brzdiť rušňovodič?

Tento moderný systém vie presne, ako ďaleko je návestidlo (obdoba semafora, pozn. red.), pri ktorom musí vlak zastať alebo znížiť rýchlosť pre výhybky. Potom vymodeluje brzdnú krivku, určí nižšiu rýchlosť a keď rušňovodič nereaguje, tak vlak sám zastaví. V podstate kontroluje rušňovodiča, aby bezpečne zastal pred prekážkou.

Vidí vlaky na monitore aj dispečer v stanici?

Áno, výpravca v stanici alebo dispečer v centre riadenia dopravy pri diaľkovo riadených tratiach vidí, ako sa vlak podľa traťových bodov posúva alebo stojí.

Funguje systém ETCS aj na Slovensku?

Postupne sa buduje. Zatiaľ je na trati od Rače v Bratislave a končí sa tesne pred Žilinou a tiež medzi Žilinou a Čadcou. Neskôr sa vybuduje na celej trase, ktorá vedie severom Slovenska až do Čiernej nad Tisou.

SkryťVypnúť reklamu

Bude sa zavádzať aj na trati z Kútov do Bratislavy.

V akom horizonte sa bude zavádzať?

To je otázka na správcu železničnej infraštruktúry ŽSR (majú na starosti koľajnice, pozn. red.). My kupujeme nové rušne už len s týmto systémom alebo ho postupne do vozidiel montujeme. Napríklad poschodové jednotky na trase Nové Zámky – Bratislava už toto zariadenie majú.

Predpokladám, že lokálne trate ho nebudú mať tak skoro, ale hlavné a medzinárodné trasy ho budú musieť mať.

Kedy asi?

To je otázka na ŽSR. Majú zverejnené nejaké plány, ale netrúfnem si povedať, nakoľko sú reálne.

Je rušeň s týmto systémom drahší oproti bežnému?

Ťažko to porovnávať. Nové vozidlá ho už majú zabudovaný štandardne. Pri starších rušňoch je nákladná ich rekonštrukcia, lebo musíte viesť novú kabeláž cez celé vozidlo. Nechcem strieľať percentá len tak.

SkryťVypnúť reklamu

Na tratiach, kde tento moderný systém nie je, má rušňovodič iné možnosti na zastavenie vlaku? Ako funguje systém kontroly bdelosti?

Kde ETCS nie je, máme na hlavných tratiach systém prenosu návestí, ktorý pochádza ešte zo 60. rokov. Návestidlá vysielajú signál, ktorý vie zariadenie na rušni dekódovať a signalizovať rušňovodičovi. Ten potom vie, či má spomaliť, alebo zastať.

Tlačidlo bdelosti je tam len na to, aby kontrolovalo, či človek nezaspal, neodpadol, alebo sa mu niečo nestalo. Keď v určitých intervaloch toto tlačidlo nestlačí, ozve sa signál a keď rušňovodič nereaguje, tak vlak zastane automaticky.

Súvisiaci článok Kolaps železníc? Mladí tam pracovať nechcú, skúsení toho majú dosť a utekajú do penzie Čítajte 

Trať pri Pardubiciach je veľmi vyťažená. Mohlo aj to zohrať úlohu pri nehode?

Je to ako na ceste. Keď je hustá premávka, tak sa skôr niečo stane. Ale bezpečnostné systémy sú nastavené na plnú prevádzku na trati.

SkryťVypnúť reklamu

V Pardubiciach bol podľa českých Hospodárskych novín problém aj v tom, že nový ETCS ešte nebol zapnutý a starý už nefungoval.

Rušňovodič však musí sledovať návestidlá a mal zastaviť, keď videl červenú. Ostatné bezpečnostné systémy sú len nadstavbou nad jeho zodpovednosťou. Ale nechcem o príčinách špekulovať, ešte sa to vyšetruje.

Máme aj na Slovensku extrémne vyťažené trate, kde hrozí podobná zrážka?

Nehoda sa môže stať hocikde. Je to zvyčajne následkom sledu viacerých pochybení, náhod či technického a ľudského zlyhania.

V Česku idú vlaky hladšie

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAVTG na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (22. 5. 2025)
USD 1.132
AUD 1.757
CZK 24.867
JPY 162.760
CAD 1.572
GBP 0.845
HUF 402.050
PLN 4.242
CHF 0.935
SEK 10.845

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 169
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 852
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 161
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 305
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 262
  6. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 174
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 078
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 891
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 849
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 924
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 660
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 215
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 773
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 492
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 177
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 121
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Investori čakajú na ďalšie rokovania medzi USA a Iránom o jadrovom programe.


TASR
Ilustračné foto.

O kratšom pracovnom čase hovoril pred rokom aj Fico.


28

Ak by politici netorpédovali druhý pilier, na účtoch by ľudia mali o dve až osem miliard eur viac, hovorí Nalevanko.


a 2 ďalší 2
Kevin Hassett, riaditeľ americkej Národnej ekonomickej rady.

Ekonóm očakáva priebehu nasledujúcich dvoch týždňov nové obchodné dohody.


TASR 3
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 849
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 924
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 660
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 215
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 773
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 492
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 177
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 121
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťZatvoriť reklamu